17. Festiwal Muzyki Filmowej
„1670”, „Chłopi” czy „Znachor” – to tylko kilka spośród tytułów, które wypełniły ICE Kraków słowiańską energią, a podczas międzynarodowej gali można było usłyszeć utwory z tak głośnych filmów jak „Napoleon”, „Obiecująca. Młoda. Kobieta”, „Spider-Man: Poprzez multiwersum” czy „Wieloryb”. Niezwykle różnorodny program tegorocznego Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie uzupełniły nowe interpretacje klasycznych tematów z „Gwiezdnych wojen”, „Interstellar” czy „Łowcy androidów”.
W dniach 22–26 maja krakowskie sale koncertowe wypełniły się najpiękniejszą muzyką tworzoną na potrzeby filmów, seriali i gier wideo. Program festiwalu organizowanego przez Miasto Kraków, KBF i RMF Classic obejmowało zarówno najgorętsze tytuły ostatnich sezonów, jak i niezapomniane klasyki. Finałem obfitującego w wydarzenia tygodnia był koncert „Disney. Król lew – film z muzyką na żywo” w TAURON Arenie Kraków. Na specjalne zamówienie FMF po raz pierwszy w Europie zabrzmiała pełna ścieżka dźwiękowa z animacji z 1994 roku.
30 lat „Listy Schindlera” i 70 lat Elliota Goldenthala
Szczególnie uroczystym momentem tegorocznego FMF był koncert Traces of Memory, którego program nawiązywał do 30-lecia polskiej premiery „Listy Schindlera” – arcydzieła Stevena Spielberga z oscarową muzyką Johna Williamsa. Usłyszeliśmy także utwory Krzysztofa Pendereckiego, Antoniego Komasy-Łazarkiewicza i kultowego zespołu Kroke, który już od trzydziestu lat eksploruje różnorodne brzmienia, zwłaszcza tradycję klezmerską.
Część koncertu została poświęcona zdobywcy Oscara Elliotowi Goldenthalowi, który odwiedził FMF, by świętować 70. urodziny.
Wydarzenie odbyło się 22 maja w Filharmonii Krakowskiej.
Międzynarodowe osobowości i słowiańskie tradycje
23 maja FMF zaprosiło do Centrum Kongresowego ICE Kraków na wydarzenie International Gala: Individuals. Była to wyjątkowa okazja, by lepiej poznać twórczość oryginalnych kompozytorów średniego pokolenia. Daniel Pemberton, Martin Phipps, Rob Simonsen i Anthony Willis to postaci cieszące się już ogromnym uznaniem w branży i nominowane do prestiżowych nagród.
Usłyszeliśmy monumentalną grę fletów z „Wieloryba” Darrena Aronofsky’ego, niepokojące motywy z „Saltburn” i „Obiecującej. Młodej. Kobiety”, królewskie brzmienia z obsypanego nagrodami „Napoleona” Ridleya Scotta, a także przejmującą piosenkę z „Procesu siódemki z Chicago”. Wielkich emocji dostarczyła dynamiczna i pełna elektronicznych efektów muzyka do „Spider-Mana: Poprzez multiwersum”.
A w jakiej formie są rodzimi twórcy muzyki do filmów, seriali i gier? Najciekawsze spośród ukazujących się ostatnio tytułów stanowią dobitny dowód kunsztu i wyobraźni. Okazją, by się o tym przekonać, będzie wydarzenie Polish Gala: Modern Roots, zaplanowane na 25 maja.
– Jednym z ważniejszych trendów jest dziś poszukiwanie inspiracji w słowiańskiej muzyce ludowej. Dlatego w programie nie mogło zabraknąć suity z filmu „Chłopi”, który szturmem zdobył sale kinowe, zachęcając do ponownego odkrywania naszej tradycji. Ogromny udział w tym sukcesie miała ścieżka dźwiękowa, doceniona przez jurorów takich nagród jak Orły, O!Lśnienia czy MocArty. Porywająca muzyka doskonale współgra z pieczołowicie namalowanymi scenami z filmu – mówi dyrektorka muzyczna RMF Classic Magdalena Wojewoda-Mleczko.
W programie koncertu znajdzie się też hipnotyzująca kompozycja z gry Blacktail, za którą Arkadiusz Reikowski otrzymał nagrodę Digital Dragons, oraz poetycki soundtrack Pawła Lucewicza do nowej wersji „Znachora”, która podbiła platformę Netflix. Na scenę ICE Kraków wyjdą między innymi kobiece trio SVAHY czy polsko-ukraińska grupa Zazula. Suitę z Chłopów wykonają Łukasz „L.U.C.” Rostkowski, Rebel Babel Film Orchestra oraz Orkiestra Filharmonii Krakowskiej.
Zaskakujące interpretacje
Różnorodny program festiwalu obejmuje także muzykę elektroniczną. 22 maja w Klubie Kwadrat wystąpił Kebu – fiński kompozytor i performer znany z precyzji w tworzeniu złożonych pejzaży dźwiękowych. Podczas koncertu Synthesizer Legends zaprezentował własne utwory oraz perełki lat 80., w tym tematy z „Top Gun”, „Terminatora” i „Łowcy androidów”.
24 maja FMF zaprosiło do gmachu Filharmonii Krakowskiej na koncert pianisty Aleksandra Dębicza i Chóru Polskiego Radia. Podczas wydarzenia Piano Chorale motywy z takich filmów jak „Blade Runner 2049”, „Edward Nożycoręki” czy „Interstellar” zabrzmiały w wyjątkowych aranżacjach. Z kolei 26 maja na scenie Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha flecistka Sara Andon, pianista Simone Pedroni oraz wiolonczelistka Cecilia Tsan zaprezentowali program John Williams for Three poświęcony jednemu z najbardziej cenionych kompozytorów naszych czasów. Usłyszeliśmy między innymi kameralne utwory z filmów „Czarownice z Eastwick”, „Dracula”, „Gwiezdne wojny”, „Hook”, „Lista Schindlera” i „Wyznania gejszy”.
W ramach FMF odbyło się także Forum Audiowizualne – cykl spotkań z ekspertami z branży muzycznej i filmowej. Ponadto we współpracy z Galerią Kazimierz, Partnerem Strategicznym FMF, zorganizowane zostało Miasteczko Festiwalowe z bogatą ofertą aktywności, obejmującą silent disco i projekcje filmów.