Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

ZIKiT buduje miejski monitoring wizyjny

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłosił przetarg na budowę sieci światłowodowej i rozbudowę infrastruktury, niezbędnych do uruchomienia sieci monitoringu miejskiego. To konsekwencja referendalnej decyzji mieszkańców sprzed czterech lat.

Fot. pixabay.com

W maju 2014 r. wśród czterech tematów poruszonych w referendum miejskim pojawiła się idea budowy miejskiego monitoringu. W ważnym referendum głosujący zdecydowanie poparli ten pomysł na podniesienie bezpieczeństwa w Krakowie.

Po referendum prezydent Krakowa Jacek Majchrowski powołał trzy zespoły, które zajęły się opracowaniem mapy działań niezbędnych, by zrealizować wolę głosujących krakowian. Oprócz zespołu zajmującego się siecią dróg rowerowych i metrem, pracował też zespół zajmujący się monitoringiem miejskim.

Prace zespołu ds. monitoringu trwały najdłużej. Sprawa okazała się skomplikowana pod bardzo wieloma względami. Prawnicy m.in. krakowskich uczelni badali, na jakich zasadach może działać sieć kamer miejskich, w jakich miejscach i do czego mogą być wykorzystywane zbierane w ten sposób dane. Polskie przepisy i prawodawstwo unijne narzucają tu wiele wymagań, które należało wyjaśnić - sieć kamer nie będzie tania, musiała być więc gwarancja, że system będzie mógł działać legalnie.

 

Jednocześnie sprawdzane były możliwości techniczne - ostatnie lata to bardzo intensywny rozwój technologii. Zespół miał za zadanie określić minimalne wymogi, jakie powinny spełniać kamery i pozostałe elementy systemu, by osiągnąć wystarczającą jakość obrazu i wydolność systemu, a jednocześnie by można było wykorzystywać zbierane dane w jak najszerszym zakresie. Sprawdzano m.in. opinie ekspertów Akademii Górniczo-Hutniczej, a także przyglądano się doświadczeniom krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Kamery krakowskiego przewoźnika oprócz tego, że zbierają dane niezbędne do ustalenia przebiegu kolizji i innych zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów transportu zbiorowego, wielokrotnie przydały się policji w ustaleniu sprawców różnego rodzaju przestępstw i wykroczeń.

Po zakończeniu prac zespołu sprawa monitoringu była jeszcze raz opracowywana, przy okazji organizacji Światowych Dni Młodzieży, gdy Kraków starał się ustalić zasady według których organizowany miał być monitoring i sieć radiowa niezbędne do zabezpieczenia wydarzenia.

Monitoring miejski będzie rozwijany w oparciu o istniejącą sieć światłowodową ZIKiT, który ma najlepiej rozwinięta sieć światłowodową na terenie Miasta Krakowa (ok. 220 km). W ramach ogłoszonej procedury przetargowej ZIkiT zrealizuje 15 kilometrów sieci światłowodowej celem włączenia nowych punktów kamerowych do centrów oglądu przy ul. Na Załęczu oraz na ul. Cechowej. Odcinki sieci światłowodowej będą budowane w obszarach gdzie brak jest istniejącej infrastruktury (szczególnie Stare Miasto, Kazimierz). Ponadto ZIKiT będzie odpowiedzialny za montaż 80 punktów kamerowych z 200, które będzie realizowało Centrum Zarządzania Kryzysowego UMK w 2018 roku. Realizacja powyższych robót powinna zakończyć się na przełomie września i października br.

Szacowane koszty budowy systemu monitoringu miejskiego to rząd ok. 9 mln zł, z czego 6 mln zł to wartość prac, za które będzie odpowiedzialny ZIKiT.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2018-05-28
Data aktualizacji: 2018-05-28
Powrót

Zobacz także

Znajdź