Przejazd pod wiaduktem na ul. Armii Krajowej bez utrudnień
Kończy się pierwsza faza modernizacji trasy E30 Kraków – Katowice, na odcinku pomiędzy Krakowem Głównym a Mydlnikami. Obejmuje on m.in. modernizację i budowę pięciu wiaduktów kolejowych. Tempo robót i zakres prac pozwalają na szersze otwarcie ruchu drogowego pod jednym z nich – na ul. Armii Krajowej. Od piątku, 2 marca, kierowcy jadą tą ulicą dwoma pasami w każdą stronę.
Odcinek linii kolejowej E 30 Kraków – Katowice pomiędzy Mydlnikami a Krakowem Głównym Towarowym jest szczególnie wymagający pod względem zakresu, złożoności i koordynacji prac. Na pięciokilometrowym odcinku główna linia E 30 krzyżuje się z linią do Podłęża (nr 95) oraz linią na lotnisko w Balicach (nr 118).
Modernizacja prowadzona jest w obszarze z gęstą siecią dróg lokalnych. Obejmuje przebudowę czterech wiaduktów kolejowych (nad ul. Łupaszki, Godlewskiego, Zielony Most i Armii Krajowej) oraz budowę tunelu drogowego w miejsce przejazdu kolejowego przy ul. Rydla.
Budowa przy ul. Armii Krajowej rozpoczęła się na początku 2017 r. Rozebrany został stary wiadukt. Szeroki zakres prac wymagał zwężenia ulicy, by m.in. umieścić rusztowania i prowadzić prace przy nowej konstrukcji. Zmiana organizacji ruchu, polegała na zwężeniu jezdni do dwóch pasów. Konstrukcja nowego wiaduktu została już w pełni wykonana. Teraz prowadzone będą prace wykończeniowe bezpośrednio na obiekcie.
Oznacza to, że od piątku, 2 marca, pod wiaduktem na ul. Armii Krajowej auta jadą czterema pasami. Sprawna organizacja pozwoliła szybciej przywrócić pełny ruch na tej ważnej krakowskiej arterii. Pierwotnie wykonawca zakładał utrzymanie ograniczeń w ruchu do maja br.
Wiosną modernizacja linii kolejowej E30 wejdzie w kolejną fazę. Prace budowlane obejmą tory, którymi dotychczas kursują pociągi. Udostępnione będą dla ruchu tory zmodernizowane w pierwszej fazie projektu.
Przystąpienie do kolejnej fazy przebudowy wiaduktów kolejowych i prac inżynieryjnych wymaga tez nowej organizacji ruchu w rejonie ulic Łupaszki, Godlewskiego i Zielony Most. Informacje o zmianach będą przekazywane z odpowiednim wyprzedzeniem.
Nowe możliwości w komunikacji kolejowej i drogowej - wygodniejsze i bezpieczniejsze wiadukty, to nie jedyne efekty inwestycji na E 30. Bardzo ważny jest nowy przystanek Kraków Bronowice oraz przebudowa stacji w Mydlnikach. Zwiększy się też poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym dzięki nowym urządzeniom sterowania.
Inwestycja warta 250 mln zł netto współfinansowana jest w ramach unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Odcinek linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Kraków Mydlniki jest częścią większego zadania inwestycyjnego, polegającego na modernizacji połączenia kolejowego pomiędzy Śląskiem a Małopolską. Inwestycja umożliwi podniesienie prędkości pociągów do 160 km/h i skrócenie czasu podróży do ok. 1 godz. Modernizacja linii kolejowej E30 pomiędzy Krakowem a Katowicami zakończy się w 2020 roku. Szacowana wartość projektu opiewa na ok. 2 mld zł.