Znamy laureatów festiwalu Mastercard OFF CAMERA 2025
Międzynarodowe jury – w składzie: Agnieszka Smoczyńska, Bina Daigeler, Alice Dawson oraz Andrea Riseborough – zdecydowało, że Krakowska Nagroda Filmowa Andrzeja Wajdy w Konkursie Głównym festiwalu Mastercard OFF CAMERA 2025 „Wytyczanie drogi” powędrowała do filmu „Pierce” w reżyserii Nelicii Low. Z kolei jury w składzie Dixie Chassay, Allison Gardner i Tonia Noyabrova zdecydowało, że zwycięzcą w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych został film „Życie dla początkujących” (reż. Paweł Podolski), zaś Nagrodę Publiczności zdobył film „Światłoczuła” w reżyserii Tadeusza Śliwy.
Jury w składzie: Agnieszka Smoczyńska, Bina Daigeler, Alice Dawson oraz Andrea Riseborough zdecydowało, że Krakowska Nagroda Filmowa Andrzeja Wajdy w Konkursie Głównym „Wytyczanie Drogi” w wysokości 25 000 dolarów „za zniewalający język filmowy tej reżyserki i stworzenie wizualnie głębokiego dzieła, które zostaje z nami na długo po zakończonym seansie”, powędrowała do filmu „Pierce” w reżyserii Nelicii Low. Zaś specjalne wyróżnienie za „uchwycenie istoty robienia filmów i stworzenie intymnego, podnoszącego na duchu dzieła” trafiło do Marii Zbąskiej za „To nie mój film”.
Jury w składzie Dixie Chassay, Allison Gardner i Tonia Noyabrova zdecydowało, że zwycięzcą w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych (nagroda w wysokości 100 000 złotych) został film „Życie dla początkujących” (reż. Paweł Podolski) za „świeżą, zabawną i emocjonalną interpretację gatunku, debiutem, który przemówi do szerokiej publiczności”.
Jury Konkursu Polskich Filmów Fabularnych przyznało również nagrody aktorskie – każda z nich w wysokości 10 000 złotych. Za „genialną interpretację scenariusza na najwyższym poziomie i fascynującą podróż od Piotrusia Pana do Scen z Życia Małżeńskiego” laureatką nagrody dla Najlepszej Aktorki została Agnieszka Dulęba-Kasza za rolę w filmie „Sezony”.
Nagroda dla najlepszego aktora w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych trafiła w ręce Jana Englerta za film „Skrzyżowanie” (reż. Dominika Montean-Pańków). „Wybrany przez nas aktor dał nam niebywale zróżnicowaną i inspirującą postać. Jego interpretacja człowieka przechodzącego przez trudną życiową sytuację była świeża i poruszająca” – czytamy w uzasadnieniu jury. Zaś „za kreację, która zwiastuje wspaniałą karierę oraz za wniesienie czułości, wrażliwości i humoru do roli Moni” laureatką nagrody Mastercard Rising Star Award została Magdalena Maścianica za rolę w filmie „Życie dla początkujących”.
Laureatką nagrody Female Voice dla Kobiet Filmu (wartość nagrody to aż 50 000 zł), która jest przyznawana wybitnie uzdolnionym kobietom, które na co dzień aktywnie działają w polskiej branży filmowej, została Dominika Montean-Pańków za film „Skrzyżowanie” za „odważny i mocny debiut oraz piękny i zdywersyfikowany wgląd w okres życia, który nieczęsto portretowany jest na ekranie”.
Jury FIPRESCI w składzie: Salome Kikaleishvili, Hanna Margolis i Daniel Oliveira, nagrodę przyznało filmowi „Dobra siostra” w reżyserii Sarah Miro Fischer za „opowiedzenie historii o przemocy i agresji z oryginalnego punktu widzenia, bazującego na czułej relacji rodzeństwa i dającego niuans i moralną niejednoznaczność. Za zrealizowanie mocnego scenariusza z pewnością i dojrzałością”.
Nagrodę Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych dla najlepszego debiutującego producenta otrzymali: wyróżnienie – Maks Sikora za film „Smok diplodok”, zaś laureatami zostali - Maria Leźnicka i Marcin Kupiecki za film „Sezony”.
Podczas gali zamknięcia rozdano także nagrody w konkursie #63SEKUNDY organizowanego przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Laureatami zostali: I miejsce – Amelia Anisiewicz za film „Z Tobą cieplej”, II miejsce – Hubert Bursa za film „Zachód Powróci”, III miejsce – Jan Pyka za film „Przyjaźń 2.0”.