Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Inwestycyjne plany ZIM

To ważny rok dla północy Krakowa. Ale pakiet zadań Zarządu Inwestycji Miejskich obejmuje również wiele innych przedsięwzięć – od remontów i modernizacji żłobków, budowy obiektów kultury, po przygotowanie dużych projektów komunikacyjnych, które będą realizowane w kolejnych latach.

Krzysztof Wojdowski
Fot. Krzysztof Wojdowski

Nowa jakość na północy

– Nasze najważniejsze zadanie na ten rok? Dokończyć realizację pakietu inwestycji infrastrukturalnych na północy miasta – przyznaje Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie. Zaawansowanie prac zarówno na budowie linii tramwajowej do Górki Narodowej, jak i rozbudowie al. 29 Listopada do granicy Krakowa pozwala pozytywnie patrzeć na te dwa największe projekty miasta na północy. – Jeśli chodzi o tramwaj do Górki Narodowej, regularne kursowanie chcemy uruchomić w III kwartale tego roku. W przypadku al. 29 Listopada termin zakończenia robót planujemy na koniec 2023 r., jednak już wcześniej poszczególne odcinki będą oddawane do użytku – zapowiada Łukasz Szewczyk. Na północy Krakowa zakończy się w tym roku jeszcze jedno duże zadanie drogowe. Chodzi o budowę Trasy Wolbromskiej. Dla mieszkańców tej części Krakowa to zapowiedź pozytywnych zmian. – Umożliwimy szybki dojazd do centrum tramwajem, ale też rowerem dzięki nowym ścieżkom rowerowym, uporządkujemy ruch samochodowy, na trzech parkingach P+R zapewnimy miejsce na ponad 600 pojazdów – wylicza dyrektor ZIM.

Nowe drogi także w innych dzielnicach

2023 rok to też start robót budowlanych mających na celu poprawę płynności wyjazdu w kierunku Proszowic. – Spodziewamy się, że w połowie roku rozpocznie się rozbudowa pierwszego z odcinków ul. Kocmyrzowskiej, od węzła Grębałów do skrzyżowania Bukszpanowa-Kantorowicka. W ramach inwestycji, realizowanej we współpracy z GDDKiA, przebudowane będą także torowisko i pętla tramwajowa, gdzie powstanie terminal dla autobusów – wylicza dyrektor Szewczyk.

W tym roku łatwiej i szybciej dojedziemy do placówek medycznych w Prokocimiu. A to dzięki temu, że w 2023 r. zakończy się realizacja pakietu zadań, w które zaangażowany jest ZIM. Na marzec zaplanowane jest oddane do użytku wszystkich elementów wchodzących w skład rozbudowy ul. Jakubowskiego. Zakończy się też przebudowa pasa do skrętu w prawo z Wielickiej w Kostaneckiego.

Wisła ma łączyć, nie dzielić

Ten rok będzie też bardzo ważny pod względem łączenia brzegów Wisły. – Wspólnie z PKP PLA SA udostępnimy pieszym i rowerzystom kładkę pomiędzy Grzegórzkami a Zabłociem. Projekt jest już bardzo zaawansowany, zakończenie prac zaplanowane jest na połowę roku – zapowiada Łukasz Szewczyk. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w tym roku powinniśmy też poznać wykonawcę kładki pieszo-rowerowej łączącej Kazimierz i Ludwinów. Jest to jedno z zadań dofinansowanych w ramach z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.

Nowe linie i drogi w kolejnych latach

ZIM nie tylko buduje, ale też przygotowuje duże zadania infrastrukturalne. – W ramach kontynuacji projektów dla północy chcemy w 2023 r. uzyskać zezwolenie (ZRID) na budowę linii tramwajowej Krowodrza Górka – Azory – mówi dyrektor ZIM. Jej kontynuacją w zachodnich dzielnicach będzie linia Azory – Cichy Kącik. Dla tego zadania ZIM planuje uzyskać decyzję środowiskową. – Na koniec tego roku zaawansowane powinny być też prace w największych projektach we wschodniej części Krakowa. Chodzi o trasy Ciepłowniczą i Nowobagrową wraz z liniami tramwajowymi. W obu przypadkach na koniec roku planuje się złożenie wniosków o decyzję środowiskową.

To nie koniec planów w dziedzinie transportu. – W tym roku chcemy też uzyskać decyzję środowiskową dla pierwszego etapu budowy premetra – zapowiada Łukasz Szewczyk. Chodzi o odcinek pomiędzy Domem Handlowym „Wanda” a ul. Piastowską. Trasa liczy prawie 10,5 km długości, z czego 5,6 km to tunel pod Śródmieściem i 1,4 km estakada. Zakładany czas przejazdu to ok. 9 minut.

