Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

W interesie mieszkańców

Radni podczas sesji złożyli interpelacje do Prezydenta Miasta Krakowa. Interweniują w nich m.in. w sprawie budowy szkoły na Ruczaju, przeznaczenia lokali gminnych, budowy drogi dojazdowej do nowo powstającego bloku czy budowy ekranów dźwiękochłonnych.

Fot. materiały MPK

Radny Rafał Komarewicz złożył interpelację w sprawie budowy szkoły na Ruczaju. - W związku z dynamicznym rozwojem Ruczaju oraz Skotnik istnieje konieczność budowy nowej szkoły przy ulicy Czerwone Maki. Pierwsze kroki w tym kierunku poczyniono w 2018 roku. Jedyną przeszkodą w pozyskaniu terenu pod budowę nowej szkoły są urządzenia melioracji wodnej, których obecność uniemożliwia formalne nabycie terenu przez Gminę Miejską Kraków. W tym celu konieczna jest kooperacja ze strony Urzędu Miasta Krakowa oraz Urzędu Marszałkowskiego. Z moich informacji wynika, że do tej pory Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego nie wystąpił do Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa z operatem podziałowym działki. Proszę o podjęcie bezpośredniej interwencji u Marszałka Województwa Małopolskiego w sprawie przyspieszenia prac nad podziałem geodezyjnym gruntu. Apelujemy, aby sprawa związana z pozyskiwaniem nieruchomości mogła zakończyć się jeszcze w III kwartale tego roku, co pozwalałby umieścić zadanie inwestycyjne w projekcie budżetu Krakowa na 2022 rok – pisze w interpelacji radny Komarewicz.

Radny Stanisław Moryc pyta w interpelacji o przyszłość byłej bazy miejskich taksówek, gdzie do tej pory był zlokalizowany sklep meblowy na os. Zielonym 9. - Jakie plany ma Gmina Miejska Kraków wobec tego lokalu o powierzchni około 3000 m kw.? Czy zostanie ponownie ogłoszony przetarg z przeznaczeniem na działalność handlowo-usługową? Czy zostanie przekształcony w obiekt użyteczności publicznej? Czy zostanie udostępniony jako parking dla społeczności lokalnej? – pyta radny. W marcu dotychczasowy najemca zdał obiekt do zasobu lokalowego ZBK. Teraz ten bardzo ciekawy budynek posiadający 3 kondygnacje (piwnice i 2 piętra), z powierzchnią ok. 3000 m kw. i częściowo ogrodzonym terenem stoi pusty. Mieszkańcy zwracają jeszcze uwagę na teren wokół budynku. Do końca marca funkcjonował tam parking płatny i strzeżony, teraz teren należący do miasta został zamknięty i mieszkańcy utracili około 25 miejsc parkingowych – pisze radny Stanisław Moryc.

Radny złożył też interpelację w sprawie stanu prawnego, technicznego oraz planów Gminy Miejskiej Kraków w stosunku do lokalu zlokalizowanego na os. Centrum B obok budynku nr 11 i 11A pod ziemią – garaż podziemny. Kolejna z interpelacji radnego dotyczy remontu ul. Klasztornej. - Mieszkańcy domów zlokalizowanych przy ulicy zgłaszają występowanie drgań w budynkach podczas przejazdu ulicą samochodów osobowych, ciężarowych oraz autobusów. Sprawa ta była już przedmiotem analiz w Zarządzie Inwestycji Miejskich. Obecnie ponownie zgłaszają się mieszkańcy, którzy skarżą się na mocne drgania ich budynków będące wynikiem ruchu kołowego na przebudowywanym odcinku ul. Klasztornej. Kwestia ta powoduje dyskomfort oraz obawę o stan techniczny ich domów. Istnieje też obawa, iż zaistniały stan pozostanie również po położeniu warstw nakładki bitumicznej. Proszę o podjęcie działań zmierzających do wyeliminowania drgań podczas obecnych robót oraz dokonanie analiz czy podobne zdarzenia mogą wystąpić po zakończeniu remontu – pisze w interpelacji radny.

Radna Iwona Chamielec złożyła interpelację wyjaśnienia stanu prawnego ul. Browarnianej. – W związku z zaistniałymi wątpliwościami, co do prawidłowego stanu dz. 368 obręb 73, jednostka ewidencyjna Kraków Podgórze, stanowiącej część ul. Browarnianej w gminnej ewidencji rejestru gruntów prowadzonej przez Wydział Geodezji Urzędu Miasta Krakowa, o informację, jakie Urząd Miasta Krakowa oraz podległe mu jednostki wykonał działania od 2016 r. zmierzające do uregulowania stanu prawnego działek stanowiących ul. Browarnianą, jako drogi publicznej.  Mieszkańcy ul. Browarnianej oraz ulic przyległych zgłaszają duże problemy oraz utrudnienia wynikające z działań Urzędu związanych z nieuregulowaną sprawą, a także przez szereg decyzji administracyjnych wydanych do 2015 r., ale nadal będących w obiegu prawnym – pisze do Prezydenta radna Chamielec.

