Kultura rozwiń menu
Komunikat archiwalny

„Wincenty Wodzinowski. Czuły obserwator” – w Muzeum Krakowa

Muzeum Krakowa zaprasza na nową wystawę czasową. Od 27 czerwca do 3 listopada w pałacu Krzysztofory można oglądać wystawę poświęconą Wincentemu Wodzinowskiemu, piewcy piękna podkrakowskich wsi, społecznikowi, legioniście, uczniowi Matejki.

Fot. materiały prasowe

Wystawa przypomina życie i bogatą twórczość artysty – Wincentego Wodzinowskiego (1866, Igołomia – 1940, Kraków), którego dzieła znajdują się w niemal każdej większej kolekcji muzealnej, a w ostatnim czasie są ponownie poszukiwane na rynku aukcyjnym, osiągając coraz większe wyceny.

Na wystawie w kilku odsłonach ukazana została sylwetka Wincentego Wodzinowskiego –kKrakowianina, podgórzanina i swoszowianina w jednej osobie. To pierwsza próba monograficznego ujęcia twórczości malarza, osadzona w szerszym kontekście historii i kultury Krakowa przełomu XIX i XX stulecia.

Dzięki ekspozycji przygotowanej przez Muzeum Krakowa widzowie wyruszą w podróż śladami artysty − piewcy piękna podkrakowskiej wsi, pełnego pasji społecznika zaangażowanego w życie dwóch miast Krakowa i Podgórza i patrioty − legionisty, jednego z uczniów Jana Matejki i wychowanka akademii monachijskiej.

Jak podkreślają twórcy ekspozycji, wystawa wpisuje się w misję Muzeum Krakowa − jest kolejną opowieścią o naszym mieście prezentowaną przez pryzmat życia zwykłego–niezwykłego mieszkańca. Może być także uznana za uzupełnienie prezentowanej wcześniej w Krzysztoforach wystawy prac Włodzimierza Tetmajera.

Kuratorką wystawy jest Elżbieta Lang. Można ją oglądać do 3 listopada. Dodatkowe informacje na stronie Muzeum Krakowa.

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (YouTube)

Wincenty Wodzinowski był cenionym przez krytykę artystyczną malarzem, przedstawicielem (obok m.in. Włodzimierza Tetmajera) nieformalnej artystycznej grupy „Pięciu”− wychowanków krakowskiej i monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Jana Matejki, twórców popularnego na przełomie XIX i XX wieku nurtu chłopomani w malarstwie polskim.

Zafascynowany kulturowym bogactwem wsi podkrakowskiej ujmował ją na licznych portretach „typów ludowych” i wielofigurowych oraz w barwnych scenach rodzajowych. Jego ulubioną modelką była słynna w Krakowie „Piękna Zośka”.

Istotnym momentem dla jego kariery było współtworzenie z Wojciechem Kossakiem oraz Janem Styką „Panoramy Racławickiej”. Przez ponad 15 lat tworzył niemal na wyłączność dla znanego, ekscentrycznego mecenasa sztuki hr. Ignacego Korwina-Milewskiego, twórcy niezwykłej kolekcji dzieł malarzy polskich (na którą składają się dzieła takich artystów jak: J. Matejko, A. Gierymski, J. Chełmoński, J. Kossak czy L. Wyczółkowski).

Wodzinowski był też członkiem i darczyńcą Towarzystwa Muzeum Etnograficznego w Krakowie, które pod przewodnictwem Seweryna Udzieli zainicjowało powstanie muzeum oraz działaczem wielu podgórskich i krakowskich organizacji, jak np. Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych.

Jako podgórski społecznik zainicjował stworzenie podgórskiego „Sokoła” i czynnie uczestniczył w procesie połączenia Krakowa z Podgórzem w ramach Wielkiego Krakowa. Na kartach historii zapisał się jako legionista i artysta uwieczniający życie legionowe.

Jednocześnie był także ojcem Wincentyny Wodzinowskiej-Stopkowej i teściem wybitnego polskiego scenografa Andrzeja Stopki, którzy przez Yad Vashem zostali uhonorowani tytułem Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata za pomoc Żydom w czasie II wojny światowej, w tym pomoc poetce Zuzannie Ginczance.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marta Müller-Reczek
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2024-06-26
Data aktualizacji: 2024-06-28
Powrót

Zobacz także

Znajdź