Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Zmiany w tzw. uchwale krajobrazowej

Klub radnych Kraków dla Mieszkańców złożył w Kancelarii Rady Miasta Krakowa projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie ustalenia „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń".

Fot. bip.krakow.pl

Projekt uchwały zakłada wprowadzenie zmian w uchwale nr XXXVl/908/20 Rady Miasta Krakowa w sprawie ustalenia „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń" poprzez dodanie ust. w brzmieniu: „Ilekroć w uchwale mowa o tablicach i urządzeniach reklamowych, należy przez to rozumieć również materiały wyborcze w rozumieniu art. 109 § 1 ustawy z 5 stycznia 2011 r.".

- Wnioskodawcy niniejszej uchwały stoją na stanowisku, że uchwała z 26 lutego 2020 r. w obecnym brzmieniu obejmuje również materiały wyborcze w rozumieniu art. 1-09 § 1 ustawy Kodeks wyborczy. Mając jednak na uwadze rozbieżność interpretacyjną, która objawiła się w szczególności w odmiennych stanowiskach poszczególnych jednostek miejskich we wrześniu 2023 roku i dążąc do podstawowego celu, jakim jest pewność prawa, wnioskodawcy postulują wpisanie do uchwały expressis verbis materiałów wyborczych, jako szczególnego typu tablic i urządzeń reklamowych. W ocenie wnioskodawców nie ulega wątpliwości, że zapisy art. 110 § 1 i następne, stanowią ograniczenie w umieszczaniu materiałów wyborczych, które powinny być sytuowane z poszanowaniem prawa, a zatem również z poszanowaniem uchwały wydanej na podstawie delegacji ustawowej z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Obecna interpretacja Urzędu Miasta Krakowa, ujawniona w pismach Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie możliwości umieszczania materiałów wyborczych na terenie Gminy Miejskiej Kraków z 8 marca 2024 roku i 6 września 2024 roku, różnicuje uprawnienia reklamodawców w Krakowie w zależności od tego, jaka jest treść reklamy. Takie rozwiązanie nie tylko nie znajduje podstawy w przepisach prawa - czy to w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym czy w Kodeksie wyborczym - ale także rażąco godzi w zasadę równości wobec prawa – piszą radni w uzasadnieniu do projektu uchwały według druku nr 6.

 - Mając to na uwadze, wnioskodawcy proponują, aby celem wyeliminowania rozbieżności interpretacyjnych i tym samym zapewnienia przestrzegania uchwały krajobrazowej przez wszystkie podmioty, bez względu na treść reklamy, w uchwale krajobrazowej doprecyzowane było obejmowanie materiałów wyborczych definicją tablic i urządzeń reklamowych – argumentują radni. Projekt uchwały w trybie jednego czytania podczas sesji referować będzie radna Aleksandra Owca.

Projekty uchwał i rezolucji

pokaż metkę
Autor: Magdalena Głodzińska
Osoba publikująca: Joanna Górska
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2024-05-10
Data aktualizacji: 2024-05-10
Powrót

Zobacz także

Znajdź