Korki, SPP, Huta
O związki miasta z holdingiem Arcelor Mittal pyta radny Łukasz Maślona. Radny Łukasz Wantuch przedstawia pomysł, jak zapobiec ciągłemu poszerzaniu Strefy Płatnego Parkowania. Z kolei o wdrożenie pewnego rozwiązania drogowego pozwalającego zmniejszyć korki postuluje radny Łukasz Gibała.
Kraków jest jednym z bardziej zakorkowanych polskich miast. Mieszkańcy – nie tylko kierowcy samochodów, ale także pasażerowie komunikacji publicznej - tracą rocznie dziesiątki godzin, stojąc w korkach. Przyczyn tego problemu jest wiele, a większość z nich wymaga zmiany myślenia o polityce transportowej w mieście. Jak przekonuje radny Łukasz Gibała, są jednak też jednak rozwiązania, które mogą niewielkim kosztem pomóc w usprawnieniu i poprawie płynności ruchu. Jednym z nich są tzw. żółte pola (ang. yellow box), czyli malowane na skrzyżowaniach kratownice, które wyznaczają strefę, na którą nie można wjeżdżać, jeśli nie ma się pewności, co do możliwości szybkiego opuszczenia skrzyżowania. Yellow boxy to rozwiązanie, które z powodzeniem funkcjonuje między innymi w Wielkiej Brytanii (szczególnie w Londynie), Irlandii, Hiszpanii, Singapurze, Hongkongu, Portugalii, Malezji, Chile, na Cyprze, a także w niektórych miastach Stanów Zjednoczonych. Zmiana taka jest także obecnie rozważana przez Ministerstwo Infrastruktury, które – wspólnie z włodarzami kilku polskich miast, między innymi Szczecina – testuje podobne rozwiązanie na polskich drogach. W związku z powyższym radny pyta Prezydenta, czy planuje wprowadzić w Krakowie pilotaż opisanego powyżej rozwiązania.
Radny Łukasz Wantuch postanowił rozwiązać problem ciągłego poszerzania Strefy Płatnego Parkowania. Radny poprosił o wysłanie e-maila do wszystkich rad dzielnic z pytaniem, czy chcą dalszego poszerzenia strefy na ich terenie. Jeżeli tak, to na jaki obszar? Radny oczekuje, że decyzja rady dzielnicy będzie wyłącznie decyzją wstępną, która zostanie później poddana szerokim konsultacjom społecznym.
Radny Łukasz Maślona zwrócił się z pytaniem dotyczącym współpracy Gminy Miejskiej Kraków z holdingiem Arcelor Mittal Poland. Radny prosi o przekazanie danych dotyczących wspólnych przedsięwzięć realizowanych od roku 2003 do dzisiaj. W szczególności prosi o informacje, jakie działania na rzecz społeczności Krakowa podejmowała spółka. Radny prosi też o wskazanie konkretnych kwot, które poniosło w ramach wspólnych działań miasto Kraków, oraz środków, które przekazał na te cele właściciel krakowskiej huty.