Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Tramwaj na Ruczaj tańszy o 38 milionów

Jedna z firm starających się o kontrakt na budowę linii tramwajowej na Ruczaj już złożyła odwołanie, a wczoraj druga, w trakcie elektronicznej aukcji, obniżyła swoją ofertę o 38 milionów złotych. I wygrała przetarg, choć początkowo chciała więcej niż trzy inne firmy.

Kilka tygodni temu Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu rozpisał przetarg na budowę linii, która połączy ulice Brożka i Kapelanka z ulicą Czerwone Maki. Tramwaj będzie się poruszał po oddzielonym od ulicy, wyciszonym torowisku. W ramach inwestycji powstanie kilkukilometrowy ciąg tramwajowy zakończony pętlą, gdzie zlokalizowany zostanie parking w systemie Park and Ride. Przebudowany zostanie także ciąg drogowy Grota-Roweckiego i Bobrzyńskiego. Na tę inwestycję od dawna czeka wielu mieszkańców osiedli zlokalizowanych w rejonie Ruczaju, a także studenci Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz pracownicy firm i centrów badawczych działających w południowo-zachodniej części Krakowa.

Przedsięwzięcie nie obejmuje tylko samej budowy linii tramwajowej łączącej ul. Brożka oraz Kampus UJ (wraz z systemem sterowania ruchem). Przewidziano także m.in. rozbudowę ulic Grota-Roweckiego, Bobrzyńskiego i Czerwone Maki, skrzyżowania ulic Kapelanka, Brożka i ulicy Grota-Roweckiego, skrzyżowań w ciągu ul. Grota-Roweckiego, Bobrzyńskiego, budowę parkingu dla samochodów osobowych P&R oraz rozbudowę infrastruktury: ekranów akustycznych, odwodnienia, oświetlenia oraz ciągów pieszych, sygnalizacji świetlnej itd. Wprawdzie w przypadku budowy parkingu dla samochodów osobowych w systemie P&R miasto nie ma jeszcze prawa do terenu, a tym samym decyzji administracyjnych zezwalających na wykonanie robót budowlanych, ale przewiduje się, że teren zostanie pozyskany w I kwartale 2011 r., a pozwolenie na budowę byłoby w drugiej połowie przyszłego roku. Odcinek linii na Ruczaj będzie miał około 3,8 kilometra długości.

Jest szansa, że w październiku zostanie podpisana umowa na budowę linii tramwajowej, gdyż przetarg na realizację tej inwestycji wywołał duże zainteresowanie. Budimex S.A. Warszawa zaoferował swoje usługi za 168,9 mln zł; konsorcjum Z. Ziajka PD Wrocław, Elektrotim S.A. Wrocław i Pro-Tra Building chciało 170,2 mln zł; spółka Strabag - 182,9 mln zł; konsorcjum ZUE S.A. (lider), Pirk Tor-Krak i Energopol - 194,3 mln zł, a konsorcjum Polimex Mostostal Warszawa, Torpol z Poznania i spółka Elmont - 216,3 mln zł. A gmina rezerwowała na tę inwestycję około 189,4 mln zł (część pieniędzy - 53 mln złotych - będzie pochodzić z dotacji unijnej).

Aż trzy oferty mieściły się w finansowych możliwościach gminy, a nie było to jeszcze ostatnie słowo co do ceny, ponieważ przewidziano jeszcze dodatkowo licytację elektroniczną, w czasie której każdy ewentualny wykonawca mógł obniżyć kwotę swojej oferty. I tak się stało.

Jedno postąpienie w dół wynosiło minimum 4 miliony złotych, a konsorcjum ZUE od razu opuściło cenę o 30 mln. Dwie inne firmy także obniżały swoje wymagania, a na dwie minuty przed końcem "licytacji" okazało się, że zarówno ZUE jak i Budimex doszły do takiej samej kwoty, co mogło zrodzić problem z wybraniem zwycięzcy. Ostatecznie, rzutem na taśmę, ZUE zmniejszyło ofertę jeszcze o 4 mln - do 156,3 mln - i wygrało (w sumie obniżyło cenę o 38 mln zł).

Jacek Bartlewicz, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu powiedział nam, że na ewentualne podpisanie umowy trzeba jeszcze poczekać, do rozpatrzenia odwołań po licytacji, jeśli będą. Na razie jest już jedno, gdyż do licytacji nie dopuszczono, "z przyczyn formalnych" (błędy w dokumentach), firmę Ziajka. Ponieważ ZIKiT nie uwzględnił jej odwołania, zajmie się tym teraz Urząd Zamówień Publicznych.

(J.ŚW)

pokaż metkę
Osoba publikująca: WIESŁAW SZCZUREK - Redakcja MPI
Podmiot publikujący: Kancelaria Prezydenta
Data publikacji: 2010-09-09
Data aktualizacji: 2010-09-09
Powrót

Zobacz także

Znajdź