Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Filmowy wieczór z „odzyskanymi” dziełami Jana Matejki [WIDEO]

W tym roku w ramach projektu Muzeum Utracone na Wawelu wyświetlony zostanie niezwykły film – to zawarta w trzech aktach historia utraconej i odzyskanej twórczości jednego z najważniejszych polskich malarzy, Jana Matejki.

Pokaz filmu odbędzie się 13 maja (piątek) na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu o godz. 21:30. Wstęp na wydarzenie jest wolny. Tegorocznym motywem przewodnim filmu będzie twórczość Jana Matejki. Artyści biorący udział w produkcji filmu to: Envee, Marta Ignerska, Agnieszka Mankiewicz, Jacek Pawlak, Mariusz Tarkawian. Koncepcja filmu opracowana została wraz z Wydziałem do spraw Strat Wojennych w MKiDN.

Muzeum Utracone to projekt, który popularyzuje wiedzę na temat utraconego podczas II wojny światowej dziedzictwa narodowego. W muzeum nie odnajdziemy eksponatów – zobaczymy za to archiwalia i fotografie dzieł, które zostały zaginione głównie podczas II wojny światowej, a to ponad 75% dóbr kultury. Część z nich umieszczono w Katalogu Strat Wojennych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Celem tej wirtualnej instytucji kultury jest przywracanie pamięci i nadawanie nowego życia zaginionym lub utraconym rzeźbom, książkom, obrazom, muzyce, tradycjom etc.

ZOBACZ WIĘCEJ: Odkryj nieznane z krakowskimi muzeami

– Zdajemy sobie sprawę z niewielkich szans na odzyskanie straconego na przestrzeni wieków dziedzictwa kultury polskiej, ale chcemy, by prezentowane przez nas obiekty, chociaż „mentalnie” wróciły do życia, do świadomości społecznej – zaznaczają autorzy projektu.

Najważniejszym elementem życia Muzeum Utraconego są eventy podczas Nocy Muzeów w największych miastach Polski. Ich głównym punktem jest multimedialny pokaz prezentujący kolekcje dzieł, które Polska straciła. Każdorazowo wybierany jest temat przewodni, który zostaje opracowany w atrakcyjny artystycznie sposób, tak by stał się przystępnym dla szerokiego grona odbiorców nośnikiem edukacji. Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR i Fundacja Ad Artis, którzy są organizatorami projektu, dystrybuują płytę z tą produkcją na terenie całego kraju, do ponad 600 muzeów, dzięki czemu nawet w małych, lokalnych ośrodkach kultury ludzie mają szansę stać się gośćmi Muzeum Utraconego.

Z projektem można się zapoznać na stronie www.muzeumutracone.pl.

pokaż metkę
Autor: MAŁGORZATA TABASZEWSKA
Osoba publikująca: MARCIN DROBISZ
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2016-05-12
Data aktualizacji: 2016-05-12
Powrót

Zobacz także

Znajdź