„Pakt dla krakowskich osiedli” – poprawa infrastruktury przystankowej
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie konsekwentnie realizuje działania związane z poprawą standardu infrastruktury przystankowej. W 2025 r. zakończono kolejny etap montażu nowych wiat przystankowych oraz ławek, które bezpośrednio zwiększają komfort oczekiwania na komunikację miejską.
W 2025 r. zamontowano 13 nowych wiat przystankowych, natomiast w 2026 r. planowany jest montaż kolejnych 23. Zadanie to stanowi element szerszego programu rozwoju infrastruktury przystankowej, który w kolejnych latach został rozszerzony i włączony do „Paktu dla krakowskich osiedli”.
Realizowane działania wpisują się w postulat prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego o dostosowaniu transportu publicznego do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi, zakładający stopniową poprawę dostępności i komfortu korzystania z komunikacji miejskiej. Nowa infrastruktura przystankowa umożliwia pasażerom, w szczególności osobom starszym oraz o ograniczonej mobilności, bezpieczne i wygodniejsze oczekiwanie na pojazdy.
Łączny koszt dostawy i montażu wiat w 2025 r. wyniósł nieco ponad 491 tys. zł. Kwota ta nie uwzględnia prac związanych z poszerzaniem peronów przystankowych, które w części lokalizacji były realizowane w 2025 r. przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Równolegle prowadzone były działania związane z montażem ławek na przystankach KMK na terenie Gminy Miejskiej Kraków, gdzie dotychczas przystanek stanowił wyłącznie słupek z rozkładem jazdy. Tylko w grudniu tego roku w ramach „Paktu dla krakowski osiedli” zamontowano łącznie 50 ławek. W przyszłym roku zamontowanych zostanie kolejnych 150.
Dodatkowo, w trakcie prowadzonych prac inwestycyjnych jak np. budowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic były montowane ławki na czas funkcjonowania przystanku zastępczego. Łączny koszt doposażenia istniejącej infrastruktury w 200 ławek wolnostojących na lata 2025–2026 to około 370 tys. złotych.
Lokalizacje infrastruktury transportowej były uzgadniane z radami dzielnic, pod uwagę brano również wnioski kierowane do Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Dzięki temu wiaty i ławki montowane są w miejscach najbardziej potrzebnych z punktu widzenia użytkowników transportu publicznego.
Wiaty zamontowane w 2025 r.
„Bolesława Śmiałego” 01, „Chorzowska” 01, „Dąbrowa” 01, „Fort Winnica” 01, „Fort Winnica” 02, „Godlewskiego” 01, „Kopalina” 02, „Kosocicka” 01, „Libertowska” 02, „Lindego” 01, „Słona Woda” 02, „Tymiankowa” 02, „Wadów Glinik” 02
Ławki zamontowane w 2025 r.
„Agencja Kraków Wschód” 03, „Aleksandry” 01, „Bielańskie Skały” 01, „Bieżanowska” 01, „Bieżanowska” 10, „Bieżanów Granica Miasta” 02, „Blokowa” 03, „Bociana” 04, „Bronowice SKA” 01, „Bystronia” 01, „Ćwiklińskiej” 01, „Danalówka” 01, „Deszczowa” 02, „Giedroycia ZTPO” 01, „Jasnogórska” 02, „Karpińskiego” 02, „Kliny Zacisze” 02, „Korona” 02, „Krzemieniecka” 02, „Lindego” 03, „Łutnia” 01, „Łużycka” 01, „Łużycka” 02, „Magazynowa” 02, „Makuszyńskiego” 02, „Malczewskiego” 01, „Malczewskiego” 04, „Miśnieńska” 01, „Motyla” 04, „Ojcowska Dworek” 01, „Pękowicka” 01, „Płk. Dąbka” 02, „Rybitwy Dom Kultury” 02, „Resztówka” 02, „Skrajna” 01, „Ślósarczyka” 02, „Sławka” 02, „Sołtysowska Zakłady” 02, „Spadochroniarzy” 02, „Tonie” 03, „Tonie Gliniki” 02, „Wańkowicza” 05, „Węzeł Wielicki” 03, „Wiklinowa” 02, „Witkowice” 01, „Wodociągi” 01, „Zajezdnia Nowa Huta” 04, „Zakarnie” 01, „Zbydniowicka” 01, „Zbydniowicka” 02.