Nasze Miasto rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Dzień Pracownika Socjalnego

21 listopada obchodzony jest Dzień Pracownika Socjalnego.  Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie zatrudnia 660 osób, w tym 400 osób to pracownicy socjalni.

Dzień 21 listopada upamiętnia spotkanie w miejscowości Charzykowy w 1989 roku, w którym uczestniczyli Jacek Kuroń, Joanna Staręga-Piasek oraz pracownicy ówczesnej opieki społecznej, świadomi konieczności zmian w istniejącym wówczas systemie.

Pracownik socjalny udziela informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej. Zadaniem pracowników socjalnych jest też dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania świadczeń. Wyzwaniem dla pracowników jest pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych. W ten sposób pracownicy pełnią rolę animatorów i organizatorów społeczności lokalnych. Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności prowadzenie pracy socjalnej, którą w ciągu roku obejmują blisko 19 tysięcy krakowskich gospodarstw domowych. Pracownicy socjalni wspierają swoich podopiecznych, motywując ich do podjęcia działań zmierzających do zmiany trudnej sytuacji, wyjaśniają, są rzecznikami spraw osób, którym pomagają, ułatwiają nawiązanie kontaktów z innymi osobami, grupami, instytucjami, organizują dostęp do poradnictwa specjalistycznego.

Realizując tyle różnorodnych zadań, pracownik socjalny musi więc posiadać wiedzę z socjologii (analiza i ocena zjawisk), pedagogiki (np. wpływ na zmianę sytuacji życiowej rodziny lub grupy), psychologii (np. interwencja socjalna, pomoc osobom uzależnionym od alkoholu, narkomanom), podstaw medycyny, prawa, animacji lokalnej (np. programy aktywności lokalnej - PAL), ekonomii i zarządzania.

Z myślą o określonych grupach odbiorców i w odpowiedzi na ich potrzeby, pracownicy socjalni przygotowują projekty socjalne. Celem projektów jest podnoszenie kompetencji społecznych  podopiecznych, nabywania umiejętności koniecznych we współczesnym świecie jak obsługa bankomatu itp., poprawa relacji rodzinnych, proponowanie sposobów spędzania wspólnego czasu rodziców z dziećmi itp. Projekty realizowane są w formie spotkań informacyjno-edukacyjnych dla mieszkańców, cyklicznych dyżurów specjalistów w danej dziedzinie, tworzone są i prowadzone grupy wsparcia oraz grupy samopomocowe. Projekty dotyczą również integracji społecznej – organizowane są imprezy o charakterze otwartym dostępne dla wszystkich osób zainteresowanych i chętnych, które umożliwiają podejmowanie wspólnych działań, bez podziału na klientów Ośrodka i osoby nie korzystające ze wsparcia.  Służą zaktywizowaniu osób oraz zachęceniu ich do udziału w życiu społecznym, wyrażania się na forum publicznym i większego zaangażowania w działania na rzecz własnego środowiska lokalnego. W ramach projektów budowane są sieci współpracy z podmiotami działającymi w środowisku lokalnym. Środki na realizację projektów w znakomitej większości są pozyskiwane przez Ośrodek z zewnętrznych źródeł.

Aby zostać pracownikiem socjalnym, należy spełnić wymogi dotyczące wykształcenia, ale równie istotne są wysokie kompetencje społeczne i oczekiwane cechy charakteru, takie jak empatia i odporność na stres, zdolności komunikacyjne, pomysłowość, umiejętność współpracy. (JD).

pokaż metkę
Osoba publikująca: ANNA WAŚKOWSKA
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2011-11-17
Data aktualizacji: 2011-11-17
Powrót

Zobacz także

Znajdź