Cztery nowe autobusy i jeden wyjątkowy zabytek
13 grudnia na ulice Krakowa wyjechały nowe autobusy midi, które zostały wyprodukowane przez firmę Solaris Bus & Coach. Prezentacji czterech nowoczesnych pojazdów towarzyszył pokaz historycznego autobusu MAN SL 200, który został wyremontowany przez pracowników MPK SA w Krakowie.
Autobusy midi, o długości blisko 9 m, będą wykorzystywane na trasach o mniejszym napełnieniu oraz tam, gdzie ze względu na wąskie ulice i drogi nie mogą przejechać standardowe autobusy.
– O tym, że tego rodzaju pojazdy są potrzebne w Krakowie świadczy chociażby uruchomiona zaledwie kilka dni temu linia nr 180 kursująca z os. Na Stoku do Grębałowa, która jest obsługiwana przez najmniejsze pojazdy, jakie posiadamy. To potwierdza, że Kraków potrzebuje różnorodnego rodzaju taboru, nie tylko przegubowych, ale także małych autobusów – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK SA w Krakowie, podczas prezentacji na terenie zajezdni Bieńczyce.
Za dostawę czterech nowych pojazdów w formie leasingu odpowiadało konsorcjum firm Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Millennium Leasing Sp. z o.o. Koszt tej inwestycji to blisko 8,5 mln zł brutto.
Wszystkie autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w platformę dla osób poruszających się na wózkach, klimatyzację i monitoring. Silniki autobusów spełniają europejską normę Euro 6. Obecnie MPK SA w Krakowie posiada już 40 pojazdów typu midi. Przypomnijmy, że MPK czeka jeszcze na dostawę czterech nowych autobusów mini, których długość nie przekracza 8 m.
Prezentacji nowych autobusów wyjątkowo towarzyszył pokaz historycznego autobusu MAN SL 200 o numerze taborowym 16005, który został wyremontowany przez pracowników MPK SA w Krakowie.
Autobusy MAN SL 200 produkowane były w latach 1973–1986 w fabryce Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (M.A.N.) w Norymberdze. Na krakowskich ulicach pojawiły się na początku 1990 r., kiedy to krakowskie MPK z Norymbergi otrzymało cztery używane pojazdy tego typu wraz tramwajami T4 oraz B4.
Autobusy MAN były pierwszymi autobusami zza zachodniej granicy eksploatowanymi przez przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce. Były też pierwszymi w Krakowie autobusami z automatyczną skrzynią biegów. Wszystkie egzemplarze stacjonowały w zajezdni Bieńczyce, gdzie posiadały numery 16601, 16602, 16603 oraz 16604. Najczęściej wysyłane były na linie nr 125, 153 czy 198. W 1996 r. zakończono eksploatację tych pojazdów. Pojazd o numerze 16604 został zachowany, jako muzealny i znajduje się w zasobach Muzeum Inżynierii i Techniki.