Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Szukamy nauczycieli wizjonerów

Wiemy, że gdy rodzice wracają z pracy, to często nie są w stanie dojechać na spotkanie w innej części miasta. W związku z tym dajemy im możliwość gotowania obiadu i jednoczesnego słuchania naszych specjalistów podczas spotkań online – mówi Marcin Jurczenko, dyrektor Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej pn. Krakowski Ośrodek Kariery. W rozmowie z Tadeuszem Mordarskim przybliża funkcjonowanie placówki. Opowiada także o programie skierowanym do najmłodszych dzieci, które już w przedszkolu mogą poznawać różne zawody i drogi życiowe.

Marcin Jurczenko
Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Dlaczego ważne jest, aby młodzi ludzie poznawali zawody de facto już od przedszkola?

Marcin Jurczenko: Odpowiem popularnym porzekadłem: czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci. Jestem przekonany, że dzieci i młodzież mogą sobie znajdować pasję w życiu na wielu etapach edukacji. Dlatego dobrze jest dać im ofertę i pokazać możliwości już od samego początku, na wczesnym etapie rozwoju. Im więcej bowiem zobaczą we wczesnej młodości, tym większy będą miały wybór w kolejnych latach i kolejnych fazach edukacji. I to jest główny cel naszych działań. Drugim bardzo ważnym zadaniem, które udaje nam się realizować dzięki prowadzonym przez nas projektom, jest dotarcie do rodziców przedszkolaków. W tym wieku dzieci bardzo chętnie rozmawiają jeszcze ze swoimi rodzicami praktycznie o wszystkim. Opowiadają o swoich potrzebach, zamiłowaniach, problemach. No i wciąż jeszcze słuchają swoich rodziców. Z takich rozmów może się wykluć coś dobrego. My, rozmawiając z rodzicami, pokazujemy im możliwości, jakie stoją przed ich dziećmi. Nie namawiamy, aby wybrali swoim dzieciom taki czy inny kierunek kształcenia lub zawód, ale mówimy, że np. obecnie na rynku brakuje specjalistów w pewnych dziedzinach.

I jak to ma pomóc tym przedszkolakom w życiu?

Oferta stworzona jest tak, aby dzieci mogły zobaczyć konkretne pracownie i konkretne zawody oraz żeby spotykały się z przedstawicielami tych zawodów. Nie chodzi nam o robienie prezentacji, ale o to, aby dzieci mogły same doświadczyć w praktyce, z czym dany zawód się wiąże. Co więcej, często w takich spotkaniach biorą udział rodzice, opowiadając o własnych zawodach. To bardzo znaczące. Dzięki tego rodzaju warsztatom i rozmowom najmłodsi widzą drogi, którymi mogą podążać w życiu. Poza tym takie warsztaty bardzo urozmaicają siermiężną edukację.

Na czym generalnie polegają działania Krakowskiego Ośrodka Kariery?

Nasze działania skierowane są do dzieci i rodziców, nauczycieli oraz doradców zawodowych. Rodzicom oferujemy spotkania online. Zdajemy sobie sprawę, że są zabiegani, nie mają czasu. Wiemy, że gdy wracają z pracy o godz. 17.00, to często nie są w stanie dojechać na spotkanie w innej części miasta. W związku z tym dajemy im możliwość gotowania obiadu i jednoczesnego słuchania naszych specjalistów, którzy podpowiadają, w jaki sposób pomóc dziecku wybrać zawód, aby go przy tym nie skrzywdzić, i tłumaczą, aby nie forsować swoich wizji. Uczymy też, jak ułatwić rekrutację, bo bywa tak, że dziecko ma dużą liczbę punktów, wybiera kilka szkół, a nie dostaje się do żadnej. Podczas spotkań online dyrektorzy krakowskich szkół technicznych przedstawiają też oferty placówek. Opowiadają, czym się zajmuje szkoła, w jakich zawodach kształci, jakie są problemy uczniów, jakie badania zdrowotne trzeba przejść i gdzie można znaleźć ofertę zatrudnienia. Z kolei jeśli chodzi o nauczycieli przedmiotów, to ci – zgodnie z podstawą programową – mają realizować pewne punkty doradztwa zawodowego podczas lekcji. Podpowiadamy im, jak to robić. Prowadzimy także seminaria dla doradców zawodowych zatrudnionych w szkołach.

Jakie są plany rozwoju KOK?

Chwilowo w rozwoju ogranicza nas brak siedziby, ale trwają usilne poszukiwania miejsca, które jednoznacznie kojarzyłoby się z doradztwem zawodowym. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie uda się pozyskać budynek, który odpowiadać będzie potrzebom i naszych klientów, i zatrudnionych specjalistów. Z każdym rokiem powiększamy grono instytucji i uczelni, z którymi współpracujemy, więc mam również nadzieję na znalezienie nauczycieli wizjonerów, których pasją jest doradztwo zawodowe, tak by sukcesywnie powiększać liczbę realizowanych projektów.

Marcin Jurczenko – pedagog, mediator, dyrektor Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej pn. Krakowski Ośrodek Kariery

Tekst ukazał się w dwutygodniku Kraków.pl

pokaż metkę
Autor: Tadeusz Mordarski
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-10-26
Data aktualizacji: 2022-10-26
Powrót

Zobacz także

Znajdź