Edukacja rozwiń menu
Komunikat archiwalny

Emocje na bok? Przeciwnie: szkoła pomaga je rozumieć i wspierać

Pod koniec września 25 krakowskich szkół samorządowych, w ramach pilotażu, rozpoczęło korzystanie z nowatorskiej platformy Scholario, zaprojektowanej, by wzmocnić komunikację w obszarze emocji. Ma ona zachęcić uczennice i uczniów, by śmielej dzielili się swoimi odczuciami, dzięki czemu szkołom łatwiej będzie dbać o przyjazny klimat, planować działania profilaktyczne i reagować na problemy, zanim przerodzą się w poważny kryzys.

Fot. Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl

Krakowskie szkoły śmiało sięgają po nowe technologie, a nauczyciele wykorzystują oparte na nich innowacyjne rozwiązania podczas realizacji programów nauczania. Do tej pory jednak technologie informacyjno-komunikacyjne nie odgrywały tak dużej roli w działaniach szkół związanych ze wspieraniem kondycji psychicznej uczniów i uczennic.

W bieżącym roku szkolnym ma się to zmienić – Kraków jest pierwszym miastem, które do codziennej pracy szkół włączy platformę Scholario, będącą efektem współpracy inżynierów, projektantów nowych rozwiązań technologicznych i specjalistów z zakresu psychologii i psychiatrii. Powstała ona z myślą o tym, aby umożliwić uczennicom i uczniom bieżące przekazywanie informacji o swoim samopoczuciu i emocjach, jakie towarzyszą im w szkole, oraz ułatwić pracę nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych, gdy chodzi o planowanie działań profilaktycznych i reagowanie na potrzeby społeczności szkolnej.

Prace nad platformą Scholario rozpoczęły się w pierwszej połowie 2025 r. Prowadził je zespół specjalistów psychiatrów – pracowników Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego – pod kierunkiem dr. hab. n. med. Macieja Pileckiego. Aktywnymi uczestnikami były krakowskie samorządowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które na co dzień wspomagają szkoły i nauczycieli w działaniach z zakresu zdrowia psychicznego. Rozwiązania technologiczne pochodzą od firmy Mentalio, która ma już na swoim koncie profesjonalne narzędzia stosowane w praktyce klinicznej w obszarze zdrowia psychicznego.

29 sierpnia Miasto Kraków i firma Mentalio sp. z o.o., twórca oprogramowania, podpisały list intencyjny potwierdzający chęć współpracy przy wdrożeniu projektu w krakowskich szkołach i placówkach. Pilotaż ruszył 29 września i bierze w nim udział 25 samorządowych placówek: 15 szkół podstawowych i 10 szkół ponadpodstawowych. Z narzędzia będą mogli korzystać uczniowie i uczennice w wieku minimum 13 lat. Najpierw, podczas spotkań przygotowujących do wdrożenia, z możliwościami i funkcjonalnościami platformy zapoznają się dyrektorzy i nauczyciele szkół.

Pierwszą ewaluację projektu zaplanowano na luty 2026 roku, a podsumowanie roku pracy z platformą – na czerwiec 2026.

Platforma nie zastąpi rozmowy, lecz do niej zachęci

Korzystanie z platformy Scholario ma wzmocnić głos uczennic i uczniów, dać im poczucie sprawczości i podmiotowości, a także zachęcić do komunikowania zarówno tych pozytywnych, jak i trudnych emocji, od których zależy ich samopoczucie i motywacja do nauki. Szkoła otrzymywać będzie natomiast niezbędny feedback – nie okresowo, nie interwencyjnie, ale na bieżąco i w czasie rzeczywistym – na podstawie którego łatwiej jej będzie ocenić, czy codzienna praca i wysiłki na rzecz budowy dobrego klimatu i relacji w społeczności szkolnej dają efekty, a w razie wątpliwości – na bieżąco je korygować.

– Nowe technologie mogą dziś efektywnie wspomagać szkoły w budowaniu lepszej komunikacji. Łatwiej jest zrozumieć potrzeby uczennic i uczniów, kiedy mamy większą wiedzę o tym, jak na co dzień czują się w szkole, co im sprawia trudności, a co daje satysfakcję – mówi zastępczyni prezydenta Krakowa Maria Klaman. – Dzięki Scholario nauczyciele będą mogli na bieżąco wsłuchiwać się w emocje panujące w społeczności szkolnej, otrzymają też narzędzia i materiały ze wskazówkami i poradami, jak podczas lekcji pracować nad kondycją psychiczną dzieci i młodzieży.

Pilotażowe wdrożenie platformy Scholario wpisuje się również w ustalone przez resort edukacji priorytety, które powinny przyświecać działaniom samorządów i jednostek oświatowych w roku szkolnym 2025/2026. Są to m.in. profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży i wsparcie w kryzysach psychicznych, wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia, promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii.

– To, co jest absolutnie fundamentalne przy tego rodzaju projektach, to bezpieczeństwo cyfrowe. Platforma Scholario jest narzędziem bezpiecznym, gromadzącym dane zanonimizowane, poufne, do których dostęp ma ograniczone grono osób uprawnionych. To zarazem bardzo dobry przykład tego, jak odpowiedzialnie, z pożytkiem dla wszystkich możemy korzystać z nowych technologii – zaznacza Maria Klaman.

Platforma Scholario łączy więc doświadczenie kliniczne i badawcze z obszaru psychiatrii dziecięco-młodzieżowej z możliwościami, jakie oferują nam dziś nowe technologie, oparte m.in. na sztucznej inteligencji, a jednocześnie bliskie i znane także najmłodszym (na co dzień korzystającym z komunikatorów, aplikacji czy platform internetowych).

– Bardzo cieszymy się, że to właśnie Kraków wyszedł z inicjatywą wprowadzenia platformy Scholario do codziennej pracy szkół i placówek. W systemie w sposób bezpieczny gromadzone będą informacje pochodzące od uczniów, pozwalające monitorować stan emocji na poziomie klasy i szkoły. Dzięki poufności i anonimizacji danych nie będzie można ich przypisać do konkretnego ucznia. Priorytetem jest bowiem ochrona prywatności i budowanie wzajemnego zaufania – podkreśla prezes Mentalio Wojciech Komnata. – To system, który ma pomagać, a nie kontrolować. Chcemy, by uczniowie mogli swobodnie wyrażać swoje emocje i potrzeby oraz żeby czuli się podmiotowo, a jednocześnie żeby ta wiedza, którą system będzie gromadził, i te odpowiedzi, które będzie dawał, służyły dyrektorom, nauczycielom, wychowawcom, psychologom i pedagogom do budowania przyjaznego środowiska nauczania – dodaje.

Czym jest platforma Scholario, jak działa i jakie przynosi korzyści? Zapoznaj się z krótką prezentacją.

20250915-BSK_9316.jpg
Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl
20250915-BSK_9360.jpg
Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl
20250915-BSK_9390.jpg
Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl
20250915-BSK_9391.jpg
Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl
20250915-BSK_9452.jpg
Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl
20250915-BSK_9457.jpg
Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl
20250915-BSK_9475.jpg
Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl
20250915-BSK_9507.jpg
Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl
20250915-BSK_9316.jpg
20250915-BSK_9360.jpg
20250915-BSK_9390.jpg
20250915-BSK_9391.jpg
20250915-BSK_9452.jpg
20250915-BSK_9457.jpg
20250915-BSK_9475.jpg
20250915-BSK_9507.jpg
pokaż metkę
Autor: Małgorzata Tabaszewska
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-09-15
Data aktualizacji: 2025-10-23
Powrót

Zobacz także

Znajdź