Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Jeszcze większy porządek z hulajnogami elektrycznymi

Blisko 5 600 hulajnóg elektrycznych zostało już uprzątniętych z krakowskich ulic po tym, jak w zeszłym roku w mieście wyznaczone zostały specjalne punkty mobilności, a za zbieranie porzuconych jednośladów zaczęła odpowiadać wynajęta do tego firma. Na tzw. relokacje w tej chwili przygotowywana jest umowa na nowy sezon. W tym roku hulajnogi elektryczne będą również sprzątane na większym niż dotychczas obszarze.

Fot. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

Wraz z wiosną na ulicach Krakowa pojawia się coraz więcej jeżdżących na hulajnogach elektrycznych. Także tych, którzy korzystają z usług komercyjnych firm, wypożyczających jednoślady na minuty.

Przypomnijmy – w zeszłym roku miasto podpisało umowę z trzema takimi prywatnymi podmiotami. Od tego czasu firmy te płacą za wynajem miejsc pod legalne oddawanie i parkowanie swoich hulajnóg elektrycznych. Utworzono „punkty mobilności”, jest ich w mieście obecnie 169. Poza tymi miejscami, wewnątrz drugiej obwodnicy miasta, hulajnóg zwracać nie wolno. Jeśli ktoś wynajęty pojazd porzuci, ten podlega relokacji – czyli odprowadzeniu bądź odwiezieniu do najbliższego punktu mobilności z wolnymi miejscami. Płaci za to firma – właściciel hulajnóg elektrycznych.

Niezależnie od tego, zgłoszenia o porzuconych hulajnogach można przesyłać (dołączając zdjęcie) mailowo na adres: hulajnogi@ztp.krakow.pl.

W zeszłym roku takich interwencji od sierpnia (czyli od czasu uruchomienia serwisu) było ok. pięć i pół tysiąca. Zimą, kiedy skończyła się umowa z firmą zbierającą hulajnogi elektryczne, zajmowały się tym same firmy wypożyczające, a także pracownicy ZTP. Problem jednak w zasadzie nie występował – od grudnia do końca lutego takich działań podjętych było łącznie 58 (z czego w lutym tylko 2).

 

Teraz liczba hulajnóg elektrycznych rośnie, dlatego na dniach zostanie podpisana nowa umowa na sprzątanie po ich nieroztropnych użytkownikach. Została już wybrana firma, która zajmowała się skutecznie relokacją w zeszłym roku i ma doświadczenie w tym zakresie. Kryterium w przetargu, w którym wystartowały dwa podmioty, była cena. Zwycięzca ma zacząć działać w mieście za ok. dwa tygodnie. Umowa ma obowiązywać do końca roku.

Na razie objęty obsługą będzie taki sam obszar, co ostatnio. Od kwietnia stopniowo będzie się on jednak powiększał. W związku z tym planowane jest udostępnienie ok. 130 nowych punktów mobilności (czyli łącznie będzie ich ok. 300). Będą rozmieszczone na obszarze zbliżonym do Strefy Płatnego Parkowania (co oznacza, że teren działania firmy relokującej powiększy się na zachód w kierunku alei Kijowskiej, a od północy i wschodu obejmie m.in. Grzegórzki i os. Oficerskie).

Ważną informacją dla użytkowników jest też to, że w punktach mobilności w tym roku znajdą oni hulajnogi jeszcze jednej, nowej firmy, która zawarła porozumienie z miastem. Także ona będzie płacić za wynajem przestrzeni pod miejsca legalnych zwrotów (opłaty te są ściągane przez cały rok, także zimą).

Oczywiście oznacza to również, że i te nowe hulajnogi będą zbierane, jeśli zostaną porzucone na chodniku czy trawniku i odwożone do punktu, w którym wspomniana firma będzie miała jeszcze wolne miejsca (każdy punkt ma określoną pojemność, dzieloną na cztery firmy).

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2024-03-12
Data aktualizacji: 2024-04-15
Powrót

Zobacz także

Znajdź