Start rozwiń menu
Komunikat archiwalny

W imieniu mieszkańców, czyli radni interpelują

Program „Pierwszy Ratownik”, hałas w Ogrodzie Botanicznym i sprawa rozbudowy autostrady A4 – to tematy kolejnej części interpelacji złożonych podczas 127. sesji Rady Miasta Krakowa przez radnych Jerzego Woźniakiewicza, Małgorzatę Kot i Marka Sobieraja.

Fot. materiały prasowe

Jerzy Woźniakiewicz interpeluje w sprawie współpracy przy realizacji programu Pierwszy Ratownik. - W poprzedniej edycji programu Bezpieczny Kraków (2018-2022) figurowało zaproponowane przeze mnie, jako eksperta pracującego nad programem, działanie „Budowa krakowskiej społecznej sieci ratowników” z dopiskiem, iż do jego realizacji potrzebna jest zmiana przepisów. Z obiektywnych przyczyn zadanie to nie zostało w tym czasie zrealizowane - informuje radny i równocześnie zauważa, że tymczasem niedawno rozpoczęto realizację rządowego ogólnopolskiego projektu „Pierwszy Ratownik”, który ma identyczne założenia - ma stworzyć grono społecznych ratowników, którzy będą powiadamiani przez aplikację na smartfonie o występujących w okolicy zdarzeniach wymagających pilnego udzielenia pierwszej pomocy i udzielą jej przed przyjazdem Zespołu Ratownictwa Medycznego. Zdaniem radnego Woźniakiewicza pełne uruchomienie programu (w tym przede wszystkim pozyskanie odpowiedniej ilości społecznych ratowników) pozytywnie wpłynie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa mieszkańców Krakowa i dlatego zwraca się on do Prezydenta z prośbą o nawiązanie kontaktu z realizatorami projektu „Pierwszy Ratownik” i zapewnienie możliwego wsparcia, na przykład promocyjnego (przede wszystkim, wobec braku środków na ten cel nieodpłatnego), w tym np. poprzez zaproszenie do udziału w wydarzeniach promujących zdrowie i zachowania prozdrowotne oraz udostepnienie łam wydawnictw i miejsca w miejskich mediach społecznościowych.

Radna Małgorzata Kot w imieniu osób odwiedzających Ogród Botaniczny zwraca się do Prezydenta Miasta Krakowa z prośbą o podjęcie działań umożliwiających zamontowanie ekranów dźwiękochłonnych wzdłuż al. Powstania Warszawskiego. - Hałas dobiegający od alei właściwie uniemożliwia odpoczynek w tej części ogrodu – zauważa radna i argumentuje, że dzięki ekranom spokój i ciszę pożądane w tym miejscu dostaną nie tylko szukający tego w centrum miasta mieszkańcy, ale też dzikie zwierzęta licznie zamieszkujące ten najstarszy w Polsce Ogród Botaniczny.

Małgorzata Kot interpeluje również o podjęcie wszelkich niezbędnych działań, które uniemożliwią realizację planu (jest w fazie koncepcyjnej) rozbudowy autostrady A4 na odcinku obwodnicy Krakowa we wszystkich trzech proponowanych przez GDDKiA wariantach. - Jednocześnie proszę o interwencję w sprawie budowy zupełnie nowego odcinka autostrady dla ruchu tranzytowego począwszy od węzła Balice w kierunku wschodnim przechodzącego przez gminy ościenne i omijającego w odpowiedniej odległości Kraków, w tym ostatnie w obszarze miasta duże i zwarte tereny zielone o szczególnych walorach przyrodniczych i rekreacyjnych, tak pożądane przez mieszkańców wciąż zabudowywanej krakowskiej metropolii. Chciałam przypomnieć, że w ostatnich tygodniach odbyły się w Krakowie oraz gminie Liszki konsultacje społeczne organizowane przez GDDKiA dotyczące rozbudowy autostrady A4 o trzeci pas ruchu na odcinku obwodnicy Krakowa – informuje radna dodając, że wywołały one opór i protesty mieszkańców Krakowa i gminy Liszki. Radna zauważa, że obwodnica Krakowa, będąca częścią autostrady A4, jest oddalona zaledwie o kilka kilometrów od centrum miasta i od wielu lat pełni funkcję jedynej obwodnicy miasta. W ostatniej dekadzie, w bezpośredniej okolicy autostrady A4 a zarazem obwodnicy, powstały osiedla mieszkaniowe. Dotyczy to Krakowa i gminy Liszki. W planach jest budowa kolejnych osiedli w sąsiedztwie planowanej inwestycji, np. na Klinach. - Od kilku lat hałas generowany przez przejeżdżające pojazdy jest dla mieszkańców Krakowa i gminy Liszki wyjątkowo uciążliwy. Do dzisiaj nie powstały na rzeczonym odcinku ekrany akustyczne, które mogłyby choć częściowo temu zaradzić. Cierpią z tego powodu mieszkańcy i przyroda, a będzie jeszcze gorzej, jeśli dojdzie do rozbudowy istniejącej już autostrady/obwodnicy – wyraża zaniepokojenie radna i uzupełnia, że w bezpośrednim sąsiedztwie autostrady nie tylko mieszkają ludzie, ale znajdują się też obszary Natura 2000. - Najbardziej kontrowersyjny odcinek rozbudowy autostrady A4 to odcinek Tyniec — Bielany, który zgodnie z założeniami projektanta ma być poprowadzony na zupełnie nowej drodze (warianty 1, 2, 3) obejmującej obszar Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego – zauważa radna. - Obszar ten jest miejscem szczególnym i chronionym z uwagi na zachowanie unikalnych w skali europejskiej miejsc widokowych w tym wewnętrznych i zewnętrznych powiązań widokowych, ze szczególnym uwzględnieniem osi klasztorów OO. Kamedułów na Bielanach i OO. Benedyktynów w Tyńcu. Nadmieniam, że w ustawie krajobraz rozumiany jest jako jeden z elementów przyrodniczych środowiska, na równi z wodami, powietrzem, florą i fauną. Część obszaru Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego jest jedyną ostoją w sieci CORINE na terenie Krakowa, o nr 442dd - „Ostoja Bielany - Tyniec” chronioną z uwagi na: geomorfologię, florę, faunę oraz krajobraz, a ten jest potencjalnym elementem sieci NATURA 2000. CORINE jest projektem badawczym nadzorowanym przez Europejską Agencję Środowiska, którego celem jest stworzenie merytorycznego zaplecza dla wszystkich europejskich inicjatyw w zakresie ochrony środowiska. Ostoje przyrody CORINE to obszary o wybitnych walorach przyrodniczych i wyjątkowym znaczeniu dla przemieszczania się flory i fauny, dotychczas nie objęte prawną ochroną przyrody, włączane są w systemy lub sieci obszarów przyrodniczych, ważnych zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej. Rozbudowa autostrady A4 doprowadzi do degradacji środowiska w tym szczególnie chronionym miejscu i zniszczy ten obszar bezpowrotnie, w tym zachowaną, wolną od zwartej zabudowy starą dolinę Wisły z jej lasami łęgowymi, ptactwem, które je zamieszkuje – szeroko nakreśla sytuację Małgorzata Kot. Radna dodaje, że prognozy ruchu wskazują, że wykonanie któregokolwiek z zaproponowanych przez projektanta dla GDDKiA rozwiązań nie jest perspektywiczne. Chociażby rozwój lotniska Balice spowoduje m.in. to, że rozwiązania te za 10 — 20 lat będą niewystarczające i konieczna stanie się rozbudowa A4 o kolejne pasy ruchu na tym odcinku. Nie będzie to jednak możliwe z uwagi na obszary chronione, tj. NATURA 2000 oraz zabudowę mieszkaniową. Radna interpeluje o zmianę decyzji o rozbudowie autostrady A4 w obszarze, o którym mowa i poprowadzenie jej w większym oddaleniu od miasta.

