Wszystkie zmiany oferty przewozowej poprzedzone są analizami
Otwarcie mostu Grunwaldzkiego umożliwiło przywrócenie ruchu tramwajowego w jednym z kluczowych dla komunikacji szynowej punktów miasta. Otworzenie tego ciągu komunikacyjnego pozwoliło jednocześnie na rozpoczęcie kolejnych prac torowych – tym razem na ul. Brożka. Zmiany zostaną wprowadzone zaraz po zakończeniu funkcjonowania linii uruchamianych na okres Wszystkich Świętych.
Od poniedziałku, 3 listopada, w rejonie zajezdni tramwajowej przy ul. Brożka rozpocznie się kolejny etap modernizacji infrastruktury, co wiązać się będzie z czasowym wyłączeniem ruchu tramwajowego i zmianami w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie.
Prowadzenie licznych prac torowych często wymusza czasowe ograniczenia w ofercie przewozowej. Wszystkie zmiany są jednak każdorazowo analizowane pod kątem przepustowości sieci oraz możliwości zapewnienia jak najbardziej efektywnej obsługi pasażerów.
W ostatnich dniach w przestrzeni medialnej pojawiło się wiele informacji i komentarzy dotyczących zmian w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej. Chcielibyśmy, aby pasażerowie poznali pełny kontekst tych decyzji i zrozumieli ich przyczyny:
Linia nr 14
Linia została wycofana z trasy do Bronowic w związku ze skierowaniem tam linii nr 20 (kursującej z większą częstotliwością). Z uwagi na ograniczoną pojemność pętli Bronowice oraz pętli „Mały Płaszów P+R” (na drugim końcu trasy) nie było możliwości utrzymania obu linii jednocześnie. Dodatkowo ul. Karmelicka obsługiwana jest obecnie przez autobusy nr 124/424 oraz 152, co pozwala utrzymać odpowiedni poziom oferty przewozowej. Pasażerowie linii nr 14 mogą też korzystać z dogodnych przesiadek na przystanku „Stary Kleparz” w kierunku Teatru Bagatela.
Linia nr 16
Podczas przebudowy pętli „Mistrzejowice” (pętla ma tylko jeden dostępny tor) linia nr 16 kursowała do osiedla Piastów, jednak nie cieszyła się dużym zainteresowaniem pasażerów. Obecnie na odcinku „Mistrzejowice” – „Os. Piastów” zapewniona jest alternatywa w postaci autobusów nr 123, 163 i 193, a na trasie linii nr 21 frekwencja nie uzasadnia zwiększenia liczby kursów.
Linia nr 18
Od dziś, 31 października, linia nr 18 powróciła na trasę przez mostGrunwaldzki i ul. Kapelanka, a od 3 listopada ponownie będzie kursować w dni powszednie co 7–8 minut.
Linia nr 49
Linia pozostaje zawieszona ze względu na brak możliwości postoju na pętli „TAURON Arena Kraków Wieczysta”, przez którą przejeżdża obecnie linia nr 5. Skierowanie linii nr 49 przez tunel do „Dworca Towarowego ”nie jest możliwe – od dziś, 31 października w tym miejscu kursuje linia nr 77 (zastępująca linię nr 17), a do zawracania dostępny jest tam tylko jeden tor. Przy różnych częstotliwościach kursowania linii, tramwaje by się blokowały.
Linia nr 72 i 722
Od 20 października zlikwidowana została linia tramwajowa nr 72, kursująca przez ul. Monte Cassino. Zastąpiła ją linia autobusowa nr 722, kursująca obecnie dwukrotnie częściej.
Skierowanie tej linii autobusowej do pętli „Czerwone Maki P+R” nie było możliwe z uwagi na brak wolnej przestrzeni postojowej oraz ograniczoną liczbę dostępnych autobusów, która pozwoliła jedynie na zwiększenie częstotliwości kursów na obecnej trasie. Dodatkowo należy podkreślić, że ul. Kalwaryjska obecnie jest w najwyższym stopniu wykorzystana, przez co nie ma możliwości wprowadzenia tam dodatkowej linii tramwajowej. Linia nr 722 zostanie zawieszona na trzy dni od dziś, 31 października do 3 listopada (w tym okresie kursować będą linie specjalne), później zostanie przywrócona i będzie obsługiwała pasażerów na czas prac przy ulicy Brożka.
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie na bieżąco analizuje wpływ prowadzonych inwestycji na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Wraz z przywracaniem kolejnych odcinków sieci do ruchu (m.in. Wzgórza Krzesławickie, most Grunwaldzki) sukcesywnie odtwarzana jest pełna oferta kursowa.
Wszelkie zmiany są koordynowane z wykonawcami robót i dopasowywane do realnych możliwości przepustowości torowisk oraz dostępności taboru.
Celem podejmowanych działań jest utrzymanie możliwie największej płynności ruchu tramwajowego przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa w czasie trwających inwestycji. Wszystkie decyzje podejmowane są w oparciu o dane, posiadaną wiedzę i z myślą o pasażerach, a także ostatecznej poprawie jakości transportu publicznego w Krakowie.