Tramwaj do Mistrzejowic: podsumowanie prac we wrześniu
Wrzesień był miesiącem intensywnych działań i pozytywnych zmian na placu budowy nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic. Oto podsumowanie postępów prac, które przygotował wykonawca inwestycji – firma Gülermak.
Od weekendu 31 sierpnia/1 września w ramach budowy podziemnej stacji „Rondo Polsadu” wprowadzono nową organizację ruchu. Objęła ona zamknięcia i zwężenia pasów drogowych oraz utworzenie tymczasowego ronda pod estakadą. Zlikwidowane zostało również tymczasowe skrzyżowanie na ulicy Lublańskiej.
2 września ruszyły prace przy przebudowie sieci kanalizacji deszczowej na ul. Krzesławickiej. Jest to początek zmian, które z pewnością przyczynią się do poprawy warunków życia mieszkańców w tej okolicy.
Wszystkie prace przy przebudowie sieci ciepłowniczej zakończyły się przed sezonem grzewczym, co miało na celu zminimalizowanie uciążliwości dla mieszkańców. Od początku budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic zmodernizowano ponad 2500 m podziemnej infrastruktury ciepłowniczej. Nowoczesny układ rur pod chodnikami, ścieżkami rowerowymi oraz pasami zieleni pozwala na łatwy dostęp do instalacji podczas konserwacji, co znacznie zmniejsza zakłócenia w ruchu drogowym.
W rejonie pętli „Mistrzejowice” trwa stawianie słupów trakcyjnych, a także budowa fundamentów palowych w kierunku ul. Dobrego Pasterza (w ciągu ul.: Jancarza, Bohomolca i Krzesławickiej). W ramach prac budowane są także przepusty pod kable trakcyjne na ul. Młyńskiej, rondzie Polsadu i przy pętli w Mistrzejowicach. Na ulicy Młyńskiej powstaje docelowa jezdnia zachodnia, która zostanie udostępniona mieszkańcom i użytkownikom w połowie października.
We wrześniu prowadzone były prace przy budowie płyty pośredniej stacji „Rondo Polsadu”, a na ul. Lublańskiej trwało wgłębianie ścian szczelinowych. Na ul. Dobrego Pasterza realizowane były prace związane z budową muru oporowego oraz przekładką instalacji podziemnych. Na pętli tramwajowej w Mistrzejowicach wykonywane były prace przy budowie i przebudowie kanału wodociągowego, a także zabudowa torowiska.
25 i 26 września na terenie budowy, przy stacji „Rondo Polsadu”, przeprowadzone zostały ćwiczenia z ewakuacji pracownika z tunelu przy ograniczonym dostępie do poszkodowanego. Ćwiczenia prowadzone były przez Państwową Straż Pożarną z Jednostki Gaśniczo-Ratunkowej nr 3 przy udziale pracowników Gülermak oraz podwykonawców.
Ćwiczenia polegały na zgłoszeniu zdarzenia do centrali alarmowania PSP, doprowadzeniu służb przez pracowników budowy na miejsce zdarzenia, przekazanie niezbędnych informacji dowódcy zmiany, a następnie przeprowadzenie akcji ratunkowej z wykorzystaniem technik linowych. 25 września przeprowadzono także pokaz wykorzystania podręcznego sprzętu gaśniczego. Uczestnicy poznali zasady użytkowania podręcznego sprzętu gaśniczego oraz mogli praktycznie sprawdzić swoje umiejętności na przygotowanym polu treningowy.
– Ćwiczenia przeprowadzone we współpracy z PSP JRG 3 Kraków są dla nas istotne zarówno z punktu widzenia podnoszenia świadomości pracowników jak i sprawdzenia możliwości realizacji działań ratunkowych przez specjalne służby w sytuacjach wystąpienia zdarzeń wypadkowych na terenie budowy. Biorąc pod uwagę złożoność procesów oraz ryzyko towarzyszące realizacji prac budowlanych zwiększanie świadomości pracowników w zakresie bezpieczeństwa jest jednym z głównych zadań działu BHP, w szczególności na tak dużym kontrakcie jakim bez wątpienia jest budowa Tramwaju do Mistrzejowic – powiedział Sebastian Golemiec, koordynator działu BHP w firmie Gülermak.
We wrześniu ruszyła także druga odsłona programu edukacyjnego „Zawodowe życie miasta”. Wykonawca ponownie otworzy drzwi do kulis budowy nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic, dając młodzieży niepowtarzalną okazję do poznania realiów pracy w branży budowlanej. Zbieranie zgłoszeń zakończyło się 30 września.