Festiwale Materia Prima i Opera Rara z tytułami Liderów Małopolski
Krakowskie Festiwale o randze europejskiej: Materia Prima i Opera Rara znalazły się w gronie laureatów konkursu „Lider Małopolski – najlepsze przedsięwzięcie w Małopolsce w 2022 roku”. Konkurs jest okazją do zaprezentowania i promowania najważniejszych inicjatyw, spektakularnych dokonań oraz ważnych gospodarczo i społecznie inwestycji wpływających na rozwój regionu.
Kapituła Konkursu „Najlepsze Przedsięwzięcia Roku w Małopolsce – Lider Małopolski”, w skład której wchodzi 27 samorządowców – członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski – od ponad dwóch dekad wyróżnia najważniejsze przedsięwzięcia w regionie.
W tym roku Kapituła wyróżniła tytułem specjalnym Polską Akademię Umiejętności w 150. rocznicę powołania, a także wskazała dziesięcioro laureatów, wśród których znalazły się krakowskie festiwale o randze europejskiej: Materia Prima i Opera Rara.
Festiwal Materia Prima to Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy, zainicjowany przez Adolfa Weltschka w 2010 r. i od tej pory organizowany co dwa lata przez w Krakowie przez Teatr Groteska. Prezentuje odkrywcze i zaskakujące spektakle, w których działania teatralne łączą się z nowym cyrkiem, tańcem, multimediami oraz technikami teatru lalek, masek i cieni, gdzie wyobraźnia nie ma granic, a działania aktorów przeczą często prawom fizyki.
Rada Programowa Festiwalu zaprasza do udziału wybrane spektakle, które są nie tylko atrakcyjne, ale także niepowtarzalne, odkrywcze i perfekcyjnie wykonane. Materia Prima to wydarzenie adresowane głównie do widzów dorosłych, które często gości pierwsze wykonania największych dzieł światowego teatru w Polsce. Ostatnia edycja festiwalu, która odbyła się w lutym br., była dużym sukcesem artystycznym i frekwencyjnym.
Festiwal Opera Rara to jedyny w Polsce festiwal operowy realizujący oryginalne premiery tytułów ze wszystkich okresów historii opery — od jej początków po współczesność. Powstał jako wspólne przedsięwzięcie Krakowskiego Biura Festiwalowego oraz Samorządów Krakowa i Województwa Małopolskiego.
Od 2009 do 2016 r. prezentowano na nim – najczęściej w wersji koncertowej – opery barokowe. Od roku 2017 – w nowej formule i pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa (dyrektora Capelli Cracoviensis) – program festiwalu obejmuje międzynarodowe inscenizacje oper różnych epok oraz recitale pieśniowe. W roku 2022 Capella Cracoviensis została głównym organizatorem wydarzenia.