Start rozwiń menu
Komunikat archiwalny

Nowe narzędzie planistyczne dla miast

Kraków może już korzystać z narzędzia, które daje znowelizowana ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Mowa o Zintegrowanym Planie Inwestycyjnym (ZPI), który pozwoli usprawnić proces inwestycyjny. Miastu natomiast da narzędzie do negocjacji z inwestorem, tak, aby był zobowiązany np. do budowy szkoły lub wsparcia innej inwestycji użytku publicznego.

Fot. Jan Graczyński

– Kraków nie obawia się tego nowego rozwiązania i będziemy przygotowywać nasze środowisko planistyczne od strony organizacyjnej, aby jak najlepiej wykorzystać możliwości ZPI – mówił podczas briefingu Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa.

– Dzięki ZPI w sposób znacznie szybszy niż klasyczną procedurą planistyczną, w toku negocjacji, jesteśmy w stanie uatrakcyjnić i zdynamizować na przykład rynek budowy mieszkań, które będą mogły znaleźć się w zasobie komunalnym miasta. Na ten moment nie został złożony jeszcze wniosek, ale wiemy o przygotowywaniu kilkunastu takich wniosków. Rozmawiamy już z przedstawicielami inwestorów zakresie konkretnych lokalizacji, jeśli chodzi o możliwości uruchomienia Zintegrowanego Planu Inwestycyjnego, z uwzględnieniem interesu społecznego – zaznaczył.

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (YouTube)

 

„Mały” plan miejscowy

ZPI to szczególna forma planu miejscowego, który będzie uchwalany na wniosek inwestora. Warunek jest taki, aby był zgodny ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa.

To tylko początek drogi, bo na przystąpienie do sporządzenia tego planu zgodę musi wyrazić rada miasta. Równolegle informowani o tym fakcie są mieszkańcy. Jeśli taka zgoda zostanie udzielona przez radnych, wówczas miasto rozpoczyna negocjacje z inwestorem w zakresie treści projektu umowy urbanistycznej.

Korzyści dla miasta

W takich rozmowach uczestniczyć będą przedstawiciele inwestora, Urzędu Miasta Krakowa oraz Rady Miasta Krakowa.

W toku negocjacji strony ustalą inwestycję uzupełniającą, która musi zostać wskazana do inwestycji głównej przedstawionej przez dewelopera.

Taką inwestycją uzupełniającą może być np. przedszkole, szkoła, obiekty sportu i rekreacji, mieszkania komunalne czy też obszary zieleni publicznej. Budowę takiego miejsca użyteczności publicznej sfinansuje inwestor składający taki wniosek.

Co ważne, nie musi ono znajdować się w otoczeniu tego głównego projektu, ale miejsce może zostać wskazane przez gminę w innej części miasta.

Mieszkańcy konsultują

Następnym krokiem są konsultacje z mieszkańcami. Będą oni mogli zapoznać się z projektem umowy urbanistycznej, który musi być gotowy przed rozpoczęciem. Mieszkańcy będą mogli złożyć uwagi do projektu ZPI, które rozpatrywać będzie prezydent.

W przypadku uwzględnienia uwag wprowadzone zostaną zmiany do umowy urbanistycznej oraz projektu ZPI wynikające z uzyskanych opinii, dokonanych uzgodnień oraz przeprowadzonych konsultacji społecznych.

Projekt ZPI stanowiący załącznik do umowy wraz z raportem z konsultacji społecznych zostaje następnie przedstawiony radzie. Rada gminy albo uchwali ZPI (bez możliwości wniesienia poprawek do projektu ZPI) albo odrzuci. W tym drugim przypadku rada gminy może podjąć odrębną uchwałę o zwróceniu zintegrowanego planu inwestycyjnego do prezydenta miasta wraz z propozycjami poprawek do umowy urbanistycznej, w tym do załącznika określającego projekt zintegrowanego planu inwestycyjnego. Wówczas procedura prowadzona jest od początku.

Nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wraz z zapisem o ZPI, weszła w życie 24 września 2023 r.

pokaż metkę
Autor: Emilia Król
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2023-12-05
Data aktualizacji: 2024-04-11
Powrót

Zobacz także

Znajdź