Zielony gest łączy młodzież z Polski i Europy
Ucząc się, podróżując i zbierając doświadczenia dla swojej przyszłości, pamiętają o potrzebach środowiska i lokalnych społeczności. Młodzież ze szkół europejskich podczas wizyty w Krakowie zasadziła razem z polskimi uczniami i uczennicami rodzime gatunki roślin, by wesprzeć lokalną bioróżnorodność – zgodnie z duchem zrównoważonej turystyki.
Spróbuj uczynić miejsce, które choćby na krótko odwiedzasz i które na różny sposób cię ubogaca, lepszym, bardziej zrównoważonym i zaspokajającym potrzeby lokalnej społeczności, niż je zastałeś – głosi jeden z postulatów zrównoważonej turystyki.
Myśleć globalnie, a wspierać lokalnie można na przykład poprzez zostawianie pozytywnych śladów w środowisku naturalnym. Tak jak zrobiła to młodzież ze szkół europejskich, która na co dzień mieszka i uczy się w Hiszpanii, Norwegii, Słowenii i Słowacji, a obecnie w ramach projektu Erasmus+ przebywa z wizytą w Krakowie.
18 listopada na terenie zielonym należącym do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 15 – przy ul. Seweryna Goszczyńskiego, gdzie mieści się Szkoła Podstawowa nr 8, młodzi Europejczycy wraz z uczennicami i uczniami miejscowej szkoły, w tym także młodzieży z VIII Prywatnego Akademickiego Liceum, wraz z opiekunami, zasadzili drzewa i krzewy. Akcja odbyła się we współpracy z Fundacją Aeris Futuro, zajmującą się edukacją ekologiczną.
Zasadzenie rodzimych gatunków roślin przyczyni się do wzmocnienia bioróżnorodności, powstaną siedliska dla lokalnych organizmów: ptaków, owadów i innych, co będzie chronić zagrożone gatunki przed wyginięciem. Tworzenie stabilnych sieci pokarmowych poprzez ochronę rodzimej flory i fauny sprzyja równowadze ekologicznej i prawidłowemu funkcjonowaniu lokalnych ekosystemów. Zróżnicowane ekosystemy lepiej radzą sobie z chorobami, suszami i zmianami klimatu.
Jest to również ciąg dalszy działań zmierzających do stworzenia ogrodu sensorycznego przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 15 w ramach projektu „Łączymy Pokolenia – Pamiętając o korzeniach”. Inicjatywa rozwija odpowiedzialność młodzieży za środowisko, łącząc wiedzę teoretyczną z praktyką – uczniowie i uczennice zdobywają wiedzę o ekosystemach poprzez bezpośrednie działanie, m.in. sadzenie i pielęgnację roślin. Szkolny ogród staje się przestrzenią wspierającą rozwój zainteresowań przyrodniczych i pogłębianie wiedzy o roślinach, sprzyja kształtowaniu postaw proekologicznych, inspiruje do podejmowania kolejnych inicjatyw. Z zielonej przestrzeni korzystają zarówno dzieci i młodzież, jak i podopieczni Domu Pomocy Społecznej przy ul. Łanowej, dzięki czemu rozwija się też integracja międzypokoleniowa.