Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Chińczycy dają pieniądze na krakowskie drogi

Inwestorzy z Chin mogliby wybudować nowe drogi, a w zamian za to później pobieraliby opłatę od miasta za dostęp do nich.

Władze Krakowa spotkały się wczoraj z przedstawicielami chińskiego konsorcjum COVEC, które jest zainteresowane budową w naszym mieście tras: Zwierzynieckiej, Pychowickiej i Łagiewnickiej, mających domknąć ring III obwodnicy.

- Przedstawiciele chińskiego konsorcjum potwierdzili, że chcą budować trasy trzeciej obwodnicy i mają możliwość sfinansowania inwestycji. Mogliby przeprowadzić je, począwszy od wszelkich procedur, po projekt i wykonanie - informuje Monika Chylaszek, rzecznik prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego. Dodaje, że przedstawiciele konsorcjum poinformowali również, że są zainteresowani budową metra w Warszawie. Inwestorzy z Chin mogliby wybudować nowe drogi, a w zamian za to później pobieraliby opłatę od miasta za dostęp do nich. Jest też możliwość utworzenia spółki celowej, którą COVEC mógł-by zawiązać z Krakowskim Holdingiem Komunalnym. - Przedstawiciele chińskiego konsorcjum otrzymali informację, że Wieloletnia Prognoza Finansowa zakłada finansowanie tras do 2028 roku. Do tego czasu musieliby więc czekać na pełną spłatę. Poza tym w takim przypadku musiałby się odbyć przetarg. A są też inne firmy zainteresowane realizacją tych inwestycji - mówi Monika Chylaszek.

O tym, że chińskie konsorcjum chce, budować trasy III obwodnicy informowaliśmy już w połowie 2009 roku. Na inwestycje potrzeba ok. 3 mld zł.

- Razem z miastem szukamy najlepszej formy do realizacji inwestycji. Mamy na nie pieniądze i jesteśmy gotowi na finansowanie w okresie 15-20 lat. Polska jest krajem stabilnym, więc nie byłoby problemu z kredytami z chińskich banków. Jesteśmy w stanie w tym roku sporządzić plan finansowania, a później przeprowadzić wszelkie procedury. Na pierwszy plac budowy można by wejść nawet już w połowie przyszłego roku. Dla Chińczyków budowa takiej jednej trasy to około rok. Tam się buduje 24 godziny na dobę - zaznacza Marek Frydrych, reprezentujący firmę COVEC w naszym kraju.

W Wieloletnim Programie Finansowym budowę Trasy Łagiewnickiej zaplanowano na lata 2017-2020, a tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej (z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy) w latach 2021-2028.

(TYM)

pokaż metkę
Osoba publikująca: ANNA WAŚKOWSKA
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2011-04-09
Data aktualizacji: 2011-04-09
Powrót

Zobacz także

Znajdź