Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Łączą nas wartości – sesja miejska „Pakt dla klimatu” na VIII Open Eyes Economy Summit w Krakowie

O zrównoważonym rozwoju, dbałości o potrzeby społeczne i innowacjach niosących korzyści dla ludzi i środowiska rozmawiano przez dwa dni na VIII Międzynarodowym Kongresie Ekonomii Wartości Open Eyes Economy Summit w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

W drugim dniu Kongresu, 22 listopada odbyła się sesja specjalna: „Pakt dla klimatu: Przedsiębiorcy i Miasto Kraków na rzecz odpowiedzialności społecznej”.

Rozpoczętą w roku 2022 miejską inicjatywę Pakt dla klimatu skierowaną do krakowskich przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i środowiska naukowego, której celem jest wsparcie wysiłków Krakowa na drodze do uzyskania neutralności klimatycznej przybliżyła uczestnikom spotkania Małgorzata Malina, koordynatorka ds. komunikacji społecznej w Wydziale Gospodarki Komunalnej i Klimatu UMK. Podczas godzinnego panelu dyskusyjnego partnerzy Paktu opowiedzieli, jak deklaracja przystąpienia do tej inicjatywy przekłada się na ich codzienną działalność.

Grzegorz Mucha, dyrektor generalny Shell Business Operations Kraków, zatrudniającej 5200 pracowników, opowiedział o współpracy z miastem, nastawieniu na lokalność, udziale w akcji „Rowerem do pracy”, działaniach na rzecz elektromobilności oraz zwiększania możliwości ładowania pojazdów elektrycznych w Krakowie. Przedstawiciel Shella zapowiedział również, że na swoich stacjach na terenie GMK firma będzie informować o Strefie Czystego Transportu, tak aby wchodzące od 1 lipca przyszłego roku regulacje docierały do kierowców również i w ten sposób.   

Proklimatyczne inicjatywy są także obecne w działalności firmy ASTOR – podkreśliła z kolei Renata Poreda, manager ds. Public Relations. Zielony dach, fotowoltaika, odzysk ciepła z serwerowni, podróże służbowe transportem publicznym, mobilność współdzielona – firma wdraża innowacje technologiczne również u siebie i stara się inspirować i doradzać, jak zmniejszać ślad węglowy.

Partnerów Paktu łączą podobne wartości – chcą działać na rzecz klimatu dla przyszłych pokoleń, a pamiętać należy, że na rynek pracy wchodzi generacja, dla której te sprawy są bardzo istotne.

Z kolei Małopolski Związek Pracodawców Lewiatan, zrzeszający 100 firm z rożnych branż, również mikroprzedsiębiorstwa, korzysta z możliwości inspirowania do zmian proekologicznych podmiotów w nim działających. Wiceprezes Krzysztof Podgórski, będący także przedsiębiorcą stara się zmniejszać ślad węglowy i liczy na to, że dzięki szerszej współpracy uda się wpływać na legislację, przykładowo w działaniach na rzecz energetyki rozproszonej i dzielenia się nie wykorzystaną energią a także rozwiązań technologicznych, które umożliwią przyjęcie takiej energii do sieci.

Krakowski Park Technologiczny również zrzesza partnerów, ale też zaczął od siebie. Wiceprezes KPT Łukasz Słoniowski opowiedział m.in. o zielonym dachu, elastycznym czasie pracy umożliwiającym zmniejszanie śladu węglowego przy dojeździe do pracy, parkingu dla rowerów czy działaniach na rzecz elekromobilności. Podzielił się też ze słuchaczami wdrażanym obecnie przez spółkę pomysłem na atestowanie pojemników na wodór.

Prowadzący spotkanie dziennikarz portalu LoveKraków.pl Jakub Drath dopytywał przedsiębiorców o wyzwania i trudności, jakie widzą na drodze do ograniczenia emisji, wynikających z prowadzonej działalności. Rozmówcy wymienili m.in.: ograniczenia sieci przesyłowych dla rozwoju energetyki rozproszonej, potrzebę odciążenia infrastruktury drogowej dzięki np. parkingom Park and Ride i większą dostępność stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Docenili jednak przy tym współpracę z miastem i podejmowane dotychczas proklimatyczne i prośrodowiskowe działania, poprawiające np. jakość powietrza (dzięki wprowadzeniu w 2019 r. całkowitego zakazu palenia węglem i drewnem).

W trakcie rozmowy uczestnicy zgodnie podkreślali potrzebę zmiany nawyków i mentalności niektórych mieszkańców: podczas gdy firmy zapraszają do współpracy partnerów odpowiedzialnych ekologicznie, zwolenników jazdy samochodem trudno przekonać, aby w obliczu nadchodzących zmian nie planowali zakupu nowszego modelu, ale postawili na mniej emisyjną komunikację zbiorową. Dlatego wielkie oczekiwania stawiają edukacji, uświadamianiu i propagowaniu idei proklimatycznych.

OEES 2023

pokaż metkę
Autor: Iwona Opałka / Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu
Osoba publikująca: Karolina Wasyl
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2023-11-23
Data aktualizacji: 2023-12-19
Powrót

Zobacz także

Znajdź