Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Kolejny, szósty wyrok kierowcy Ubera

We wtorek, 21 marca, zapadł kolejny, szósty wyrok wydany w wyniku pełnego postępowania sądowego. Sąd uznał obwinionego kierowcę Ubera za winnego popełnienia zarzucanego mu we wniosku o ukaranie czynu, czyli wykonanie usługi przewozowej osób bez wymaganej licencji taksówkarskiej oraz bez założonej działalności gospodarczej.

Fot. Magiczny Kraków

Wczoraj przez Sądem Rejonowym dla Krakowa-Śródmieścia Wydział II Karny zapadł kolejny, szósty wyrok orzeczony wobec kierowcy Ubera, wydany w wyniku pełnego procesu sądowego. Postępowanie sądowe zostało przeprowadzone w trybie zwyczajnym, zarządzonym po złożonym sprzeciwie od wyroku nakazowego. Sąd uznał kierowcę Ubera za winnego wyświadczenia usługi przewozowej osób bez wymaganej licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej.

Tym razem sąd nie zakwestionował legalności złożonego wniosku o ukaranie sprawcy wykroczenia, a wydając wyrok w tej sprawie potwierdził uprawnienie Prezydenta Miasta Krakowa do występowania w charakterze oskarżyciela publicznego przeciwko kierowcom korzystającym z mobilnej aplikacji Uber, a tym samym do podejmowania działań zmierzających do ujawniania wykroczeń przeciwko porządkowi publicznemu.

Ponadto okazało się, że kilka dni wcześniej, tj. 17 marca, Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta nałożył na tego kierowcę mandat skarbowy za wykroczenie z art. 60 § 4 Kodeksu karnego skarbowego, polegające na braku księgowania przychodów przy użyciu kasy fiskalnej. Mandat ten jest efektem złożonych w ubiegłym roku przez magistrat do urzędów skarbowych, oprócz wniosków do sądów, zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przez kierowców Uber wykroczeń skarbowych, polegających na sprzedaży usługi przewozu osób z pominięciem kasy rejestrującej, w konsekwencji nie wydanie paragonu fiskalnego stwierdzającego dokonanie sprzedaży. Jest to drugi, znany Urzędowi, przypadek nałożenia na kierowcę Ubera mandatu karnego.

Orzeczony wyrok sądowy koresponduje z linią orzecznictwa przyjętą przez inne sądy w poprzednich, takich samych sprawach. Przypomnijmy zatem, że na mocy pięciu wyroków, wydanych przez sądy rejonowe w wyniku pełnych procesów, zostały orzeczone następujące kary:

  • 29 grudnia 2016 r. - Kraków-Podgórze Wydział II Karny, grzywna 2.000 zł + 300 zł koszty sądowe,
  • 13 lutego 2017 r. - Kraków-Śródmieście Wydział II Karny, grzywna 100 zł + 130 zł koszty sądowe,
  • 3 marca 2017 r. - Kraków-Krowodrza Wydział IX Karny, grzywna 500 zł + 150 zł koszty sądowe,
  • 9 marca 2017 r. - Kraków-Podgórze Wydział II Karny, grzywna 900 zł + 190 zł koszty sądowe,
  • 14 marca 2017 r. - Kraków-Krowodrza Wydział II Karny, grzywna 500 zł + 150 zł koszty sądowe.

Na uwadze należy mieć także orzeczenie sądu z 12 stycznia wydane w zaskakujących okolicznościach, bowiem na rozprawie obwiniony kierowca Ubera wycofał swój sprzeciw od wyroku nakazowego, który automatycznie stał się prawomocnym (grzywna 100 zł + 80 koszty sądowe).

Z ustnych uzasadnień tych wyroków wynika, że organ licencyjny, który udziela licencji – posiada prawo do nadzoru nad wykonywaniem usług przewozowych nie tylko po udzieleniu licencji, ale i przez udzieleniem oraz że obowiązkiem urzędu – jako organu licencyjnego, który wydaje licencje taksówkarskie – jest podejmować wszelkie działania mające na celu ochronę legalnej działalności przewozowej, a także że Prezydent Miasta Krakowa jest nie tylko uprawniony, ale i zobowiązany do podejmowania czynności wobec nielegalnych przewoźników. Natomiast kwestia podnoszonego przez obronę rzekomego nieotrzymania przez kierowców Ubera wynagrodzenia, nie ma żadnego znaczenia, bowiem decydującym o winie kierowców było wykonanie przewozów mających odpłatny charakter. Ponadto, jeden ze składów orzekających stwierdził, że gdyby przyznać argumentację obrony, tj. niemożliwością podejmowania czynności wobec nielegalnych przewoźników – to efektem takiego twierdzenia byłoby to, że nielegalni przewoźnicy dalej by unikali konsekwencji karnych za swoje nielegalne działania.

Przypomnijmy zatem, że każdy odpłatny przewóz osób, bez względu na sposób zamówienia i realizacji tej usługi, a także metodę płatności za nią (np. bezgotówkową) – podlega ustawom: o transporcie drogowym, o podatku od towarów i usług w zakresie stosowania kas fiskalnych oraz o informowaniu o cenach towarów i usług.

W związku z powtarzającymi się nieprawidłowościami w zakresie przewozów osób, Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców zapowiada, że w ramach nadzoru będzie dalej podejmował niezbędne, przewidziane prawem czynności.

pokaż metkę
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2017-03-22
Data aktualizacji: 2017-03-22
Powrót

Zobacz także

Znajdź