Ruch na Alejach bardziej płynny
Badania natężenia ruchu na Alejach Trzech Wieszczów przeprowadzone po ostatnich zmianach programów sygnalizacji świetlnej wykazały, że więcej samochodów jest w stanie je pokonać w przeciągu godziny. To efekt zmian wprowadzonych przez ZIKIT na polecenie Prezydenta Jacka Majchrowskiego.
Inspektorzy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu sprawdzili jak natężenie ruchu na Alejach Trzech Wieszczów zmieniło się pod wpływem wydłużenia zielonego światła dla pieszych do 25 sekund (róg ul. Reymonta i al. Mickiewicza). Okazuje się, że modyfikacja programów sygnalizacji świetlnej udała się. Nie dość, że piesi mogą przechodzić „na raz” to przy okazji wzrosła przepustowość tej arterii.
Badania były prowadzone przez trzy dni, ich wyniki porównano do analogicznego okresu sprzed zmian. I tak al. Mickiewicza w kierunku Czarnowiejskiej pokonuje w godz. szczytu nawet 185 samochodów więcej. Z kolei kierowcy podróżujący w kierunku ul. Piłsudskiego odczuwają różnicę szczególnie rano, gdyż przepustowość w tych godzinach zwiększyła się o 173 samochody.
Przypomnijmy, że w Krakowie od kilku lat działają dwa systemy sterowania ruchem. Pierwszy to System Nadzoru Ruchu Tramwajowego (TTSS). Ma on za zadanie takie dostosowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, po których porusza się Szybki Tramwaj, by zapewnić priorytet dla tego środka transportu. Na bieżąco analizowana jest sytuacja komunikacyjna w mieście, a w razie zaistnienia problemów – system tak dostosowuje działanie urządzeń sygnalizacyjnych, aby zmniejszyć utrudnienia dla pasażerów. O ile pod koniec 2008 roku, zaraz po uruchomieniu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na linii północ – południe, czas przejazdu z Kurdwanowa do Krowodrzy Górka wynosił często ponad 40 minut, obecnie szybkie tramwaje – przede wszystkim dzięki systemowi sterowania ruchem – pokonują tę kilkunastokilometrową trasę w 30 minut.
Drugi z systemów działających w naszym mieście to Obszarowy System Sterowania Ruchem (UTCS). To działanie skupia się głównie na regulowaniu ruchu samochodowego i pieszego. Mierzona jest liczba pojazdów i ich prędkość, w zależności od sytuacji system przydziela zielone światło.
UTCS działa między innymi na Alejach Trzech Wieszczów. Tam, od momentu wprowadzenia dynamicznej sygnalizacji udało się zwiększyć przepustowość o 25 proc., informuje ZIKIT. Łącznie Obszarowy System Sterowania Ruchem obejmuje obecnie 6 rejonów: Aleje Trzech Wieszczów, I obwodnicę, ulice Dietla i Grzegórzecką, Podgórze od ronda Matecznego do skrzyżowania ulic Wielicka i Powstańców Wielkopolskich, ulice Wielicką, Kamieńskiego, Nowosądecką i Witosa oraz odcinek od Dworca Towarowego do Krowodrzy Górka.
Kraków chce finansować rozbudowę systemu zarządzania transportem publicznym ze środków z Unii Europejskiej. „Aplikujemy o wsparcie na projekt Rozwój systemu zarządzania transportem publicznym w Krakowie’” – mówi Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Przedsięwzięcie przewiduje trzy zadania istotne z punktu widzenia komunikacji zbiorowej.
Pierwsze to integracja z Systemem Nadzoru Ruchu Tramwajowego tych pojazdów, które w tej chwili nie są objęte takim systemem.
Drugie z zadań to rozszerzenie systemu sterowania ruchem. Miasto chciałoby rozszerzyć ten system na ciąg ulic Królewska – Podchorążych – Bronowicka – Balicka, a także obszar obejmujący al. Pokoju i ul. Nowohucką.
Trzecie z zadań to doposażenie systemu kontroli dostępu, w tym zakup i montaż urządzeń do monitorowania pasów dla komunikacji zbiorowej, a także strefy B. (M).