Miejski rower już w Nowej Hucie
Rondo Kocmyrzowskie, pawilon handlowy na os. Jagiellońskim, rondo Czyżyńskie i pętla Wieczysta (rejon ul. Lema) to lokalizacje, w których można pożyczyć miejskie rowery. Od minionej soboty (11 października) system KMKBike działa już w Nowej Hucie.
Przypomnijmy: obecnie, uruchomiony w kwietniu 2014 roku system KMKBike to ponad 26 tys. użytkowników i ponad 266 tys. wypożyczeni. Rekordzistą jest osoba, która miejski rower wypożyczyła 385 razy, a najbardziej popularną z dotychczasowych stacji jest ta koło teatru Bagatela. Średni czas przejazdu miejskim rowerem to prawie 19 minut.
Popularność miejskich rowerów sprawiła oznacza, że system będzie rozwijany. Już od soboty z czterech stacji z miejskimi jednośladami korzystać mogą mieszkańcy Nowej Huty. Rowery wypożyczymy na rondzie Kocmyrzowskim, na os. Jagiellońskie, przy rondzie Czyżyńskim – na ślepej ulicy odchodzącej od ronda i koło pętli Wieczysta, w rejonie ul. Lema. Co ważne, w przyszłym roku miejskie rowery pojawią się też w innych nowohuckich lokalizacjach, m.in. wzdłuż alei Pokoju i alei Solidarności. KMKBike ma być rozwijany również w innych krakowskich dzielnicach. Docelowo, w 2018 roku w całym Krakowie powinno działać 150 wypożyczalni i 2 tys. rowerów. Aby te plany stały ssie realne, już w przyszłym roku na rozwój i obsługę systemu Miasto chciałoby przeznaczyć w 2015 roku ok. 2,5 mln zł. O ostatecznych na to środkach zadecydują jednak radni, głosując nad przyszłorocznym budżetem miasta.
Warto pamiętać, że Kraków był pierwszym polskim miastem, które uruchomiło już w 2008 roku system miejskich wypożyczalni BikeOne. Był to projekt pilotażowy realizowany w ramach unijnego programu Caravel/Civitas II. To na doświadczeniach Krakowa uczyły się inne duże miasta, które uruchamiały w kolejnych latach systemy miejskich wypożyczalni jednośladów.
System KMKBike to tylko jeden z elementów szeroko rozumianej polityki rowerowej Miasta. Bardzo istotne jest powiększanie sieci dróg rowerowych. Obecnie długość ścieżek w Krakowie do niemal 140 km. Corocznie układ jest uzupełniany o nowe trasy nie tylko budowane w ramach inwestycji transportowych, jak choćby przy okazji realizacji linii tramwajowej do pętli Czerwone Maki, modernizacji torowiska do placu Centralnego, czy linii KST na odcinku Lipska-Wielicka. W tym roku ścieżki powstały m.in. wzdłuż alei Andersa, alei Pokoju i ul. Wielickiej. Do tego, udało się wytyczyć kolejne kontrapasy (a więc pasy dla rowerów wzdłuż ulic jednokierunkowych). Pod prąd jednośladem jeździmy od niedawna m.in. wzdłuż ulic Senatorskiej, Garncarskiej, Szpitalnej, Szlak, Józefińskiej, Staromostowej, Przy Moście i Racławickiej. Zgodnie ze Studium Zagospodarowania - długość przewidzianych tras rowerowych w Krakowie to około 223 km.
Więcej jest też stojaków rowerowych. W tym momencie jest 695 takich instalacji. Nowością są parkingi „Bike and Ride" wyposażone w mini-stacje naprawcze dla rowerów. Znajdziemy je koło dworca PKP i RDA, a także koło Poczty Głównej, przy Błoniach, pl. Inwalidów, pl. Boh. Getta i przystanku PKP Łobzów.