Reksio bliżej Smoka Wawelskiego. Owocna współpraca Krakowa z PKP
Od środy, 1 października, pasażerowie mogą korzystać z czterech par nowych połączeń PKP Intercity relacji Bielsko-Biała – Kraków – Bielsko-Biała. Tego dnia rano pierwszy ze składów wjechał na dworzec Kraków Główny, gdzie podróżujące nim osoby powitał m.in. prezydent Krakowa Aleksander Miszalski. Czas przejazdu najszybszego pociągu wynosi 74 minuty i jest konkurencyjny wobec czasu przejazdu samochodem.
Nowością jest trasa kursowania pociągów, dzięki której udało się zaoszczędzić cenny czas podróżnych. Dotychczas bezpośrednie pociągi między Krakowem a Bielskiem-Białą jeździły przez Kęty oraz Kalwarię Zebrzydowską. Nowe połączenia są realizowane przez Czechowice-Dziedzice, Oświęcim i Chrzanów.
– Dzięki nowym połączeniom nasze miasto staje się łatwiej dostępne dla osób dojeżdżających do pracy, na uczelnie i do instytucji kultury. Zyska także gospodarka – firmy i inwestorzy będą mieli lepszy dostęp do talentów i partnerów biznesowych. To również impuls dla turystyki – krótszy dojazd sprawi, że jeszcze więcej osób wybierze Kraków na miejsce weekendowego wypoczynku czy jednodniowej wycieczki – powiedział prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.
Pociągiem do Krakowa przyjechali m.in. podsekretarze stanu w Ministerstwie Infrastruktury Przemysław Koperski i Piotr Malepszak. Przygrywała kapela z Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Beskidzka” z Mesznej.
Połączenia obsługiwane są polskimi składami typu ED74 (popularnie zwany „Edytami”), które wyposażone są w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, wygodne fotele, gniazdka elektryczne i wi-fi. Dostosowane są również do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na pokładzie można przewozić rowery – przygotowano specjalne miejsca dla czterech jednośladów.
Podkreślano, że jeszcze nigdy Kraków i Bielsko-Biała nie były tak blisko siebie, co pokazuje skalę rozwoju, który generują uruchamiane m.in. przez PKP połączenia kolejowe.
Baltazar Gąbka to nasz człowiek!
Nazwy pociągów nawiązują do tego, co wyróżnia region Podbeskidzia – jego walorów przyrodniczych, jak też do Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej (powstały w nim m.in. bajki o Reksiu oraz Bolku i Lolku). Ale jest też mocny akcent krakowski! Jeden z pociągów nazywa się Baltazar, a nazwa ta odnosi się do bohatera serii powieści Stanisława Pagaczewskiego, a zarazem seriali rysunkowych bielskiej wytwórni – prof. Baltazara Gąbki. Towarzyszami jego przygód są m.in. król Krak oraz Smok Wawelski.
Kursy na nowej trasie Bielsko-Biała – Kraków – Bielsko-Biała:
- IC 3400 Żylica w relacji Kraków Główny 5:23 – Bielsko-Biała Główna 6:43
- IC 4300 Żylica w relacji Bielsko-Biała Główna 20:31 – Kraków Główny 21:51
- IC 3402 Dębowiec w relacji Kraków Główny 10:35 – Bielsko-Biała Główna 11:52
- IC 4302 Dębowiec w relacji Bielsko-Biała Główna 16:08 – Kraków Główny 17:28
- IC 3404 Baltazar w relacji Kraków Główny 14:24 – Bielsko-Biała Główna 15:49
- IC 4304 Baltazar w relacji Bielsko-Biała Główna 12:12 – Kraków Główny 13:30
- IC 3406 Błatnia w relacji Kraków Główny 18:08 – Bielsko-Biała Główna 19:32
- IC 4306 Błatnia w relacji Bielsko-Biała Główna 7:33 – Kraków Główny 8:47
Przystanki, parkingi, bezpieczeństwo
Miasto od wielu lat współpracuje z Polskimi Kolejami Państwowymi, tak aby kolej była integralnym elementem sieci komunikacyjnej Krakowa.
– Kraków od lat stawia na rozwój transportu publicznego, a każda inwestycja w kolej przybliża nas do celu, jakim jest zrównoważona mobilność i czystsze powietrze – podkreśla Aleksander Miszalski.
Tylko w ostatniej dekadzie zrealizowano szereg inwestycji mających na celu zwiększenie dostępności mieszkańców Krakowa do połączeń kolejowych. To m.in. budowa przystanku kolejowego Kraków Sanktuarium, przebudowa stacji kolejowej SKA Kraków Swoszowice wraz z budową parkingu P&R (prace objęły m.in. budowę nowych peronów, infrastruktury komunikacyjnej), udział w przygotowaniu dokumentacji dla łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki.
Wspólne działania prowadzono także w celu poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg, m.in. na przejeździe kolejowo-drogowym przy ul. Rzepakowej. Miasto finansowało też projektowanie i budowę urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach w ciągu linii kolejowej Kraków Główny – Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice. Z kolei w Krakowie Kościelnikach gmina przekazała grunt pod budowę parkingu P&R, który ma być oddany do użytku w najbliższym czasie.
Na lata 2026–2028 natomiast przewidziano współpracę Miasta z PKP PLK przy budowie przystanku kolejowego SKA Kraków Prądnik Czerwony.