Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Dzieła Gullvåga w Krakowie

1 lipca odbył się wernisaż wystawy „Cykl Biblijny” norweskiego artysty malarza Håkona Gullvåga. Wzięła w nim udział Magdalena Sroka, Zastępca Prezydenta ds. Kultury i Promocji Miasta. Od 2 lipca w Muzeum Archidiecezjalnym Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie wystawa jest dostępna dla krakowian i turystów. Projekt jest realizowany przez Muzeum Archidiecezjalne, Urząd Miasta Krakowa oraz Ambasadę Królestwa Norwegii w ramach współpracy partnerskiej Krakowa i Trondheim, skąd pochodzi artysta.

Håkon Gullvåg jest jednym z najwybitniejszych twórców skandynawskich. Na przestrzeni ostatnich piętnastu lat stworzył szereg dzieł dla wielu kościołów, nie tylko w Norwegii. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Trondheim. Gdy miał zaledwie 24 lata – po pierwszej wystawie w Oslo – jego prace zostały dodane do kolekcji Norweskiego Muzeum Narodowego. Gullvåg uznawany jest za pioniera nowoczesnego malarstwa religijnego. Maluje też portrety – zwłaszcza oficjalne, choć niekonwencjonalne – osób publicznych Norwegii (w tym pary królewskiej). Na swoim koncie ma także martwe natury.

Malarstwo Gullvåga wyróżnia się na tle współczesnej twórczości o tematyce sakralnej. Jego dzieła nie są dosłowną ilustracją scen biblijnych. Artysta nie obrazuje tematów w ścisłym sensie, lecz oferuje widzowi przekaz ponadczasowy, wymaga zaangażowania. Håkon Gullvåg uprawia oryginalną odmianę malarstwa figuratywnego, do którego włącza elementy abstrakcyjne i surrealistyczne. Posługując się oszczędnymi środkami wyrazu, tworzy poetyckie i pełne ekspresji kompozycje fantastyczno-symboliczne. Sztuka religijna Håkona Gullvåga była wystawiana na całym świecie. W ubiegłym roku artysta namalował panel ołtarza i dekoracje w nowo powstałym kościele ewangelicko-luterańskim Jordanii i Ziemi Świętej, położonym przy miejscu chrztu Jezusa Chrystusa u brzegów Jordanu. Gullvåg jest także autorem portretów papieży.

Historia powstania „Cyklu Biblijnego” sięga 2003 r., kiedy do artysty zwrócił się biskup i dziekan protestanckiej katedry Nidaros w Trondheim. Prace Gullvåga przygotowane dla świątyni i zaprezentowane publiczności dwa lata później wzbudziły ogromne zainteresowanie. Od tego czasu wystawa podróżuje po świecie – była pokazywana na Orkadach, Wyspach Owczych, w Danii, Jerozolimie, Francji, goszcząc zarówno w muzeach religijnych i państwowych, jak też w katedrach, opactwach i świątyniach o szczególnej randze. Na tym szlaku pielgrzymkowym znalazła się również Polska. W marcu i kwietniu br. „Cykl Biblijny” gościł w warszawskiej bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela.

Kontakty Krakowa i Trondheim rozwijają się od 2012 r., kiedy podpisano list intencyjny o współpracy. Od tego czasu przedstawiciele organizacji i instytucji obydwu miast zrealizowali wiele koncertów, wystaw i wymian studyjnych. Miasta dzieliły się swoimi doświadczeniami w zakresie m.in. kontroli zanieczyszczenia powietrza, zwalczania nielegalnego graffiti czy wspierania przedsiębiorczości i nowoczesnych technologii. Pomimo różnic w wielkości (w Trondheim mieszka zaledwie 180 tys. mieszkańców), systemie prawnym i administracyjnym miast, władze lokalne zawsze stają przed podobnymi wyzwaniami. Współpracę nawiązały m.in. katedry wawelska i Nidaros – najdalej usytuowana na północ gotycka katedra w Europie. Wspólne tematy to tradycje pielgrzymkowe i problemy konserwatorskie.

Najlepiej jednak rozwija się współpraca kulturalna. Tradycje muzyczne (chóralne) są w Norwegii bardzo silne, a dyrektorem Trondheimskiej  Orkiestry Symfonicznej – wizytówki norweskiej sceny muzycznej – jest znany polski dyrygent Krzysztof Jabłoński. Środki finansowe z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego pozwalają na realizację wielu spektakularnych projektów z udziałem instytucji obydwu miast: Opery Krakowskiej, Filharmonii Krakowskiej, Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena i Krakowskiego Biura Festiwalowego. Zorganizowano m.in. „Kon-Tiki koncert na żywo”, premierę spektaklu „Mefistofeles” Arrigo Boito, wspólne przedstawienie „Don Giovanniego” W.A. Mozarta w międzynarodowej obsadzie, a także konkursy muzyczny i filmowy w ramach projektu „Wielokulturowość nie działa?”. Współpraca z Trondheim to nie tylko wielkie i kosztowne przedsięwzięcia, to także małe międzynarodowe spotkania, jak np. koncert krakowskiego chóru z Bieżanowa – TRUBADURKI w Meråker i Trondheim, czy występ mieszanego chóru Strindheim Blandakor w Kościele św. św. Piotra i Pawła w Krakowie.

Wystawa prac Håkona Gullvåga w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie (2 lipca – 30 sierpnia) będzie kolejnym ciekawym wydarzeniem w historii wzajemnych kontaktów miast.

GALERIA:

wystawa

pokaż metkę
Autor: DOMINIKA BIESIADA
Osoba publikująca: PAULINA POLAK
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2015-07-03
Data aktualizacji: 2015-07-03
Powrót

Zobacz także

Znajdź