Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Spotkanie wokół książki „Światowy żywot Umarłej Klasy”

15 listopada, o godz. 18.00 w Cricotece odbyło się spotkanie wokół książki Krzysztofa Miklaszewskiego „Światowy żywot Umarłej Klasy”, w którym udział wzięli: Krzysztof Miklaszewski, prof. Wojciech Ligęza – główny prowadzący, Anna Lenczewska oraz Natalia Zarzecka. Rozmowie towarzyszyła projekcja filmu dokumentalnego „tadeusz.kantor@europa.pl” w reżyserii Krzysztofa Miklaszewskiego.

Fot. Materiały organizatorów

„Światowy żywot Umarłej Klasy” to kolejna ważna książka bliskiego Kantorowi i jego sztuce Krzysztofa Miklaszewskiego. Pozycja, która nie tylko jest cennym wkładem w wiedzę o historii Cricot 2 i efektem drobiazgowej pracy badawczej, ale także świadczy o nieustannym czytelniczym zapotrzebowaniu na wiedzę o twórcy Cricot 2 i jego teatrze.

Już debiutanckie Spotkania z Tadeuszem Kantorem Miklaszewskiego świat przyjął znakomicie, a książkę – obok polskich wydań (1989, 1992) – opublikowano w kilku językach: dwukrotnie w języku angielskim [2002 i 2005] i dwukrotnie po hiszpańsku (Meksyk – 2001, Kolumbia – 2016(, z kolei zbioru wersji językowych dopełnia wydanie mandaryńskie (Chiny – 2015).

Kolejna poświęcona Kantorowi książka Miklaszewskiego „Kantor od kuchni”  (2007 i 2011) stała się szybko pozycją najczęściej czytaną ze względu na rzadko spotykany, przedstawiony barwnie i bez retuszu portret wybitnego, choć kontrowersyjnego ze względu na swój wybuchowy charakter artysty.

Publikację poprzedził wydany w Paryżu, a napisany kilka lat wcześniej (2001) w równie osobistej konwencji zbiór reportażowych nowel o Kantorze „Moi”, „Tadeusz Kantor”, wydany przez krytyka sztuki Kazimierza Hentschla i opatrzony szkicami francuskiego malarza Serge'a Kantorowicza.

Kolekcji dotychczasowych publikacji autora poświęconych reżyserowi dopełnia „Tadeusz Kantor. Między śmietnikiem a wiecznością” – unikatowy zbiór wypowiedzi i komentarzy oraz niepublikowanych rozmów z artysta wydobyty z autorskiego archiwum, opracowany i opatrzony komentarzem Miklaszewskiego.

Określany przez zagraniczną krytykę mianem „Kantor's man” autor na tym nie poprzestał. Postanowił spłacić jeszcze jeden symboliczny dług wobec twórcy, któremu towarzyszył na co dzień przez 14,5 roku. Tym długiem stała się drobiazgowo udokumentowana odpowiedź na często zadawane dziś pytanie: dlaczego dla mieszkańców odległych kontynentów „Umarła Klasa” była tak samo bliska i tak samo dobrze zrozumiała, jak dla Polaków?

Próba odpowiedzi na to pytanie staje się punktem wyjścia dla najnowszej książki Krzysztofa Miklaszewskiego poświęconej światowej wędrówce tego najgłośniejszego „seansu dramatycznego” Tadeusza Kantora i prowadzącej czytelników przez detale podboju artystycznego przez „Umarłą Klasę” siedemnastu krajów na czterech kontynentach. Na książkę składają się barwne anegdoty i osobiste doświadczenia autora udokumentowane imponującą liczbą recenzji i tekstów prasowych, które tworzą pełen, wielowymiarowy obraz recepcji awangardowej sztuki Cricot 2 na świecie.

Data premiery książki była nieprzypadkowa – 15 listopada 1976 r. w krakowskiej Galerii „Krzysztofory” miał miejsce pierwszy publiczny pokaz „Umarłej Klasy”. Tym razem spotkamy się, aby porozmawiać o światowym fenomenie, jaki wywołało to wydarzenie i którego artystyczne reperkusje dostrzegalne są do dziś w najbardziej nieoczywistych zakątkach świata.

Więcej informacji na stronie.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marcin Drobisz
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-11-04
Data aktualizacji: 2022-11-16
Powrót

Zobacz także

Znajdź