Zgłaszanie budowli ochronnych – apel prezydenta
Od początku roku obowiązuje ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej. Zgodnie z jej zapisami, właściciele oraz zarządcy obiektów budowlanych, pełniących funkcję budowli ochronnej, w tym schronów lub ukryć, mają obowiązek powiadomienia prezydenta Krakowa o tym fakcie.

Informacja o zgłoszeniu danego obiektu powinna zawierać w miarę możliwości dane takie jak:
- adres obiektu budowlanego albo jego części, podlegających sprawdzeniu
- dane właściciela/zarządcy obiektu budowlanego albo jego części: imię (imiona) i nazwisko lub nazwa, adres zamieszkania lub adres siedziby, adres do korespondencji – jeżeli jest inny niż adres zamieszkania lub adres siedziby, numer telefonu lub adres innego środka komunikacji
- podstawowe dane dotyczące obiektu (dotychczasowej budowli ochronnej):
- obiekt przyjęty za dotychczasową budowlę ochronną, na podstawie:
- ewidencji prowadzonej do 22 kwietnia 2022 r. przez właściwego terenowo szefa obrony cywilnej
- karty ewidencyjnej budowli ochronnej
- zawiadomienia właściciela, zarządcy lub użytkownika wieczystego budowli ochronnej
- zawiadomienia innego podmiotu przetwarzające dane o budownictwie ochronnym
- innego źródła informacji: (proszę wymienić)
- dotychczasowa kwalifikacja budowli ochronnej:
- schron kategorii „P” lub „A”
- ukrycie kategorii „I”, „II” lub „III”
- budowla ochronna wbudowana w:
- budynek użyteczności publicznej
- inny budynek
- n/d (obiekt wolnostojący)
- rok budowy budowli
- rok ostatniego remontu lub przebudowy (jeżeli dotyczy).
- obiekt przyjęty za dotychczasową budowlę ochronną, na podstawie:
Administratorzy obiektów proszeni są także o zabezpieczenie do wglądu podczas wizji lokalnej, na potrzeby prowadzonych postępowań administracyjnych w sprawie uznania obiektu budowlanego za budowlę ochronną, następujących dokumentów:
- dotychczasowa karta ewidencyjna budowli ochronnej
- protokoły przeglądów budowli ochronnej
- dokumentacja projektowa
- dokumentacja powykonawcza
- dokumentacja inwentaryzacyjna z roku
- inne dokumenty dotyczące obiektu bądź jego części (np. związane z modernizacją, przebudową, remontami, a także z wykorzystywanymi instalacjami / wyrobami / materiałami).
Brak wymienionych dokumentów nie dyskwalifikuje obiektu do zgłoszenia i późniejszej kwalifikacji.
Informację z adresem obiektu należy przesłać drogą elektroniczną do Centrum Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Krakowa na adres e-mail: czk@um.krakow.pl. Na podstawie zebranych informacji zostanie dokonana weryfikacja zgłoszonych obiektów pod kątem ich przydatności do zakwalifikowania ich jako budowle ochronne.