Do sprawy nowego przebiegu autostrady A4 nawiązuje także radny Marek Sobieraj. Interpelacja radnego dotyczy planowanej rozbudowy autostrady A4 na odcinku 17,3 km od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie. Marek Sobieraj informuje, że mieszkańcy na spotkaniach informacyjnych wyrazili zdecydowane stanowisko dotyczące tej inwestycji i opracowali swoją listę postulatów. Obejmują one wycofanie się z prac nad wariantami W1-W3 rozbudowy autostrady A4, przeprowadzenie rzetelnych konsultacji społecznych z mieszkańcami Krakowa i gmin ościennych w celu wyznaczenia nowego, akceptowalnego społecznie przebiegu autostrady oraz zmianę kategorii autostrady i przedstawienie alternatywnych rozwiązań mających na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Krakowa, w znacznym oddaleniu od granic miasta. Na liście postulatów znajdują się również te dotyczące ochrony walorów przyrodniczych i widokowych Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego oraz uwzględnienia opinii i badań środowisk ekologicznych oraz urbanistów w procesie decyzyjnym. Mieszkańcy postulują również o jak najszybszą budowę ekranów akustycznych z uwzględnieniem ich potrzeb w celu spełnienia wymagań ustawowych Dz.U.2024.54 dział V Ochrona przed hałasem, uwzględnienie w planach rozbudowy omawianego odcinka A4 inwestycji, które będą miały znaczący wpływ na natężenie ruchu kołowego na rozważanym obszarze takich jak budowa Trasy Pychowickiej, budowa mostu w Jeziorzanach oraz planowane wkrótce otwarcie północnej obwodnicy Krakowa. Z tym wiąże się postulat o przeprowadzenie analizy predykcyjnej natężenia ruchu na rozważanym odcinku autostrady A4 na przestrzeni kolejnych 20 lat, co pozwoli na oszacowanie konieczności dalszej jej rozbudowy. Mieszkańcy wnoszą także o wykonanie analizy poprowadzenia inwestycji po dotychczasowym biegu bez nowych wariantów, budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Skotnickiej i Wrony oraz o budowę łącznika między obwodnicą Krakowa i obwodnicą Skawiny z węzła Kraków-Skawina. Radny Marek Sobieraj podnosi również w interpelacji obawy mieszkańców i społeczności lokalnej. - Mieszkańcy obawiają się utraty dorobków życia, a planowana inwestycja może przyczynić się do nasilenia problemów związanych z jakością powietrza oraz hałasem. Istnieją również obawy dotyczące utraty dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego – pisze radny i apeluje do Prezydenta o jego zaangażowanie w tą sprawę, które może przyczynić się do osiągnięcia rozwiązania satysfakcjonującego dla wszystkich stron. - Proszę o podjęcie działań mających na celu uwzględnienie postulatów mieszkańców oraz przeprowadzenie dodatkowych analiz i konsultacji społecznych. Mieszkańcy Krakowa liczą na Pana wsparcie w tej ważnej dla naszej społeczności sprawie – kończy interpelację Marek Sobieraj.

 

pokaż metkę
Autor: Agnieszka Biernacka-Szpunar
Osoba publikująca: Joanna Górska
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2024-02-01
Data aktualizacji: 2024-02-01
Powrót

Zobacz także

Znajdź