Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Nowe oblicze alei Solidarności – podsumowanie tegorocznych prac

Modernizacja al. Solidarności, jednej z kluczowych arterii komunikacyjnych Nowej Huty, to trafiony prezent z okazji jubileuszu 75-lecia jej wytyczenia. Dzięki realizowanym pracom odcinek od placu Centralnego do ul. Bulwarowej zyskuje jakość, jakiej nie miał nawet w momencie swojej budowy na przełomie lat 40. i 50. XX wieku.

Fot. Zarząd Dróg Miasta Krakowa

Co się zmieniło?

Choć układ ulicy pozostaje bez zmian – nadal mamy wydzielone torowisko, jezdnię oraz miejsca parkingowe – wszystkie te elementy przeszły gruntowną modernizację, dostosowaną do współczesnych standardów. Efekty prac są już widoczne, a ich realizacja przebiegała etapami.

Prace drogowe

Remont rozpoczął się wiosną tego roku, w pierwszej kolejności były to roboty drogowe:

  • wymiana krawężników i chodników – łącznie ułożono ponad 4,5 tys. metrów bieżących nowych krawężników oraz 2800 m² nawierzchni brukowanej
  • nowa nawierzchnia jezdni – usunięto stare warstwy asfaltu aż do poziomu pierwotnej, granitowej podbudowy, a następnie wykonano nową nawierzchnię o grubości 10–12 cm
  • nowe miejsca postojowe – nowy asfalt pojawił się również na miejscach parkingowych, a łącznie wyasfaltowano aż 24 tys. m² powierzchni.

Nowe torowisko

Po zakończeniu prac drogowych przyszedł czas na torowisko tramwajowe, zakres robót obejmuje:

  • usunięcie starych torów i drewnianych podkładów
  • wykonanie nowej podbudowy torowiska na głębokość ok. 1,5 metra
  • montaż nowoczesnego systemu drenażu, który znacząco poprawi trwałość infrastruktury
  • postawienie nowych słupów trakcyjnych.

W miejscach przecięć z jezdniami torowisko zostało wykonane z trwałych, prefabrykowanych elementów, dostosowanych do ruchu samochodowego i autobusowego.

Nowy przystanek tramwajowy

W ramach prac powstaje również nowy przystanek tramwajowy, przy skrzyżowaniu z ul. Bulwarową. Nowoczesne perony o długości 45 metrów z wygodnymi wiatami przystankowymi ułatwią pasażerom podróżowanie, szczególnie w kierunku Zalewu Nowohuckiego.

Kiedy koniec prac?

Prace na torowisku na odcinku od placu Centralnego do ul. Bulwarowej zakończą się na początku przyszłego roku. Tramwaje będą mogły wrócić na tę trasę po zakończeniu budowy wiaduktu nad przyszłą drogą S7, za którą odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zakończenie przewidywane jest na czerwiec 2025 r.

Dzięki kompleksowym pracom al. Solidarności nie tylko zachowała swój historyczny charakter, ale przede wszystkim stała się nowoczesną, trwałą i wygodną przestrzenią dla mieszkańców Krakowa. Prace realizowane przez ZDMK to kolejny krok w stronę poprawy jakości infrastruktury komunikacyjnej miasta.

 

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marta Müller-Reczek
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2024-12-19
Data aktualizacji: 2024-12-19
Powrót

Zobacz także

Znajdź