Radni poszerzyli strefę płatnego parkowania [MAPA]
Od lutego 2014 roku poszerzona zostanie strefa płatnego parkowania. Decyzję w tej sprawie podjęli radni miasta, podczas sesji w środę, 24 kwietnia.
Od 1 lutego za parkowanie kierowcy zapłacą na terenie Starego Podgórza, całych Grzegórzek wraz z osiedlem Oficerskim, Krowodrzy i części Zwierzyńca. Przypomnijmy, że obecnie strefa płatnego parkowania obejmuje Stare Miasto, Kazimierz i część Grzegorzek.
Przyjmując uchwałę w sprawie poszerzenia strefy płatnego parkowania, radni zrezygnowali z tzw. stref buforowych, gdzie stawka za postój miała być tańsza. Ustalono, że parkowanie wszędzie będzie kosztować tak samo. A więc za pierwszą godzinę zapłacimy 3 zł, za drugą – 3,5 zł, za trzecią 4,1 zł, a za każdą kolejną – 3 zł.
Mieszkańcy obszarów, o które poszerzono strefę płatnego parkowania mają prawo do zakupu abonamentów postojowych. Na jeden adres przysługują dwa abonamenty po 10 zł miesięcznie i jeden kosztujący 100 zł miesięcznie. Każdy następny wykupiony abonament kosztuje 250 zł.
Więcej informacji na ten temat, w tym dokładny wykaz ulic, na których od 1 lutego zapłacimy za postój, zamieszczony jest na stronie internetowej Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Warto wiedzieć, że poszerzanie stref płatnego postoju to jedno z działań, którego celem jest uspokajanie ruchu w Śródmieściu. Odpłatność za przyuliczne parkowanie stosowane jest w tym miejscach, gdzie obserwowany jest znaczny deficyt miejsc postojowych. W płatnych strefach zwiększa się rotacja pojazdów, a tym samym dostępność miejsc do zaparkowania.
Przypomnijmy, że Kraków jest polskim pionierem w zakresie uspokajania ruchu w centrum, tworzenia stref ograniczonej dostępności dla pojazdów oraz wytyczania obszarów, gdzie postój przyuliczny jest płatny. Pierwsze zmiany w centrum Krakowa zastosowano już w latach 50. ubiegłego stulecia. Wtedy przeniesiono ruch tramwajowy z Rynku Głównego na I obwodnicę. W kolejnych latach z ruchu kołowego wyłączano poszczególne ulice Starego Miasta, a w 1979 roku samochody usunięto z Rynku i ulic przylegających.
Dla organizacji ruchu w Śródmieściu kluczowy okazał się rok 1988. Wtedy ten obszar miasta został podzielony na trzy strefy dostępności komunikacyjnej. W kolejnych latach poszerzano strefę płatnego parkowania, a dzięki rewitalizacji poszczególnych placów i ulic – jak chociażby placu Szczepańskiego czy Małego Rynku, ograniczano dostępność tych miejsc dla ruchu kołowego.