Nauczyciel bliski przyrodzie – ostatni dzień naboru
Jak budować u najmłodszych więź z przyrodą i poczucie odpowiedzialności za los planety, jak efektywnie wspierać dziecięcy rozwój w przyjaźni z naturą? Receptę na udane zajęcia edukacyjne z przyrodą w roli głównej można poznać podczas cyklu spotkań „Nauczyciel bliski przyrodzie”. Projekt jest skierowany do nauczycieli klas I–III. Zgłoszenia trwają do dziś, 17 kwietnia.
Projekt „Nauczyciel bliski przyrodzie” to cykl inspirujących spotkań z doświadczonymi edukatorami na łonie krakowskiej przyrody, dzięki którym nauczyciele mogą poznać, jakim bogactwem edukacyjnym jest przestrzeń, która nas otacza.
Terenowy charakter zajęć, kompetencje, doświadczenie i wiedza prowadzących, różnorodność terenów zielonych, w których odbywają się spotkania, mnóstwo inspiracji i możliwość wymiany doświadczeń – to tylko niektóre z zalet kursu wskazanych przez uczestników pilotażu.
Na stronie internetowej zzm.krakow.pl można zapoznać się z regulaminem i programem kursu oraz zapisać się do udziału w nim. Zapisy są prowadzone do dziś, 17 kwietnia.
Projekt realizuje Zarząd Zieleni Miejskiej. Celem jest upowszechnienie metod pracy z dziećmi wykorzystujących kontakt z przyrodą jako czynnik sprzyjający rozwojowi oraz edukacji. Wiele zagadnień z podstawy programowej można z powodzeniem zrealizować w terenie. Coraz więcej badań naukowych pokazuje, że dzieci uczą się szybciej, jeśli ich nauka opiera się na doświadczaniu przyrody, a nie tylko poznawaniu teorii.
Wiek wczesnoszkolny to okres, w którym dzieci z łatwością chłoną i przyswajają nowe informacje. To także idealny czas na budowanie poczucia odpowiedzialności za planetę, na której żyjemy. Poprzez codzienny kontakt z przyrodą najłatwiej pokazać, że jesteśmy jej integralną częścią. Możemy stopniowo rozpoznawać otaczające nas rośliny, zwierzęta i poznawać ich potrzeby, możemy dowiedzieć się, gdzie i dlaczego jesienią skrywają się jeże i owady, jakie bogactwo skrywa się w tylko pozornie „martwym drewnie” czy zaobserwować skutki braku wody.
Odkrycie przez dzieci związku z otaczającym je światem jest niezwykłym doświadczeniem pozwalającym dostrzec, że jesteśmy integralną częścią ekosystemu i przyroda nie może być traktowana jedynie jako tło do naszych działań. Edukacja prowadzona w przyrodzie jest też kluczowym elementem edukacji klimatycznej. Zaszczepienie wśród najmłodszych chęci do odkrywania, poszukiwania i poznawania przyrody pozwoli rozbudzić w nich zainteresowanie kwestiami środowiskowymi i zmotywuje do aktywnego przeciwdziałania skutkom zmian klimatycznych.