Wyrusz w podróż po multiwersum muzyki współczesnej
23 września, na Rynku Głównym w Krakowie dudy Erwana Keraveca dały sygnał, że w mieście rozpoczęło się święto muzyki współczesnej. Publiczność ceniąca artystyczny eksperyment spotkała się w najciekawszych krakowskich lokalizacjach koncertowych, by wspólnie eksplorować wymiary Sacrum Profanum. Wrześniowa część festiwalu to dwa koncerty: Bugle Call i In Between, podczas których usłyszeć można było między innymi medytacyjne dudy, skandynawskie kołysanki i elektroniczne requiem.
Bugle Call – sobota, 23 września, Rynek Główny + sekretna lokalizacja
Organizatorzy znów postawili na niecodzienny w nowym repertuarze instrument – tym razem dudy. Erwan Keravec w różnych częściach Rynku Głównego wykonywał utwory Glassa, Radigue i własny. Zagrał w samym sercu miasta – uroczyście, artystycznie i oficjalnie, niczym hejnalista, dając sygnał krakowiankom i krakowianom, że festiwal rozpoczął się na dobre! Każda kompozycja prezentowała inny aspekt dud: tradycyjną dla tego instrumentu grę w marszu, dynamikę i rytmiczność oraz długi dźwięk i medytację. Francuz jest wirtuozem gry na szkockich dudach, interesuje się zarówno muzyką tradycyjną, jak i współczesną, również tą improwizowaną. Na Sacrum Profanum wykonał słynne Two Pages Philipa Glassa, OCCAM OCEAN XVII Éliane Radigue i Urban Pipes własnego autorstwa.
Po pierwszej części koncertu organizatorzy zaprowadzili uczestników do sekretnej lokalizacji, gdzie usłyszeli Duo van Vliet, który tworzyli obecnie akordeonista Rafał Łuc i altowiolista Rafał Zalech. Nazwa zespołu pochodzi od nazwiska nieżyjącego już Dona Van Vlieta, lepiej znanego jako Captain Beefheart – wielkiej osobowości rocka awangardowego. Celem zespołu jest eksploracja własnych możliwości i poszerzanie repertuaru na oba instrumenty. W programie koncertu znalazły się dzieła najciekawszych polskich twórców młodego pokolenia: Moniki Szpyrki, Pawła Malinowskiego i Rafała Zapały, zestawione z kompozycją Jamesa Blacka. Program łączył refleksję nad współczesnością z muzyką: raz oniryczną, raz precyzyjną, wypełnioną przepięknymi harmoniami, elementami performansu, ASMR czy plądrofonii – cytatami z innych utworów.
In Between – niedziela, 24 września, Manggha
Ensemble E to międzynarodowy zespół artystów i muzyków pod kierownictwem Matsa Gustafssona działający na polach współczesnej muzyki eksperymentalnej, noise’u, improwizacji, folku, free jazzu i innych tradycji muzycznych. Stworzył zupełnie nową ekspresję zbudowaną na okruchach pamięci. Gustafsson poprosił artystów o podzielenie się najważniejszym osobistym wspomnieniem muzycznym – melodią pierwszej kołysanki czy pieśni, która trwale się w nich zapisała. To był punkt wyjścia do kolektywnej pracy nad utworem EE Opus One. Koncert odbywał się w ramach współpracy z fundacją Avant Art – to krakowski przystanek na trasie polsko-skandynawskiego projektu In Between Norway & Poland.
Tego wieczoru odbyłe się również koncert Jędrzeja Siwka, balansujący między muzyką współczesną i ambientową, rozpisany na syntezatory analogowe, wirtualny chór, wirtualny kwartet smyczkowy, loopery oraz elektronikę. Artysta opowiadał historie dźwiękiem, balansując między muzyką eksperymentalną, współczesną i ambientową. Zadebiutował w 2020 roku albumem La Mer nawiązującym do utworu Debussy’ego, teraz czerpie inspiracje z bogatego dziedzictwa requiem – mszy żałobnych, zwłaszcza tych tworzonych w epokach klasycyzmu i romantyzmu: kompozycji Mozarta, Verdiego, Faurégo czy Berlioza. Połączone z premierą płyty pierwsze wykonanie Requiem podczas Sacrum Profanum stanowiło propozycję dołączenia do kolektywnego przeżywania smutku i straty. Koncert był również przestrzenią do medytacji, głębokiego słuchania, odnalezienia spokoju ducha na tle muzyki sprzyjającej wyciszeniu oraz odpuszczaniu.
Jędrzej Siwek spotkał się również z uczniami szkół średnich oraz studentami podczas warsztatów Eksperymentuj! Praktycznie spotkanie z dźwiękiem.
Pełny program 21. edycji Sacrum Profanum dostępny był na stronie festiwalu. Bilety były dostępne w sprzedaży na KBF: BILETY, w aplikacji KBF: PLUS i na EVENTIM.