Muzyczne trzęsienie ziemi na festiwalu Misteria Paschalia
Dwa kolejne koncerty 14. edycji Festiwalu Misteria Paschalia w ramach pasma VANITAS przyniosą wielkie emocje. Zapewnią je dwa różne religijne dzieła barokowe, napisane przez kompozytorów z Włoch i Niemiec, które usłyszymy w Wielką Środę i Wielki Czwartek.
12 kwietnia o godz. 20.00 w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej odbędzie się światowa premiera oratorium „Il terremoto” („Trzęsienie ziemi”) włoskiego kompozytora Antonia Draghiego. Urodzony w Rimini, jako dziecko śpiewał w chórze chłopięcym w Padwie, następnie działał w Wenecji, by w drugiej połowie XVII stulecia przenieść się do Wiednia, gdzie pozostał aż do śmierci w 1700 roku. W Wiedniu zajmował stanowisko kapelmistrza na dworze cesarza Leopolda I. Draghi był niezwykle płodnym kompozytorem, który ma na koncie 43 oratoria, nie zawsze jednak znajdował czas na dokładne wykończenie swoich partytur. W jego utworach znajdziemy wiele elementów operowych, np. recytatywy z bogatym akompaniamentem orkiestrowym i partie chóralne o gęstej fakturze, typowej dla ośrodka wiedeńskiego, odzwierciedlającej konserwatywny gust tamtejszego dworu. Autorem libretta do oratorium „Il terremoto”, skomponowanego w 1682 roku, jest NicolòMinato. Rękopis dzieła znajduje się w Austriackiej Bibliotece Narodowej w Wiedniu. Udramatyzowaną kompozycję zaprezentują w kościele św. Katarzyny zespół Le PoèmeHarmonique oraz polska orkiestra barokowa Arte dei Suonatori, którymi pokieruje dyrektor-rezydent tegorocznej edycji festiwalu – Vincent Dumestre. Solistami będą m.in.: sopranistki Léa Tromenschlager (Błogosławiona Dziewica) i Claire Lefilliâtre (Magdalena), mieszkający we Francji ceniony amerykański tenor Jeffrey Thompson (Święty Jan), słynny francuski kontratenor Dominique Visse (Skryba), bas Emmanuel Vistorky (Faryzeusz), baryton Victor Sicard (Centurion), sopranistka Anna Zawisza (Światło Wiary) oraz śpiewająca altem Helena Poczykowska (Światło Nauki). Autorem scenografii i reżyserem oratorium jest Benjamin Lazar.
13 kwietnia (godz. 20.00) w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków zabrzmi monumentalne dzieło niemieckiego kompozytora Georga Philippa Telemanna – „Brockes Passion”. Telemann (1681-1767) przez długi okres pozostawał w cieniu Bacha i Handla. Dziś jego twórczość bywa stawiana na równi z tymi twórcami. Najdłużej związany był z Operą i Szkołą Johanneum w Hamburgu, gdzie pełnił funkcję kantora. Przez lata stworzył bogaty katalog muzyki religijnej, na który składa się ponad 40 dzieł pasyjnych opisujących mękę i śmierć Jezusa Chrystusa. Pochodząca z 1716 roku „Brockes Passion” jest pierwszym takim wokalno-instrumentalnym dziełem w twórczości Telemanna.Wykorzystuje popularny w baroku wierszowany tekst niemieckiego poety Bartholda Heinricha Brockesa, który stanowi parafrazę wątków wszystkich czterech Ewangelii. Po ten sam tekst sięgali poza Telemannem również G. F. Handel i J. Mattheson. „Brockes Passion” usłyszymy w wykonaniu francuskiego zespołu wokalno-instrumentalnego Ensemble Pygmalion pod kierunkiem Raphaëla Pichona. W partiach solowych wystąpią debiutujący na festiwalu śpiewacy z całej Europy. Partię Ewangelisty zaśpiewa tenor Robin Trischler, okrzyknięty właścicielem „olśniewająco lirycznego” głosu. Towarzyszyć mu będą angielska sopranistka Joanne Lunn, amerykańska sopranistka Robin Johannsen oraz pochodząca ze Szwajcarii mezzosopranistka Marie-Claude Chappuis.
Zapraszamy do Krakowa na 14. odsłonę Festiwalu Misteria Paschalia w terminie od 10 do 17 kwietnia 2017 roku. Organizatorami wydarzenia są Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Partnerem strategicznym Festiwalu jest francuska telewizja Mezzo.
Bilety można kupić w portalu eventim.pl oraz w punktach informacji miejskiej InfoKraków (InfoKraków Pawilon Wyspiańskiego, InfoKraków ul. św. Jana 2, InfoKraków ul. Powiśle 11, InfoKraków Sukiennice, InfoKraków ul. Józefa 7, InfoKraków ul. Szpitalna 25, InfoKraków ICE Kraków ul. Marii Konopnickiej 17).
Pełny program festiwalu jest dostępny na stronie internetowej: www.misteriapaschalia.com.