Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Parkingi P&R: trwa procedura wyłonienia wykonawców

Kurdwanów i Bieżanów - to dwie pętle tramwajowe, przy których w pierwszej kolejności powstaną parkingi budowane w systemie „Parkuj i jedź” (P&R). Miejska Infrastruktura Sp. z o.o. rozpisała przetarg na ich realizację.

Fot. Miejska Infrastruktura

Spółka Miejska Infrastruktura ogłosiła przetargi na budowę dwóch parkingów w systemie „Parkuj i jedź”. W najbliższym czasie dowiemy się, kto zrealizuje obiekty przy pętlach Kurdwanów i Bieżanów.

Pierwszy z nich będzie zlokalizowany na działce gminnej pod estakadą pętli tramwajowej Kurdwanów. Wjazd na parking planowany jest z ulicy Por. Halszki. W ramach inwestycji powstanie ok. 172 miejsc postojowych.

Drugi z parkingów zlokalizowany będzie na działce gminnej w środku pętli tramwajowej Bieżanów. Wjazd będzie się odbywał z ulicy Barbary. Przewidywana ilość miejsc postojowych wyniesie ok. 110. W tym miejscu warto zaznaczyć, że zaprojektowane przez Spółkę rozwiązanie jest wręcz modelowym przykładem integracji przestrzennej i funkcjonalnej miejskiego podsystemu transportu zbiorowego z innymi podsystemami w tym przypadku parkingiem przesiadkowym.

Korzystanie z budowanych przez Miejską Infrastrukturę parkingów P&R będzie darmowe dla osób posiadających okresowe (abonamentowe) bilety komunikacji miejskiej. Z kolei osoby, które takich biletów nie posiadają, będą płaciły za parking. Za to na podstawie biletu postojowego będą mogły korzystać z komunikacji miejskiej w danym dniu. Zaprojektowane rozwiązanie przewiduje również pełną obsługę systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. Dzięki temu na podobnych zasadach jak pasażerowie komunikacji miejskiej z parkingów będą mogli korzystać pasażerowie Małopolskiej Kolei Aglomeracyjnej.

– Nowe parkingi wyposażone będą w elementy dynamicznej informacji pasażerskiej dzięki, której kierowca już na parkingu dowie się, kiedy odjeżdża tramwaj linii, która dowiezie go do celu podróży. Przy ulicach dojazdowych do parkingów umieszczone zostaną tablice informujące w czasie rzeczywistym o ilości wolnych miejsc parkingowych – mówi Piotr Kącki, prezes Miejskiej Infrastruktury.

W zakresie przygotowanych rozwiązań spółka uwzględniła m. in. potrzeby osób podróżujących rowerem. Zaprojektowane zostały miejsca, w których rowerzysta będzie mógł zostawić swój jednoślad i w dalszą podróż udać się komunikacją publiczną. Aby zapewnić lepszą ochronę pozostawionym rowerom, miejsca te będą zadaszone, oświetlone, wyposażone w stojaki rowerowe pozwalające na przymocowanie do niego ramy roweru i kół, a także objęte zostaną monitoringiem wizyjnym. Nowością będzie wyposażenie stojaków rowerowych w zapięcia zintegrowane z nośnikiem biletu okresowego. Zapinanie i odpinanie roweru będzie odbywało się przy pomocy biletu KKM lub MKA. Nieautoryzowane przerwanie zapięcia włączy alarm.

- Nie zapomnieliśmy także o użytkownikach pojazdów elektrycznych. Z myślą o tej grupie zapewnione zostaną punkty ładowania pojazdów elektrycznych - informuje Piotr Kącki, prezes spółki Miejska Infrastruktura.

Rozpisanie przetargu na dwa parkingi Parkuj i Jedź było możliwe dzięki wejściu w życie znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Brak tych przepisów powodował, że nie można było ogłaszać przetargów na zadania z wykorzystaniem środków unijnych. A budowa parkingów „Parkuj i jedź” ma zapewnione takie finansowanie.

Warto wiedzieć, że Miejska Infrastruktura przygotowuje do budowy kolejne parkingi „Parkuj i jedź”. Wśród nich jest obiekt w Bronowicach, który zlokalizowany będzie pomiędzy torowiskiem tramwajowym, magistralą kolejową a zjazdem z ul. Armii Krajowej do Bronowickiej. Będzie to parking wielopoziomowy z terminalem autobusowym, który zintegruje komunikację kolejową, tramwajową, autobusową i samochodową.

Przypomnijmy również, że istotą funkcjonowania systemu „Parkuj i jedź” jest przejęcie przez transport publiczny większości podróży wykonywanych samochodami osobowymi z obszarów zewnętrznych do Krakowa, a w szczególności do centrum miasta. Atrakcyjna oferta, sprawna komunikacja publiczna oraz możliwość kontynuowania podróży na podstawie biletu parkingowego, stanowić ma dla użytkowników zachętę i rekompensatę za ograniczoną dostępność wjazdu samochodem do centrum miasta. Lokalizowanie parkingów realizowanych w tym systemie bezpośrednio przy przystankach początkowych (pętlach tramwajowych) ma dodatkowo uatrakcyjnić ofertę i stanowić alternatywę, a także sposób na podróżowanie po mieście.

pokaż metkę
Autor: KATARZYNA KRASOŃ
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2016-08-17
Data aktualizacji: 2016-08-17
Powrót

Zobacz także

Znajdź