Pracownicy MPK Kraków wspierają resocjalizację
Pracownicy MPK w Krakowie na prośbę Zakładu Karnego w Nowym Wiśniczu wzięli udział w zajęciach edukacyjnych w ramach programu resocjalizacyjnego dla osób odbywających długoterminowe kary pozbawienia wolności. Odbywały się one 18 marca i były prowadzone przez dwóch pracowników Działu Obsługi Technicznej MPK – Pawła Gruszczyńskiego i Tomasza Grabowskiego.

Program ma na celu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu wśród skazanych na długoletnie wyroki. Umiejętności cyfrowe są obecnie niezbędne w codziennym życiu, od komunikacji po zarządzanie finansami, czasem wolnym czy zdrowiem. Wykluczenie cyfrowe sprawia, że osoby po odbyciu kary mają trudności w odnalezieniu się w społeczeństwie, co może prowadzić do frustracji i powrotu do zachowań przestępczych. Wykluczenie cyfrowe działa jako bariera w reintegracji społecznej i zawodowej, co zwiększa ryzyko recydywy. Brak dostępu do technologii i umiejętności cyfrowych pogłębia marginalizację, ogranicza możliwości edukacyjne i zawodowe, a także zmniejsza dostęp do wsparcia społecznego. Z tego powodu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu wśród osób opuszczających zakłady karne jest ważnym elementem skutecznej polityki resocjalizacyjnej.
W dwugodzinnej prezentacji przygotowanej przez pracowników MPK w Krakowie uczestniczyło sześciu osadzonych. Każdy z nich miał możliwość poznania funkcjonalności najpopularniejszego obecnie automatu mobilnego oraz samodzielnie zakupić w nim bilet (w trybie transakcji testowych). Podczas wizyty zaprezentowano również urządzenie, które w niedługim czasie pojawi się w pojazdach MPK – Mera EMV (łączy funkcję kasownika i automatu, nie drukuje papierowych biletów).
Obsługa obu urządzeń cieszyła się wśród słuchaczy dużym zainteresowaniem. Wszyscy byli aktywni i zależało im na nauce procesu zakupu biletu.
– Wizyta pracowników MPK stała się ogromnym wydarzeniem, osadzeni własnoręcznie testowali wszystkie funkcje biletomatu, zadawali sporo pytań. Spotkanie zakończyło się konkluzją – to wcale nie jest takie trudne. Dzięki uprzejmości pracowników MPK, którzy pokazali także zdjęcia automatów do zakupu biletów, które spotkać można na przystankach osadzeni mieli możliwość porównać jak urządzenia te zmieniały się na przestrzeni czasu – podsumowała mjr Anna Margelist–Czajczyk, rzecznik prasowy Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w Krakowie.
Przy okazji pracownicy Działu Obsługi Technicznej przekazali osobom biorącym udział w spotkaniu informacje o tym, czym zajmuje się MPK w Krakowie. Szczególne zainteresowanie wzbudziły wiadomości o zabytkowych pojazdach krakowskiego przewoźnika.
W planach jest kontynuowanie tej współpracy.