Polska – Ukraina: zbliżamy historie, kultury i literatury
Centrum Informacji Edukacyjnej dla Dzieci z Doświadczeniem Migracji przy Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi zaprasza na cykl szkoleń informacyjno-edukacyjnych dotyczących polsko-ukraińskich wątków w edukacji, które składać się będą z webinarów i spotkań stacjonarnych.
Pierwszy webinar odbył się 7 listopada, w godz. 16.00-19.00 (ten sam temat powtórzony zostanie 8 listopada, godziny bez zmian). Uczestnicy wspólnie poszukają odpowiedzi na pytanie: Jak uczyć historii polsko-ukraińskiego sąsiedztwa?
Celem szkoleń jest wspieranie asystentek i asystentów międzykulturowych oraz nauczycielek i nauczycieli w zakresie wypracowania pozytywnych rozwiązań w sytuacjach konfliktowych, spowodowanych odmiennością zdań i opinii na omawiane zagadnienie historyczne wynikające z odmiennego habitusu kulturowego asystenta, nauczyciela i uczniów w klasie wielokulturowej, a także wzmocnienie postawy szacunku dla odmienności kulturowej i budowanie otwartości na kontakt z osobami dotkniętymi wojną rosyjsko-ukraińską.
– Będziemy dotykać ważnych spraw. Wrażliwie i odpowiedzialnie. Będziemy szukać tego, co łączy, a nie co dzieli. Rozmowy o historii, a nasza wspólna nie jest najłatwiejsza, mogą nas bardzo spolaryzować, dlatego oddajemy inicjatywę w ręce osób, które wiedzą, co robią – zachęcają organizatorzy.
Webinary moderowane są przez Urszulę Majcher-Legawiec – Krakowską Ambasadorkę Wielokulturowości, konsultantkę Centrum Informacji Edukacyjnej dla Dzieci z Doświadczeniem Migracji, pracowniczkę Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi.
Wiedzą i doświadczeniem dzielą się z uczestnikami dr hab. prof. UKEN Wiktoria Kudela-Świątek (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) oraz dr Alicja Jarkowska (Uniwersytet Jagielloński).
Rejestracja prowadzona jest online.
W cyklu szkoleń zaplanowano:
- Webinary – spotkania online:
- Jak uczyć historii polsko-ukraińskiego sąsiedztwa?
- 7 listopada, godz. 16.00–19.00
- 8 listopada, godz. 16.00–19.00
- Interpretacja dzieł literackich i artystycznych w klasie wielokulturowej. Wykorzystanie odmienności kulturowej w analizie dzieła sztuki
- 12 listopada, godz. 9.00–13.00
- 13 listopada, godz. 16.00–19.00
- Omawianie rosyjskiego dziedzictwa kulturowego w klasach wielokulturowych (uczniowie dotknięci wojną w Ukrainie)
- 12 listopada, godz. 16.00–19.00
- 13 listopada, godz. 9.00–13.00
- Jak przygotować uczniów dotkniętych wojną rosyjsko-ukraińską do wizyty w muzeach/miejscach pamięci związanych z polską martyrologią narodową
- 15 listopada, godz. 16.00–19.00
- 16 listopada, godz. 16.00–19.00
- Jak uczyć historii polsko-ukraińskiego sąsiedztwa?
- Spotkania stacjonarne (informacje o miejscach spotkań będą przesyłane drogą mailową do osób, które się zarejestrują):
- Przykładowa lekcja w miejscach pamięci Holokaustu w klasie międzykulturowej. Spacer edukacyjny połączony ze zwiedzaniem Trasy Pamięci w Krakowie
- 15 listopada, godz. 9.00–14.00
- 19 listopada, godz. 9.00–14.00
- Prezentacja poradnika dla nauczyciela i mapy „Ukraińskie ślady w Krakowie”
- 6 grudnia, godz. 9.00–14.00.
- Przykładowa lekcja w miejscach pamięci Holokaustu w klasie międzykulturowej. Spacer edukacyjny połączony ze zwiedzaniem Trasy Pamięci w Krakowie
- Na koniec cyklu, 10 i 11 grudnia, odbędzie się konferencja „Asystentura międzykulturowa w wielokulturowym i wielojęzycznym środowisku edukacyjnym”. Podczas wydarzenia zaplanowano wręczenie certyfikatów dla uczestników warsztatów.