Radny Łukasz Gibała złożył trzy zapytania. Pierwsze z nich dotyczy budowy kanalizacji przy ul. Gustawa Morcinka. Na wniosek prywatnego inwestora, realizującego zamierzenie budowlane, prowadzone jest postępowanie w przedmiocie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego przy ul. Gustawa Morcinka. Inwestycja ta ma polegać na realizacji przyłącza wodociągowego do nowo projektowanego osiedla budynków wielorodzinnych. Realizacja tej inwestycji docelowo służyć będzie nowo projektowanemu osiedlu i, jak wskazują mieszkańcy tego terenu, obciążać istniejącą infrastrukturę wodociągową. Istnieją techniczne możliwości, by w ramach inwestycji celu publicznego przyłączyć planowaną inwestycję budowlaną do sieci zlokalizowanej przy ul. Sandora Petofiego, z pominięciem sieci zrealizowanej dla osiedla domów jednorodzinnych przy ul. Kantorowickiej. Sieć wodociągowa przy ul. S. Petofiego ma odpowiedni parametr i będzie w stanie obsłużyć zarówno tę już zaprojektowaną inwestycję wielorodzinną, jak też inne mogące powstać w przyszłości – pisze radny i pyta Prezydenta, z jakiego powodu zaniechano budowy przyłącza wodociągowego do planowanej inwestycji poprzez przyłączenie się do istniejącej infrastruktury przy ul. S. Petofiego? Drugie z zapytań radnego Gibały dotyczy ulicy Krzesławickiej. W związku z rozbudową linii tramwajowej i realizacją inwestycji o nazwie KST IV na relacji Mistrzejowice – Meissnera planowana jest zmiana organizacji ruchu w ciągu ulicy Krzesławickiej. Mieszkańcy uzyskali niepokojącą informację, iż ulica Krzesławicka zostanie zamknięta dla ruchu samochodowego. Ruch, jaki dotychczas poprowadzony był po ulicy Krzesławickiej, ma zostać skierowany na ulicę Aliny, a dalej poprzez ulicę Jana Brzechwy – pisze radny i pyta: Czy prawdziwa jest informacja o możliwym zamknięciu ulicy Krzesławickiej dla ruchu samochodowego w związku z realizacją linii tramwajowej? Czy konsultowano z mieszkańcami zamiar zamknięcia ulicy Krzesławickiej? Czy są brane pod uwagę inne warianty przebiegu KST IV, w szczególności takie, gdzie nie dochodzi do zamknięcia ulicy Krzesławickiej? Radny złożył też zapytanie w sprawie ustawienia ławek i koszy na śmieci na terenie dawnego KL Płaszow. Kilkanaście dni temu lokalne media obiegła informacja o mieszkańcu naszego miasta, który za własne pieniądze zakupił kilka ławek miejskich a następnie samodzielnie umieścił je przy alejkach spacerowych na Krzemionkach (teren dawnego KL Płaszów). Był to obywatelski akt sprzeciwu wobec procederu nagminnego ignorowania głosu mieszkańców okolicznych terenów, w tym przede wszystkim osób starszych, które zgłosiły się z wnioskiem do Zarządu Zieleni Miejskiej, aby to Miasto Kraków ustawiło w tamtym miejscu ławki oraz kosze na śmieci. Według ostrożnych szacunków inicjatywy “Stop Odgradzaniu Krzemionek” spełnienie tej prośby to wydatek w granicach 14 tys. zł. W odpowiedzi Zarząd Zieleni Miejskiej poinformował mieszkańców, iż nie planuje na rok 2021 r. zadania związanego z ustawieniem dodatkowych ławek i koszy na śmieci na terenie dawnego obozu KL Płaszow, swoja decyzję argumentując brakiem środków finansowych na ten cel – pisze radny Łukasz Gibała i pyta Prezydenta m.in., w jaki sposób wytłumaczy dysproporcję między środkami przeznaczonymi przez ZZM na wydatki własne kosztem realizacji projektów zgłaszanych przez mieszkańców i czy zamierza wycofać się z pierwotnie podjętej decyzji i polecić ZZM realizację projektu ustawienia ławek i koszy na śmieci? Radny Gibała złożył też interpelację w sprawie funkcjonowania Urzędu Miasta Krakowa.
- Zrozumiałym jest, że w czasie pandemii funkcjonowanie Urzędu Miasta, jak wielu innych instytucji, uległo zmianie. W związku jednak z wprowadzonymi ograniczeniami utrudnione jest załatwienie wielu spraw, przede wszystkim tych wymagających osobistej wizyty w Urzędzie, jak np. odbiór dokumentów. Jak sygnalizują mieszkańcy, w związku z koniecznością zapisu na konkretny dzień i godzinę oraz limitowaną liczbą terminów niezwykle problematyczne jest obecnie dostosowanie się i pogodzenie tego z innymi obowiązkami, w szczególności z pracą. Proponuję wyznaczenie jednego dnia w tygodniu, kiedy mieszkańcy byliby przyjmowani w godzinach 6-22. Warto również zastanowić się nad możliwością obsługi przynajmniej w niektóre soboty. Ponadto, Punkty Obsługi Mieszkańców w galeriach handlowych powinny działać w godzinach ich otwarcia, a nie jedynie do godziny 18.

