Jak zaoszczędzić w komunikacji miejskiej?
Czy zdążę dojechać w 20 minut na najtańszym bilecie? – zastanawiają się początkujący użytkownicy komunikacji miejskiej, którzy szukają oszczędności. Zamiast dokładać sobie nerwów, zachęcamy do zakupu biletu okresowego, który jest tańszy i bardziej praktyczny niż bilety do kasowania. Nie macie czasu na przeliczanie różnic w kosztach? Zrobiliśmy to za Was.
Załóżmy, że w codziennej drodze do pracy nie wystarczy nam bilet 20 minutowy, tylko normalny w cenie 3,80 zł i w dodatku musimy kupić go dwa razy: w drodze do pracy i z powrotem. Biorąc pod uwagę 21 dni roboczych w kwietniu i mnożąc je razy 2, wychodzi, że w sumie nasza podróż kosztować będzie 159 zł i 60 groszy. Dla porównania bilet miesięczny (miejski) na jedną linię kosztuje 46 zł, na dwie linie 64 zł, a na wszystkie linie (tzw. sieciowy) – 89 zł. W dodatku możemy korzystać z niego wielokrotnie i w każdy dzień tygodnia, a nie tylko dojeżdżając do pracy i z powrotem.
Oszczędności możemy jeszcze pomnożyć, jeśli kupimy kilka kolejnych biletów okresowych na kolejne miesiące (od 2 do 12). Miesięcznie zyskamy wtedy 1 procent zniżki, co w skali roku może przynieść dodatkową oszczędność 118 zł. Jak to obliczyliśmy? Bilet okresowy miesięczny kupowany przez cały rok, co miesiąc, to w sumie rocznie wydatek 1068 zł. Natomiast kupiony od razu na kolejne 12 miesięcy, z uwzględnieniem zniżki, daje kwotę 950 zł.
Przejazdy ulgowe
Uczniowie i studenci mogą zaoszczędzić jeszcze więcej, jeśli zastąpią bilety do kasowania, okresowymi. Przejazdy dwa razy dziennie z biletem ulgowym 40 minutowym (przez 21 dni nauki w miesiącu), to wydatek rzędu 79 zł 80 gr. Dla porównania: bilet ulgowy na jedną linię kosztuje 24 zł, na dwie linie 33,50 zł, na wszystkie linie (tzw. sieciowy) – 47 zł.
W dodatku studenci (lub uczniowie), którzy będą w stanie zainwestować więcej pieniędzy od razu, mogą liczyć na jeszcze większe zniżki. Mianowicie mogą zakupić tzw. bilet semestralny za 184 zł, obowiązujący na wszystkich liniach przez 5 miesięcy (150 dni). To w porównaniu z biletami do kasowania, zostawi w studenckiej kieszeni co najmniej 215 zł.
Bilet zintegrowany
Podróżujący, którzy łączą przejazdy koleją aglomeracyjną (pociągami Przewozów Regionalnych oraz Kolei Małopolskich) i komunikacją miejską w Krakowie (zarówno w obrębie miasta jak i całej aglomeracji krakowskiej), mogą liczyć na ok. 10 procentowe zniżki w opłatach za przejazdy, przy zakupie zintegrowanego biletu miesięcznego (bilety na kolej i KMK na jednym nośniku). Innowacyjny projekt Małopolska Karta Aglomeracyjna (MKA) umożliwia zakup biletów zintegrowanych na bezpiecznej zbliżeniowej karcie elektronicznej MKA lub przez aplikację mobilną iMKA (bilet w smartfonie lub tablecie).
Bilety okresowe sieciowe tzw. specjalne
Na zniżki mogą liczyć także pracodawcy, którzy zakupywać będą dla pracowników w jednym pakiecie co najmniej 50 biletów sieciowych, imiennych. Na okres jednego miesiąca to wydatek 80 zł od osoby, na dwa miesiące – 158, 40 zł, a na 12 miesięcy – 854,40 zł (czyli za 1 miesiąc – 71 zł 20 gr; oszczędność w skali roku: 213,6 zł na jednej osobie, czyli na 50 pracownikach – aż 10.680 zł).
Warto dodać, że po podpisaniu umowy z ZIKiT zamówienie na takie bilety pracodawca może składać przez internet. Wystarczy, że nie później niż na pięć dni roboczych przed zakończeniem każdego miesiąca prześle listę osób, na rzecz których dokonywany jest zakup biletu. A zadaniem pracownika będzie tylko aktywowanie karty w dowolnym automacie KKM – mówi Izabella Bruchal z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
W czasie remontów
Na koniec przypominamy także, że istnieje możliwość „skrócenia” czasu ważności biletu okresowego i odzyskania pieniędzy za niewykorzystany okres. Takiego zwrotu można dokonać nie później niż 16-go dnia przed upływem terminu obowiązywania biletu.
Także dwukrotnie w ciągu każdego miesiąca ważności biletu można zmienić numer wybranej w nim linii. Jest to bezpłatne, należy jedynie udać się do punktu sprzedaży biletów okresowych.
Warto też pamiętać, że w trakcie remontów torowisk i ulic, bilety okresowe zakupione przed wprowadzoną zmianą, obowiązują na starej i nowej trasie.
Natomiast kupując bilet na jedną lub dwie linie, można jechać na wybranej trasie każdym innym tramwajem lub autobusem, od przystanku poprzedzającego rozpoczęcie wspólnej trasy do pierwszego przystanku po ustaniu wspólnej trasy. Takie udogodnienie dla pasażerów wprowadził jak dotąd tylko Kraków.