Start rozwiń menu

Zgłaszanie budowli ochronnych – apel prezydenta

Od początku roku obowiązuje ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej. Zgodnie z jej zapisami, właściciele oraz zarządcy obiektów budowlanych, pełniących funkcję budowli ochronnej, w tym schronów lub ukryć, mają obowiązek powiadomienia prezydenta Krakowa o tym fakcie.

Fot. fot. PixaBay

Informacja o zgłoszeniu danego obiektu powinna zawierać w miarę możliwości dane takie jak:

  1. adres obiektu budowlanego albo jego części, podlegających sprawdzeniu
  2. dane właściciela/zarządcy obiektu budowlanego albo jego części: imię (imiona) i nazwisko lub nazwa, adres zamieszkania lub adres siedziby, adres do korespondencji – jeżeli jest inny niż adres zamieszkania lub adres siedziby, numer telefonu lub adres innego środka komunikacji
  3. podstawowe dane dotyczące obiektu (dotychczasowej budowli ochronnej):
    • obiekt przyjęty za dotychczasową budowlę ochronną, na podstawie:
      • ewidencji prowadzonej do 22 kwietnia 2022 r. przez właściwego terenowo szefa obrony cywilnej
      • karty ewidencyjnej budowli ochronnej
      • zawiadomienia właściciela, zarządcy lub użytkownika wieczystego budowli ochronnej
      • zawiadomienia innego podmiotu przetwarzające dane o budownictwie ochronnym
      • innego źródła informacji: (proszę wymienić)
    • dotychczasowa kwalifikacja budowli ochronnej:
      • schron kategorii „P” lub „A”
      • ukrycie kategorii „I”, „II” lub „III”
    • budowla ochronna wbudowana w:
      • budynek użyteczności publicznej
      • inny budynek
      • n/d (obiekt wolnostojący)
    • rok budowy budowli
    • rok ostatniego remontu lub przebudowy (jeżeli dotyczy).

Administratorzy obiektów proszeni są także o zabezpieczenie do wglądu podczas wizji lokalnej, na potrzeby prowadzonych postępowań administracyjnych w sprawie uznania obiektu budowlanego za budowlę ochronną, następujących dokumentów:

  • dotychczasowa karta ewidencyjna budowli ochronnej
  • protokoły przeglądów budowli ochronnej
  • dokumentacja projektowa
  • dokumentacja powykonawcza
  • dokumentacja inwentaryzacyjna z roku
  • inne dokumenty dotyczące obiektu bądź jego części (np. związane z modernizacją, przebudową, remontami, a także z wykorzystywanymi instalacjami / wyrobami / materiałami).

Brak wymienionych dokumentów nie dyskwalifikuje obiektu do zgłoszenia i późniejszej kwalifikacji.

Informację z adresem obiektu należy przesłać drogą elektroniczną do Centrum Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Krakowa na adres e-mail: czk@um.krakow.pl. Na podstawie zebranych informacji zostanie dokonana weryfikacja zgłoszonych obiektów pod kątem ich przydatności do zakwalifikowania ich jako budowle ochronne.

pokaż metkę
Autor: Emilia Król
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-04-23
Data aktualizacji: 2025-05-05
Powrót

Zobacz także

Znajdź