Wspólną interpelację złożyli radni Renata Kucharska i Łukasz Sęk. Interpelują ponownie w sprawie inwestycji na Wzgórzach Krzesławickich, zadając kolejne pytania w imieniu mieszkańców. – Mieszkańcy podnoszą, że zgodnie z obecnym stanem prawnym, odcinek projektowanej drogi od garaży do bloków, tuż obok bloku nr 15A wpływa bezpośrednio na ich interes, w związku z czym powinni być stroną w sprawie. Intencją mieszkańców nie jest protestowanie przeciwko inwestycji mieszkalnej, ale przeciwko budowie fragmentu nowej drogi, która ma powstać od garaży do bloków. Apelują oni o utworzenie dojazdu zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który wskazuje inny przebieg drogi do inwestycji mieszkaniowej – piszą radni w interpelacji, do której dołączają dokumentację fotograficzną.

W związku z niedawnym przejęciem przez Miasto „Kossakówki”, czekającym budynek remontem oraz przystosowaniem go do potrzeb muzealnych, radny Michał Drewnicki prosi Prezydenta o przesłanie koncepcji remontu oraz kosztorysu.

Radny Łukasz Sęk złożył dwie interpelacje. Pierwsza z nich dotyczy lokalu gminnego nr 7 w przejściu podziemnym przy skrzyżowaniu ul. Wita Stwosza i Rakowickiej. W tej sprawie zgłosili się do radnego najemcy lokalu. – W 2020 r. z powodu pandemii znacznie obniżyły się dochody lokalu, wystąpiono do ZDMK o obniżenie czynszu w ramach pomocy miasta dla przedsiębiorców. Wniosek ten został odrzucony, podobnie jak złożony przez najemcę w 2018 r. wniosek o preferencyjną stawkę czynszu, ze względu na prowadzenie działalności w zakresie branż chronionych i wymierających – pisze radny i pyta Prezydenta, w jaki sposób można doprowadzić do ponownego procedowania wniosków. Druga z interpelacji radnego dotyczy sprzedaży biletów okresowych. Od początku pandemii pojawiają się problemy z zakupem biletów komunikacji miejskiej w punktach sprzedaży. Często są to sprawy, które można załatwić tylko w punkcie, jak jest w przypadku potwierdzenia płacenia podatków w Krakowie w celu uzyskania zniżki na bilet okresowy. – W obecnej sytuacji wydaje efektywne i bezpieczne dopuszczenie możliwości przekazania niezbędnych dokumentów drogą elektroniczną, np. z adresu tożsamego z e-mailem konta Karty Krakowskiej – sugeruje radny Sęk w interpelacji.

Radny Kazimierz Chrzanowski interpeluje w imieniu mieszkańców ul. Burzowej i Łazowej na os. Lubocza w sprawie instalacji ekranów dźwiękochłonnych – wzdłuż toru PKP pomiędzy ul. Blokową, a sięgaczem ul. Lubockiej obok posesji nr 104. Mieszkańcy wraz z Radą Dzielnicy XVII zwracali się z wnioskiem w tej sprawie do PKP – Zakład Linii Kolejowych  już w 2019 r. Otrzymali jedynie odpowiedź, że przeprowadzone zostaną badania natężenia hałasu. Od tej pory nic w tej sprawie się nie wydarzyło – pisze radny i prosi Prezydenta o interwencję w tej sprawie w PKP.

Radna Anna Prokop-Staszecka interpeluje w sprawie utrzymania czystości na ulicach. – W związku z zaprezentowanymi przez prezesa MPO na posiedzeniu Komisji Infrastruktury danymi na temat czyszczenia ulic oraz z planowanym zmniejszeniem częstotliwości mechanicznego zmywania jezdni, chodników i dróg rowerowych proszę o ponownie przeanalizowanie wysokości środków na ten cel, mając na uwadze zdrowie krakowian – pisze radna Prokop-Staszecka.

Radny Jerzy Zięty interpeluje w sprawie zmiany trasy autobusu linii nr 176, który kursuje między osiedlami Bodzów i Kostrze. Radni robi to na prośbę mieszkańców, którzy sugerują, że linia powinna przebiegać z Bodzowa ul. Tyniecką, następnie ul. Praską, w kierunku Rynku Dębnickiego, a następnie kierować się w stronę ronda Grunwaldzkiego i kończyć kurs na pętli za Centrum Kongresowym ICE.

pokaż metkę
Autor: Magdalena Bartlewicz
Osoba publikująca: MAŁGORZATA KUBOWICZ
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2021-04-22
Data aktualizacji: 2021-04-22
Powrót

Zobacz także

Znajdź