Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

To ostatnia niedziela z Krakowską Linią Muzealną

Dzisiaj, 24 września, po raz ostatni w tym roku na ulice wyjadą historyczne tramwaje w ramach 21. sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej. Na linii nr 0 pojawi się wyjątkowy skład wagonów typu N z Warszawy, Krakowa i Poznania. Przed ostatnim kursem z pętli „Cichy Kącik” o godz. 17.41 zostanie wykonane pamiątkowe zdjęcie.

Krakowska Linia Muzealna
Fot. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie

Tegoroczna edycja Krakowskiej Linii Muzealnej była wyjątkowa. Mieszkańcy Krakowa oraz turyści mogli podróżować i zwiedzać miasto nie tylko krakowskimi pojazdami historycznymi, ale także zabytkowymi tramwajami z Poznania i Warszawy. Stało się to możliwe dzięki współpracy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie z MPK w Poznaniu i Tramwajami Warszawskimi, które zdecydowały się wymienić na okres wakacyjny swoimi historycznymi pojazdami. Dzięki temu do Krakowa trafił zabytkowy poznański tramwaj doczepny ND. Z kolei z Krakowa wyjechał do Poznania wagon doczepny KSW z lat 40. XX w., który został odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie (Przypomnijmy, że to już kolejna wymiana historycznych tramwajów z tym miastem – w ubiegłym roku do Krakowa trafił poznański wagon 102N, a do Poznania krakowski 4N).

W tym roku MPK SA w Krakowie rozpoczęło współpracę także z Warszawą. W efekcie po raz pierwszy doszło do wymiany zabytkowych wagonów między krakowskim przewoźnikiem a Tramwajami Warszawskimi. Do Warszawy wyjechał wagon SN4. To jeden z kilku wagonów, które trafiły do Krakowa z Eberswalde w 1941 roku. W zamian za ten wagon do MPK SA w Krakowie został dostarczony zabytkowy warszawski wagon N. Jest to wagon z ciekawą historią – stacjonował bowiem w trzech polskich miastach. Od 1949 r. kursował w Warszawie, od 1967 r. służył w Szczecinie, a w 1995 r. został wyremontowany przez Miejski Zakład Napraw Tramwajów w Krakowie, by znów trafić do Warszawy. Tam od 2002 r. obsługuje linię turystyczną T.

Podsumowanie 21. sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej:

  • Po raz pierwszy zabytkowe tramwaje wyjechały w tym roku 4 czerwca i były to wagony typu N z Warszawy, Krakowa i Poznania
  • W okresie wakacji tramwajowa linia nr 0 kursowała w każdą niedzielę oraz w święto 15 sierpnia, co daje łącznie 18 dni
  • Linia nr 15 na trasie „Cichy Kącik” – „Pleszów” kursowała trzy razy: 11 czerwca, 30 lipca i 3 września
  • Nowością w tym sezonie była linia nr 23, na której tramwaje przejeżdżały przez zajezdnię tramwajową Podgórze w kierunku Borku Fałęckiego. Linia nr 23 była uruchamiana dwa razy: 2 lipca i 13 sierpnia
  • Na krakowskie ulice wyjeżdżały także zabytkowe autobusy kursujące na specjalnych liniach autobusowych. Były one uruchamiane cztery razy: 25 czerwca, 23 lipca, 15 sierpnia i 10 września.

Opłata za przejazd liniami specjalnymi odbywa się na podstawie obowiązującej taryfy biletowej. W niedzielę, podobnie jak w każdy poprzedni weekend funkcjonowania Krakowskiej Linii Muzealnej, w obsłudze wagonów będą pomagać członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.

Rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronach internetowych ztp.krakow.pl.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Oliwia Stępień
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2023-09-22
Data aktualizacji: 2023-09-24
Powrót

Zobacz także

Znajdź