Dziś finał festiwalu Misteria Paschalia 2025
Osiem dni, dziesięć wyjątkowych lokalizacji i kilkadziesiąt wydarzeń artystycznych w Krakowie, Tyńcu i Wieliczce od 13 do 20 kwietnia – tak prezentuje się 22. edycja festiwalu Misteria Paschalia, jednego z najważniejszych europejskich festiwali muzyki dawnej. Pod kierownictwem artystycznym Vincenta Dumestre’a odbiorcy doświadczą wyjątkowej podróży przez muzykę dawnych wieków, pełną zarówno uznanych arcydzieł, jak i dzieł odkrywanych na nowo.

– W duchu spotkania historycznego dziedzictwa Krakowa z barokowym repertuarem muzycznym w tym roku Misteria Paschalia pozwolą zanurzyć się w tajemniczy, intymny i mistyczny świat portugalskiego, franko-flamandzkiego, włoskiego i angielskiego renesansu, a następnie w czasy wielkich postaci baroku: Monteverdiego, Bacha, Vivaldiego i Purcella – mówi Vincent Dumestre, dyrektor artystyczny Festiwalu Misteria Paschalia.
W ramach głównego festiwalowego pasma Grands Concerts usłyszymy najwybitniejszych wykonawców muzyki dawnej. Festiwal otworzyła Capella Sanctae Crucis pod dyrekcją Tiago Simasa Freirego z programem Requiem de Coimbra w kościele św. Marcina.
Kolejne dni przyniosły występy zespołów La Guilde des Mercenaires pod kierownictwem Adriena Mabire’a w klasztorze oo. Karmelitów (dzieła Monteverdiego i twórców weneckich z początków XVII wieku dokumentujące narodziny stylu seconda pratica) oraz Graindelavoix prowadzonego przez Björna Schmelzera w kościele św. Katarzyny (muzyczne opracowania biblijnych lamentacji Dawida).
Środę zaakcentowało wyjątkowe wydarzenie w Zamku Królewskim na Wawelu, gdzie grupy Le Grand Ballet oraz Les Corps Éloquents wraz z klawesynistami Aleksandrem Mockiem i Andrzejem Zawiszą oraz {oh!} Orkiestrą pod dyrekcją Martyny Pastuszki połączą francuską muzykę barokową z tańcem w historycznych komnatach. W Wielki Czwartek Le Poème Harmonique pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a wykonało w bazylice oo. Benedyktynów w Tyńcu poruszające Lamentacje Cavalieriego, dzieło przepełnione głęboką duchowością i ekspresją.
W Wielki Piątek renomowane Collegium Vocale Gent pod batutą Philippe’a Herreweghego zaprezentowało „Pasję według św. Jana” Johanna Sebastiana Bacha w ICE Kraków – monumentalne dzieło należące do najważniejszych utworów w historii muzyki. W tym wyjątkowym wykonaniu zespół pod kierownictwem maestro Herreweghego ukazał pełną dramatyczną intensywność pasyjnej opowieści, która charakteryzuje się doskonałą harmonią między orkiestrą, chórem i solistami.
Wielką Sobotę uświetnił występ chóru Tenebrae pod dyrekcją Nigela Shorta w Kopalni Soli Wieliczka, a cały festiwal zakończy w Niedzielę Wielkanocną koncert Hal! Bright Cecilia, w którym dokonania Henry’ego Purcella zaprezentuje ponownie Le Poème Harmonique (Filharmonia Krakowska).
W ramach cyklu Dormitio, wystąpił duet La Chacana (Pierre Hamon i Ananda Brandaõ) z programem Los pasos perdidos pełnym odwołań do dawnych kultur, także spoza Europy. Repertuar ten zabrzmiał w atmosferze nocy rozświetlonej światłem świec w krużgankach klasztoru oo. Dominikanów w Wielki Poniedziałek.
Tegoroczna edycja festiwalu zgromadzi ponad 100 artystów z kilku krajów Europy, oferując zachwycające koncerty, ale również wydarzenia poszerzające wiedzę o muzyce dawnej i instrumentarium sprzed wieków. Wszystkie wydarzenia odbędą się w najpiękniejszych krakowskich przestrzeniach, łącząc historyczne dziedzictwo miasta z najwyższej klasy wykonaniami.
Więcej informacji o programie na stronie festiwalu Misteria Paschalia.