KHK SA pozyska samochody zeroemisyjne dla miejskich instytucji
Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, każda gmina powyżej 50 tys. mieszkańców jest zobowiązana do wprowadzenia pojazdów elektrycznych do flot urzędów i jednostek samorządowych w ilości 10 proc. 14 września został ogłoszony przetarg na najem 96 sztuk samochodów elektrycznych dla miejskich instytucji i jednostek na okres trzech lat. Liderem grupy zakupowej jest Krakowski Holding Komunalny SA.
– Jesteśmy bogatsi o doświadczenia trzech lat w zasadzie bezstresowego korzystania z tych samochodów w Krakowie. Zdecydowaliśmy się wtedy na formułę najmu długoterminowego. Przyjęty okres jest optymalny ze względu na dynamiczne tempo rozwoju technologii napędów pojazdów elektrycznych oraz zwiększającej się stale oferty rynkowej. Nasze założenia pozytywnie zweryfikował czas, dlatego i tym razem zdecydowaliśmy się na taki sam okres kontraktowania – mówi Tadeusz Trzmiel, prezes Zarządu KHK SA.
Ogłoszony przetarg umożliwia udział w programie „Mój elektryk”. Pozwoli na uzyskanie przez uprawnione jednostki dotacji. W obecnej grupie przetargiem objęto najem 96 pojazdów w 16 różnych kategoriach, które wskazali uczestnicy grupy. Auta osobowe do codziennych zadań jednostek miejskich to 71 sztuk, natomiast 25 sztuk to samochody dostawcze, głównie dla służb technicznych spółek miejskich.
Grupa zakupowa elektromobilności liczy 39 instytucji miejskich, wśród nich są m.in. MPK SA, MPEC SA, KHK SA, Urząd Miasta Krakowa, Zarząd Infrastruktury Sportowej, Straż Miejska Miasta Krakowa, Zarząd Transportu Publicznego, instytucje kultury i inne. Jej utworzenie związane było z wejściem w życie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 r. Zgodnie z jej zapisami poszczególne jednostki samorządu terytorialnego muszą zapewnić, że udział aut elektrycznych w ich flocie pojazdów służbowych będzie sukcesywnie wzrastał i do 2025 r. wyniesie 30 proc.
Warto dodać, że Kraków jest pionierem walki ze smogiem. Mieszkańcy naszego miasta wymienili 45 tys. pieców węglowych. Wymiana wyeksploatowanych samochodów spalinowych na zeroemisyjne doskonale wpisuje się w politykę miasta w zakresie troski o klimat i środowisko. Miasto Kraków dba także o flotę niskoemisyjną pojazdów komunikacji miejskiej – wszystkie jeżdżące po mieście autobusy spełniają co najmniej wysoką normę Euro 5, po mieście porusza się 79 autobusów elektrycznych a od czerwca 2022 r. jeden z autobusów wodorowych Solarisa kursuje na krakowskiej linii nr 128 („Zajezdnia Płaszów” – „Prądnik Czerwony”).
Wszelkie dokumenty przetargowe znajdują się tutaj.