Edukacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Historia bez sztampy – Kraków docenia nieszablonowych nauczycieli

Tak uczyć o historii, również tej lokalnej, by młodzież chciała stawiać pytania, wychodziła z poczuciem niedosytu, a może i rozpoczynała samodzielne poszukiwania... – Kraków ma takich nauczycieli i co roku wyróżnia ich prestiżową Nagrodą im. Tadeusza Słowikowskiego. 26 marca do grona jej laureatów dołączył Robert Pletnia z IV Liceum Ogólnokształcącego. Nauczyciel, który stawia na różnorodność i interakcję, potrafi łączyć klasyczną pracę „na źródłach” z multimediami i tym, co niosą nowoczesne technologie.

Fot. Piotr Wojnarowski

Nagroda została wręczona podczas uroczystej gali w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki. Jej laureat, Robert Pletnia, wykłada tutaj historię, wiedzę o społeczeństwie i podstawy przedsiębiorczości. Jako nauczyciel historii ma za sobą 22-letni staż pracy, charakteryzujący się m.in. niezwykłą aktywnością na polu dydaktyki historii, co wyraża się zarówno w ciągłym urozmaicaniu metod pracy z uczniami, zaangażowaniu w szkolenie początkujących nauczycieli, jak i w licznych przedsięwzięciach realizowanych w szkole i poza nią – we współpracy z wieloma instytucjami.

Szkolne lekcje historii z Robertem Pletnią są dynamiczne, ciekawe i różnorodne – m.in. dlatego, że jest zwolennikiem i propagatorem włączania multimediów i narzędzi TIK, to m.in. mapy multimedialne i filmy edukacyjne. Co więcej, sam przygotowuje nowatorskie narzędzia, jest entuzjastą wykorzystania gamifikacji w dydaktyce oraz w szeroko rozumianej edukacji. Zachęca też do tego młodych nauczycieli, dla których prowadzi lekcje koleżeńskie, a podczas lekcji pokazowych w czasie dni otwartych szkoły udowadnia kandydatom do liceum, że historia to nie nudny wykład. Te ostatnie od lat cieszą się ogromnym zainteresowaniem ósmoklasistów.

Jako pasjonat metod dydaktyki cyfrowej, Robert Pletnia swoją wiedzą i umiejętnościami dzieli się z innymi nauczycielami, organizując cykl szkoleń dla członków rady pedagogicznej czy prowadząc lekcje otwarte dla nauczycieli spoza szkoły. Aktywnie włącza się w organizację przedsięwzięć w ramach współpracy między Instytutem Historii UJ a IV Liceum Ogólnokształcącym – zaowocowało to objęciem klas humanistycznych IV LO patronatem naukowym IH UJ. W ramach patronatu organizowane są stałe wykłady dla licealistów na terenie szkoły i na uniwersytecie, pogłębiające i poszerzające wiedzę historyczną uczniów. Z pasją i pomysłem korzysta wraz z uczniami z zasobów naukowych i edukacyjnych krakowskich muzeów, zabiera uczniów na wyjazdy do miejsc pamięci – Muzeum KL Auschwitz, a także do utworzonego niedawno Muzeum KL Plaszow.

Robert Pletnia ma na swoim koncie wiele przedsięwzięć propagujących wiedzę historyczną wśród młodych krakowian – to m.in. projekty „100-lecie połączenia Krakowa i Podgórza” (we współpracy z VIII LO), „Narodziny Państwa – 1050. rocznica Chrztu Polski” (we współpracy z VI LO), „Wokół Tadeusza Kościuszki – Patrona Szkoły” (we współpracy z Komitetem Kopca Kościuszki).

Niesztampowe lekcje i realizacja projektów edukacyjnych o charakterze międzyszkolnym pozwalają laureatowi na szeroki wybór metod i form przekazywania wiedzy – to m.in. debaty, konkursy, pikniki historyczne, wystawy, spektakle multimedialne i słowno-muzyczne. Robert Pletnia współpracuje też z wieloma instytucjami naukowymi i edukacyjnymi Krakowa – z Polskim Towarzystwem Historycznym, Okręgową Izbą Radców Prawnych (cykliczne wykłady dla uczniów klas z rozszerzonym programem nauczania wiedzy o społeczeństwie) czy Komitetem Kopca Kościuszki.

Wszystkie te przedsięwzięcia cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem młodzieży. Uczniowie co roku osiągają bardzo wysokie wyniki egzaminu maturalnego z historii oraz z wiedzy o społeczeństwie na poziomie rozszerzonym, zawsze wyższe niż średni wynik uczniów w Krakowie. Regularnie i z sukcesami (także jako finaliści) biorą udział w Olimpiadzie Historycznej oraz w innych olimpiadach (m.in. Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym, Olimpiada Wiedzy o III RP) i konkursach pozaszkolnych. Robert Pletnia prowadzi też wiele zajęć dodatkowych, przygotowujących do egzaminu maturalnego, jak i rozwijających zainteresowania historyczne uczniów.

Robert Pletnia, pasjonat nauczania, niezwykle wszechstronny, kreatywny i zaangażowany, cieszy się wielkim szacunkiem społeczności szkolnej, był m.in. zgłaszany w plebiscycie „Nauczyciel Roku”, a przez liceum typowany do tytułu „Nauczyciel z pasją”.

O nagrodzie

Nagroda im. Tadeusza Słowikowskiego upamiętnia wybitnego profesora, nauczyciela, znawcę dydaktyki historii, popularyzatora tej dyscypliny wiedzy, przyjaciela młodzieży. Została ustanowiona w 2008 roku przez Krakowski Oddział Polskiego Towarzystwa Historycznego, by wspierać misję popularyzacji nauk historycznych i nauczania historii. Trafia corocznie do jednego z nauczycieli krakowskich szkół ponadpodstawowych wyróżniającego się wybitnymi osiągnięciami w nauczaniu i popularyzacji historii oraz dziejów i kultury Krakowa. Przyznaje się ją na podstawie osiągnięć zakończonego roku szkolnego, z uwzględnieniem całokształtu działalności w latach poprzednich. Patronem konkursu oraz fundatorem nagrody jest Prezydent Miasta Krakowa.

pokaż metkę
Autor: Małgorzata Tabaszewska
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2024-03-26
Data aktualizacji: 2024-04-10
Powrót

Zobacz także

Znajdź