Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Festiwal Opera Rara zaprezentuje piękno ludzkiego głosu

Michaela Selinger, Peter Harvey i Susanna Jara. Trzy recitale wokalne uzupełnią program tegorocznej odsłony festiwalu Opera Rara. Pokażą śpiew, czyli istotę opery, piękno ludzkiego głosu oraz wyborną syntezę poezji i muzyki. O zachwyty będzie nietrudno, o wzruszenia łatwo. Nowa Opera Rara dba o tradycję, dba o tożsamość, dba o człowieczeństwo. Z pieśnią na ustach! Organizatorami festiwalu są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella Cracoviensis.

 

Fot. materiały prasowe/KBF

Pieśń towarzyszy nam wszędzie. Pod prysznicem i na barykadach, w samotności i wspólnocie. Pieśń równoważy w sobie dwa nośniki treści – melodię, która sprawia, że rezonują w nas emocje i słowo, które poetycką frazą maluje uczucia. Harmonia i bliskość, dwie cechy, których pragniemy, które świadczą o naszym człowieczeństwie, potrzebie bycia w społeczeństwie, identyfikacji, spokoju i głębi przeżywania. Opera Rara, festiwal poświęcony tradycji najwyższych lotów śpiewu, łącznika między oszałamiającą teatralnością a codziennością emocji, te wspólne nam potrzeby realizuje z powodzeniem. Zwłaszcza że w programie znalazły się aż trzy recitale pieśni w wykonaniu artystów najwyższej klasy!

Na dobry początek, kiedy publiczność nie zdąży otrząsnąć się jeszcze po karnawałowych wybrykach Le Poème Harmonique i scenicznych eksperymentach Philipa Glassa, Krzysztofa Garbaczewskiego i Capelli Cracoviensis, w auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego wystąpi Michaela Selinger. W czwartek 26 stycznia o godz. 18.00 austriacka mezzosopranistka zaprezentuje niezwykły wachlarz romantycznych pieśni Roberta i Clary Schumannów, zawierające pełne erotyzmu miłosne wyznania oraz Johannesa Brahmsa, obrazujące autobiograficzne miłosne rozterki. Repertuar koncertu uzupełnią cykle Albana Berga (dedykowane żonie „Sieben frühe Lieder”, ironicznie flirtujące z romantyzmem i wybiegające wprost ku ekspresyjnej przyszłości) oraz Claude’a Debussy’ego („Fêtes galantes” do symbolicznej poezji Paula Verlaine’a, czyli kąśliwe impresje na temat dzieł Jean-Antoine’a Watteau i życia XVIII-wiecznej arystokracji). Wybitne spektrum nastrojów pokaże pełnię wokalnych możliwości Michaeli Selinger, która polskiej publiczności dała się poznać w owocnej współpracy z Capellą Cracoviensis – śpiewała z krakowskim zespołem w trzech handlowskich arcydziełach – była okrutną Dejanirą w oratorium „Hercules” (Kraków, marzec 2012 roku), tytułowym „Ariodante” oraz Melo i Argone w operze „Sosarme, re di Media”. (Festiwal Bachowski w Świdnicy, kolejno w latach 2012 i 2015). Artystka doskonale odnajduje się w repertuarze od baroku po współczesność, toteż nie ma wątpliwości, że pieśniowym repertuarem oczaruje melomanów.

Także baryton Peter Harvey nie po raz pierwszy odwiedzi Kraków – próbkę swych umiejętności dawał już w dwóch oratoriach: „Il ritorno di Tobia” Josepha Haydna i „Solomonie” George’a Friderica Handla. Wyspecjalizowany w dziełach oratoryjnych doby późnego baroku, nie stroni od utworów współczesnych, romantycznych czy wczesnobarokowych, które interpretował z towarzyszeniem najwybitniejszych zespołów wyspecjalizowanych w wykonawstwie historycznym, by wymienić zaledwie Christophera Hogwooda i Academy of Ancient Music, Sir Johna Eliota Gardinera z English Baroque Soloists czy Orchestra of the Age of Enlightenment. Poczesną rolę w jego repertuarze od lat zajmowały pieśni, od angielskich renesansowych „airs” po romantyczne „Lieder”, do których z przyjemnością wrócił po latach zapomnienia. Jego odczytanie „Winterreise”, wspaniałego, mrocznego cyklu Franza Schuberta do poezji Wilhelma Müllera, BBC Music Magazine określił jako „dojrzałe, przemyślane i pięknie zaśpiewane”. I takiej interpretacji opowieści o miłosnej rozpaczy i akceptacji losu należy spodziewać się w Krakowie 29 stycznia o 18:00 w auli Collegium Novum.

Wreszcie recital trzeci, nietuzinkowy, przerzucający mosty między muzycznymi gatunkami. Zatytułowany „Walcz o pieśń” – by przypomnieć, że pieśni, które są częścią naszej tożsamości, wypierane są przez banalne reklamowe przyśpiewki. O pieśń walczyć będzie urodzona na Ukrainie Susanna Jara, wyposażona w potężny oręż: charyzmę, mocny głos, matową barwę i niezwykłą moc przekazywania emocji. Specjalizująca się w śpiewie tradycyjnym pieśniarka doskonale wie, jak przekazać wypowiedziane wprost i ukryte między wierszami treści. Jej muzyczne doświadczenie pozwala na swobodną interpretację klasycznych pieśni, ale nadaje im dodatkową wartość – osadza w naturalnym kontekście i odnosi wprost do korzeni. Te zdolności wybitnie sprawdzą się w dziełach Karola Szymanowskiego: „Pieśniach księżniczki z baśni” z 1915 roku do krótkich wierszy jego siostry Zofii oraz wyborze „Pieśni kurpiowskich” z lat 1930-1932. Pierwszy cykl to mieszanka pachnących orientem koloratur i olśniewającej partii fortepianu, drugi zaś to istna apoteoza tradycyjnej muzyki, wzbogaconej o zaskakujące muzyczne rozwiązania. Program koncertu uzupełnią miniatury fortepianowe Szymanowskiego i tradycyjne pieśni łemkowskie i kurpiowskie. A wszystko to usłyszymy 4 lutego o 18:00 w miejscu równie niespotykanym, co sam recital – kawiarni BAL przy ul. Ślusarskiej 9.

UWAGA: Bilety oraz karnety na festiwalowe koncerty można kupować w portalu www.eventim.pl oraz w punktach informacji miejskiej InfoKraków (InfoKraków Pawilon Wyspiańskiego, InfoKraków ul. św. Jana 2, InfoKraków ul. Powiśle 11, InfoKraków Sukiennice, InfoKraków ul. Józefa 7, InfoKraków ul. Szpitalna 25, InfoKraków ICE Kraków ul. Marii Konopnickiej 17). Szczegółowy cennik oraz informacja o karnetach dostępne są na www.operarara.pl. Bilety na poszczególne wydarzenia kosztują od 20 zł do 120 zł, a karnety od 70 zł do 450 zł.

Organizatorami festiwalu są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella Cracoviensis.

Partner: Teatr im. Juliusza Słowackiego.

Więcej na: www.operarara.pl

pokaż metkę
Osoba publikująca: NATALIA WÓJS
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2017-01-03
Data aktualizacji: 2017-01-10
Powrót

Zobacz także

Znajdź