Testowanie nowych prefabrykowanych płyt torowych
Trwają prace serwisowe na torowisku w stronę pętli w Bieżanowie. W ramach tych działań, na wysokości ul. Telimeny i Prostej, wymieniane są m.in. przejazdy przez torowisko tramwajowe. W nowych przejazdach zostaną zastosowane prefabrykowane płyty torowe, co powinno znacząco polepszyć trwałość nawierzchni drogowej.
W przypadku ul. Telimeny zastosowano nowe rozwiązanie: prefabrykowane płyty torowe. Mogą one być stosowane w miejscach, w których ze względu na geometrię nie można używać standardowych prefabrykatów.
Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, będzie je można zastosować np. na Starym Mieście, gdzie łuki szyn są ekstremalnie małe. Zamiast standardowych prefabrykowanych płyt torowych, montowane będą wykonywane na zamówienie płyty, co powinno znacząco poprawić jakość nawierzchni drogowej, w szczególności na węzłach tramwajowych. Dotychczasowe rozwiązania nie pozwalały stosować prefabrykatów na węzłach oraz w łukach o małych promieniach. Nawierzchnia drogowa w tych newralgicznych miejscach powinna być dużo trwalsza. Uszkodzenia nawierzchni asfaltowej na węzłach jest bowiem jedną z bolączek, na którą skarżą się kierowcy.
– Test ma odpowiedzieć na pytanie, czy nowa technologia rozwiązuje te problemy. Wyniki będą podstawą do decyzji o przyszłych inwestycjach. Wykorzystujemy prace, które i tak trzeba było wykonać, aby znaleźć odpowiedź na pytanie, czy nowa technologia poprawi komfort przejazdów przez centrum Krakowa – mówi Magdalena Nowak-Obrzut, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.