Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna

„Różni, ale Równi. Zobacz człowieka” – to nowa kampania społeczna realizowana przez Kraków, której celem jest dotarcie do mieszkańców z informacją o problemach osób z niepełnosprawnościami oraz o możliwościach i sposobach wzajemnego porozumiewania się.

różni ale równi akcja społeczna otwórz serce i umysł zaakceptuj zobacz człowieka zapytaj jak mogę pomóc
Fot. Urząd Miasta Krakowa

Ta akcja to efekt realizacji miejskiego projektu „Jej Kraków”. Uczestniczki podczas spotkań zgłaszały potrzebę poruszenia takich zagadnień. Kampania została podzielona na kilka etapów o tematyce związanej z deficytami narządu wzroku i słuchu, niepełnosprawnością intelektualną (zespół Downa), całościowym zaburzeniem rozwojowym (autyzm) oraz problemem niepełnosprawności ruchowej. 

Dla odbiorców stworzony zostanie krótki przekaz na co powinni zwracać uwagę, jak się zachować w obecności osób z niepełnosprawnościami, jak mogą im pomóc, żeby wzajemnie ze sobą czuć się dobrze i komfortowo.

– Niejednokrotnie to nie brak empatii czy wrażliwości, ale lęk i bojaźń przed nieznanym i innym powoduje, że osoby zdrowe nie potrafią właściwie zachować się w różnych sytuacjach, w których mają kontakt z osobą z niepełnosprawnościami. Z tego powodu planujemy stworzyć taki savoir vivre – jak można, trzeba się zachować, jak reagować, co zrobić, o co i jak pytać i czy trzeba pytać – wyjaśnia założenia kampanii Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa.

Jej pierwszy etap to inauguracja, która odbyła się w czwartek, 25 kwietnia w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych. Wzięli w niej udział wiceprezydent Krakowa oraz przedstawiciele środowisk osób z niepełnosprawnościami: Grażyna Banach-Kociołek ze Stowarzyszenia Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Zespołem Downa „Tęcza” oraz Społecznej Kaffki, Adam Stromidło z Polskiego Związku Głuchych, Oddział Małopolski, Agnieszka Małota ze Stowarzyszenia Razem Dla Integracji, Rafał Pawłowski z Fundacji Brak Barier oraz Marcin Ryszka z Fundacji Nie widząc przeszkód, dziennikarz radiowy i paraolimpijczyk.

Tematy kampanii:

  • tematyka związana z niepełnosprawnością intelektualną (w tym zespół Downa);
  • tematyka związana z niepełnosprawnością słuchu i/lub mowy;
  • tematyka związana z całościowym zaburzeniem rozwojowym, typu autyzm;
  • tematyka związana z niepełnosprawnością ruchową;
  • tematyka związana z niepełnosprawnością narządu wzroku i głuchoślepotą.

Każdy z etapów akcji będzie promowany, szczególnie w socialmediach (Facebook, Instagram, YouTube), z wykorzystaniem istniejących już profili jak @Krakowski Generator Społeczny czy Kraków bez barier. Będą też edukacyjne filmy z udziałem osób z niepełnosprawnościami i ekspertów, z tłumaczeniem na język migowy oraz transkrypcją.

Dane o osobach z niepełnosprawnościami w Krakowie

Na terenie Krakowa zamieszkuje 60 589 osób z ważnym orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności oraz 2 889 osób, które nie ukończyły 16. roku życia i są osobami niepełnosprawnymi na podstawie wydanych ważnych orzeczeń o niepełnosprawności.

Wśród wydanych orzeczeń zdecydowanie dominują te o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, na drugim miejscu znajdują się orzeczenia o lekkim stopniu niepełnosprawności, a na trzecim miejscu o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Najczęstszymi przyczynami niepełnosprawności ustalanej w Krakowie to: schorzenia narządu ruchu, choroby neurologiczne (z wyłączeniem epilepsji), choroby układu oddechowego i krążenia, choroby psychiczne.

Struktura przyczyn niepełnosprawności w orzeczeniach o niepełnosprawności osób przed ukończeniem 16 roku życia różni się od struktury przyczyn w orzeczeniach o stopniu niepełnosprawności i są to w kolejności: choroby układu oddechowego i krążenia, choroby neurologiczne, schorzenia narządu ruchu, choroby psychiczne, inne, w tym schorzenia: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźne i odzwierzęce, zeszpecenia, choroby układu krwiotwórczego.

O problematyce komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami w audycji Radiostrada z udziałem Bogdana Dąsala Pełnomocnika Prezydenta ds. Osób z Niepełnosprawnościami. 

1,5.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
NoName Studio Marcin Cieślak
21.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
NoName Studio Marcin Cieślak
25.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
NoName Studio Marcin Cieślak
28.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
NoName Studio Marcin Cieślak
29.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
NoName Studio Marcin Cieślak
30.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
NoName Studio Marcin Cieślak
32.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
NoName Studio Marcin Cieślak
5.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
NoName Studio Marcin Cieślak
1,5.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
21.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
25.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
28.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
29.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
30.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
32.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
5.jpg-Zobaczyć człowieka – rusza kampania społeczna
pokaż metkę
Osoba publikująca: Krzysztof Gauza
Podmiot publikujący: Bez barier
Data publikacji: 2024-04-26
Data aktualizacji: 2024-05-02
Powrót

Zobacz także

Znajdź