Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Chcemy być słyszalni – kolejny etap kampanii Różni, ale Równi

25 kwietnia 2024 r. rozpoczęła się miejska kampania społeczna „Różni, ale Równi. Zobacz człowieka”, której celem jest uwrażliwienie krakowian na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Podzielona została na kilka etapów, a jednym z pierwszych jest problematyka osób z niepełnosprawnością słuchu i/lub mowy.

Fot. Kraków Bez Barier

Nie bez przyczyny jej start zaplanowany został na 5 maja, kiedy to obchodzony jest Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych.

W ramach kampanii stworzony zostanie swoisty savoir vivre, w którym odpowiemy na pytania – jak można, trzeba się zachować, jak reagować, co zrobić, o co i jak pytać, czy trzeba pytać.

- Uważam że kampania nie tylko otworzy mieszkańcom oczy, ale też uszy, będziemy słyszalni. Widzialni i słyszalni. Jest to bardzo fajna inicjatywa, która wychodzi Urzędu Miasta Krakowa - mówi Adam Stromidło (Polski Związek Głuchych Oddział Małopolski).

 

Oto ważne podpowiedzi w komunikacji z osobami głuchymi lub słabosłyszącymi:

Nie bój się osoby głuchej - nawiąż komunikację:

Machnij ręką – wyciągnij rękę przed siebie tak, żeby osoba głucha spojrzała na osobę machającą.

Klepnij lekko w ramię - delikatnie klepnij ręką w ramię.

Włącz/ wyłącz światło – metodę tę stosujemy, gdy wchodzimy do pomieszczenia, w którym  osoby głuche nie mogą nas od razu zobaczyć (światło gasimy i zapalamy kilka razy, aż osoba głucha zwróci na nas uwagę).

Uderz w stół/tupnij - również w ten sposób można nawiązać kontakt z osobą głuchą. To powinno zwrócić uwagę osoby głuchej, dzięki drganiu podłoża.

Ciekawostka - dwukrotne stuknięcie dłonią w stół oznacza smacznego.

W jaki sposób komunikować się ?

Mów – ustaw się przodem do rozmówcy, tak by usta były dobrze widoczne i  nie odwracaj się. Podczas rozmowy z osobą głuchą lub słabosłyszącą niezwykle istotne jest, by nie tracić kontaktu wzrokowego. Komunikację utrudnia też wypowiadanie szybkich, lub niewyraźnych słów. Nie oznacza to, że powinniśmy mówić wolno, czy dzielić wyrazy. Rozmawiajmy
w normalnym tempie.  Pamiętajmy, że nie każda osoba głucha potrafi czytać z ruchu ust.

Nie stawaj pod światło - szczególnie mocne, rażące światło może ograniczyć konwersację, utrudniając odczytanie mowy ciała osobie głuchej.

Użyj kartki i długopisu, albo telefonu – jest to opcja nie tylko poprawna, ale często przyspiesza komunikację. Istotne jest, żeby formułować krótkie, proste zdania bez rozpisywania się. 

Nie krzycz – to nie pomaga, a nawet może prowadzić do nieporozumień.

Praktyczne porady:

Nie przechodź między migającymi głuchymi - w komunikacji osób głuchych fundamentalne znaczenie ma kontakt wzrokowy. Nie należy przechodzić w przestrzeni między nimi, gdyż jest to traktowane jak nieuprzejme przerwanie rozmowy. Nawet jeżeli odstęp między rozmawiającymi jest znaczny np. 2 lub 3 metry, zdecydowanie lepiej jest przejść obok. 

Nie zasłaniaj tłumacza - odnosi się to szczególnie do organizowanych wydarzeń/imprez
z udziałem tłumacza języka migowego.

Nie rozmawiaj z tłumaczem, tylko z osobą głuchą – zasada ta ma charakter uniwersalny.
Kiedy zwracasz się do osoby towarzyszącej, zamiast osoby ze szczególnymi potrzebami, jest to zachowanie niegrzeczne i może urazić adresata wypowiedzi, gdyż czuje się on ignorowany i pominięty.

Nie patrz na dłonie, ale w oczy - jeśli rozmawiasz z osobą głuchą, patrz jej w oczy, gdyż 
osoba ta może migać, albo mówić i migać jednocześnie. Część osób wzmacnia
w ten sposób przekaz werbalny. Gdy podczas rozmowy  patrzysz na dłonie osoby głuchej, możesz rozpraszać swojego rozmówcę,utrudniając w ten sposób konwersację.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Daniel Duda
Podmiot publikujący: Bez barier
Data publikacji: 2024-05-02
Data aktualizacji: 2024-05-07
Powrót

Zobacz także

Znajdź