ZIM przygotowuje też zadania komunikacyjne na południu Krakowa. Uzyskanie decyzji administracyjnych przybliży nas do realizacji dwóch projektów drogowych, które poprawią dojazd do przystanku SKA Opatkowice. Od strony północnej ma powstać nowa droga dojazdowa od os. Kliny. Tu ZIM chce na koniec roku dysponować decyzją środowiskową. Od południowej przebudowana będzie ul. Studniarskiego wraz z pętlą autobusową. W tym przypadku w planach jest uzyskanie decyzji ZRID. W ramach tych zadań wybudowane będą parkingi P+R. – Chcemy też być o krok bliżej do budowy wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu ul. Kąpielowej. Niebawem zamierzamy rozpocząć proces przygotowania dokumentacji projektowej i ubiegania się o decyzję ZRID dla tego zadania – zaznacza dyrektor Szewczyk. Zgodnie z planem na ten rok zaplanowano także zakończenie prac przygotowawczych do budowy ul. 8. Pułku Ułanów – w tym roku mają być już wydane decyzje zezwalające na budowę dla wszystkich czterech etapów tego zadania.

Kluby kultury, żłobki, remizy

2023 rok to kontynuacja inwestycji kubaturowych i – co ważne – rozpoczęcie nowych projektów. – Podpisaliśmy już umowę na budowę Ośrodka Ruczaj przy ul. Jana Kantego Przyzby. Na koniec roku chcemy sfinalizować budowę klubu kultury w rejonie ul. Koszykarskiej – zapowiada Łukasz Szewczyk. Nowym zadaniem jest budowa Młodzieżowego Ośrodka w Łuczanowicach – na ten rok zaplanowano opracowanie dokumentacji projektowej.

W 2023 r. Zarząd Inwestycji Miejskich zajmować się będzie w dalszym ciągu projektami żłobkowymi. ZIM planuje kolejny etap modernizacji placówki przy ul. Mazowieckiej, wymianę dachu w budynku żłobka przy Sanockiej i Lekarskiej, przygotowanie do modernizacji żłobków na os. Willowym i przy ul. Opolskiej. Rozpoczną się też przygotowania do budowy nowych placówek opiekuńczych dla maluchów: na Krzemionkach i przy ul. Dekerta.

W tym roku zakończy się za to budowa remizy dla OSP Przewóz – to jeszcze wiosną. W ramach kontynuacji zadań z zakresu bezpieczeństwa ZIM planuje też zająć się siedzibą Grupy Ratownictwa Specjalistycznego OSP Kraków, a także przygotować budowę remizy dla OSP Bieżanów. W planach jest też modernizacja ogrodzenia strażnicy w Przylasku Rusieckim.

Kontynuowane będą inwestycje w Krakowskim Ogrodzie Zoologicznym oraz Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt. Na koniec roku zaawansowane powinny być prace przy pawilonie dla szympansów i makaków japońskich. Z kolei w schronisku przy ul. Rybnej zakończy się budowa nowego pawilonu dla kotów.

Łącznie na 2023 r. na zadania Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie zaplanowano ponad pół miliarda złotych. W perspektywie do 2027 r. koszt zadań, za które odpowiada ZIM, to kwota bliska 900 mln zł.


O tegoroczne inwestycje pytamy Andrzeja Kuliga, I Zastępcę Prezydenta Krakowa ds. Polityki Społecznej i Komunalnej:

Kluczowe dla mnie jest zakończenie pakietu inwestycji na północy, za które odpowiada ZIM. Tramwaj do Górki Narodowej, rozbudowa al. 29 Listopada czy budowa Trasy Wolbromskiej to zadania niezwykle trudne, bo prowadzone w  terenie zurbanizowanym. A to powoduje duże utrudnienia. Na szczęście w tym roku problemy komunikacyjne na północy się skończą. To jednak nie koniec działań inwestycyjnych w tym rejonie. Chcemy zaoferować mieszkańcom z Azorów dogodne połączenia komunikacyjne, budując linię tramwajową do tego osiedla. W tym roku planujemy uzyskać pozwolenie na budowę. Bardzo ważne będzie też dokończenie przebudowy ul. Królowej Jadwigi, a także rozpoczęcie modernizacji ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki. Mimo trudnego finansowo roku spore środki przeznaczymy na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego – mam tu na myśli projekty odwodnieniowe choćby w Bieżanowie, Grębałowie, w rejonie os. Kabel czy przy potoku Sudoł Dominikański. Będziemy kontynuować inwestycje na osiedlach peryferyjnych: chodzi o przebudowy ulic, budowy chodników, miejsc postojowych czy wreszcie oświetlenia ulicznego. A skoro już mowa o terenach peryferyjnych – ten rok to kontynuacja programu Budowa Infrastruktury Sanitarnej, realizowanego przez Wodociągi Miasta Krakowa. Znikną szamba, czyli źródła zanieczyszczenia wód gruntowych i powierzchniowych. W zamian kolejne budynki zostaną podpięte do miejskiej sieci kanalizacyjnej. Tylko w tym roku planujemy wybudować 7 km kanalizacji i prawie 5 km wodociągu, przeznaczając na ten cel blisko 20 mln zł.

Tekst ukazał się w dwutygodniku Kraków.pl

pokaż metkę
Autor: Jan Machowski
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2023-02-15
Data aktualizacji: 2023-02-15
Powrót

Zobacz także

Znajdź