Komunikat archiwalny

Muzyka filmowa w filmowym Krakowie

Kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Elliota Goldenthala, Michaela Nymana, Jeffa Beala, Clinta Mansella, Antoniego Komasy-Łazarkiewicza, Radzimira Dębskiego i Sandro di Stefano, symultaniczne pokazy filmów „Casino Royale” i „Pięknej i Bestii” z muzyką na żywo, koncert klubowy z piosenkami z filmów Pedra Almodóvara i wariacjami funkowo-folkowymi z Islandii, Video Game Music Gala z największymi tytułami, takimi jak „Assassin's Creed” czy „Wiedźmin 3” – to tylko część atrakcji, które przygotowaliśmy na 11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie.

Muzyka filmowa w filmowym Krakowie
Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

– Kraków to miasto festiwali, ten jest najmłodszym, ale też najbardziej zapadł w serca krakowian. To festiwal najbardziej lubiany przez mieszkańców, który wprowadza nas w świat filmu z zupełnie innej strony. Serdecznie zapraszam wszystkich na Festiwal Muzyki Filmowej – powiedział podczas konferencji prasowej prezydent Jacek Majchrowski.

Nową dekadę w historii FMF rozpoczniemy edycją łączącą pozornie odległe od siebie gatunki muzyki, nie tylko tej skomponowanej z myślą o ekranie.

– Powstało mnóstwo muzyki autonomicznej, która znakomicie zagrała w filmie, chociaż wcale nie została napisana na jego potrzeby. Trudno dziś wyobrazić sobie „Lśnienie” Stanleya Kubricka, „Inland Empire” Davida Lyncha, „Demona” Marcina Wrony, scenę przyjazdu w „Wyspie Tajemnic” Martina Scorsese czy najnowszą odsłonę „Twin Peaks” bez potężnych brzmień Krzysztofa Pendereckiego. Chcemy pokazać ten fascynujący paradoks, który funkcjonuje w kinie i w ogóle w kulturze od wielu lat. – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.

Podczas gali otwierającej FMF chcemy oddajemy hołd Krzysztofowi Pendereckiemu, którego muzyka tak wspaniale współgra z obrazem filmowym. Będziemy uczestniczyli w światowej premierze koncertu na trąbkę Elliota Goldenthala. Pierwszą część tego utworu wykonano w październiku 2017 roku w Filadelfii, ale całość zabrzmi dopiero na naszym Festiwalu. W dodatku swoje dzieło Elliot Goldenthal zadedykował Tadeuszowi Kościuszce, a to szczególny akcent w setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę - dodaje.

 

 

Polska twórczość muzyczno-filmowa będzie także głównym punktem programu kolejnej odsłony cyklu Scoring4Polish Directors, tym razem poświęconej twórczości Agnieszki Holland oraz nowym zjawiskom muzycznym w polskiej kinematografii ostatnich lat. 31 maja w Centrum Kongresowym ICE Kraków zabrzmiały między innymi suity z filmów „Pokot” oraz „W ciemności”, skomponowane przez Antoniego Komasę-Łazarkiewicza – stale współpracującego z Holland przedstawiciela młodego pokolenia polskich kompozytorów filmowych. W repertuarze koncertu Scoring4Polish Directors znalazły się także tematy Radzimira Dębskiego („Atak paniki”, „Sztuka kochania”), Clinta Mansella („Twój Vincent”) i Sandro di Stefano („Człowiek z magicznym pudełkiem”). W prezencie dla bohaterki wieczoru zabrzmiała muzyka Jeffa Beala z serialu „House of Cards”. Orkiestrę Kameralną AUKSO poprowadził Marek Moś; gościem honorowym gali będzie Agnieszka Holland.

W piątkowe popołudnie, 1 czerwca, w Dzień Dziecka, organizatorzy przygotowali specjalny koncert dedykowany rodzinom – po raz pierwszy w tej części Europy film „Piękna i Bestia” (2017 r.) będzie można obejrzeć z magiczną muzyką Alana Menkena wykonaną na żywo przez solistów, Chór Polskiego Radia i Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej. Jeszcze raz wspólnie z bohaterami wykreowanymi przez plejadę znakomitych aktorów z Emmą Watson („Bella”) i Danem Stevensem („Bestia/Książę”) na czele, przeżyjemy tę niezwykłą historię. Po raz pierwszy na świecie wersja koncertowa zostanie zaprezentowana z solistami wykonującymi partie wokalne na żywo.

Zaraz po seansie, u progu weekendowej nocy, zmiana nastroju – blok koncertów klubowych z cyklu Dance2Cinema. Pierwszą część wieczoru, w ramach współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Filmowej FIMUCITÉ na Teneryfie, wypełnią piosenki z filmów Pedra Almodóvara. Usłyszymy między innymi tematy z Wysokich obcasów, Volver, Prawa pożądania, Kiki, Kobiety na skraju załamania nerwowego, Czym sobie na to wszystko zasłużyłam? i Zwiąż mnie. W drugiej części koncertu zaproponujemy projekt islandzkiego kompozytora Atliego Örvarssona, będący fuzją irlandzkiej i islandzkiej muzyki folkowej.

OTO FOTOKRONIKA MIASTA KRAKOWA

FMF 2018

Weekend rozpoczniemy kameralnie, popołudniowym koncertem z cyklu Cinematic Piano. Wystąpi duet fortepianowy Hauschka & Dustin O’Halloran, autorzy ścieżki dźwiękowej do filmu „Lion. Droga do domu” (2016 r.) Gartha Davisa.

Kulminacją wieczoru będzie spektakularna Video Game Music Gala w TAURON Arenie Kraków. W repertuarze znajdą się takie przeboje, jak „Assassin’s Creed”, „Batman: Arkham Origins” czy „Silent Hill”. Zaprezentujemy tematy z gry „Medal of Honor”, od której zaczęła się kompozytorska kariera Michaela Giacchino, a jeden z gości specjalnych festiwalu, Elliot Goldenthal przywiezie przygotowany specjalnie dla festiwalu utwór zainspirowany jego muzyką z filmu „Final Fantasy”.

Swoją obecność na gali zapowiedzieli także inni kompozytorzy, w tym Jesper Kyd, Austin Wintory, Richard Jacques i Christopher Drake. Tematy z najsłynniejszych gier wideo usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i Chóru Pro Musica Mundi. Całość poprowadzi szwajcarski dyrygent Ludwig Wicki, współpracujący z FMF od początku jego istnienia.

W niedzielne południe, zgodnie z festiwalową tradycją, zagra dla nas FMF Youth Orchestra pod batutą Moniki Bachowskiej - zespół złożony z utalentowanych uczniów krakowskich szkół muzycznych, powołany do życia przez organizatorów festiwalu. Tym razem bohaterami koncertu dla najmłodszych będą potwory i monstra – w Centrum Kongresowym ICE Kraków zabrzmią między innymi tematy Maxa Steinera, Johna Barry’ego i Jamesa Newtona Howarda z trzech wersji „King Konga”, fragmenty ścieżek dźwiękowych Bernharda Kauna i Patricka Doyle’a z dwóch odsłon opowieści o Frankensteinie oraz muzyka Jerry’ego Goldsmmitha, Jamesa Hornera i Elliota Goldenthala z trzech części „Obcego”. Będą też „Szczęki” i „Park Jurajski” Johna Williamsa, Gremliny i Mumia Jerry’ego Goldsmitha.

Na finał tegorocznego festiwalu organizatorzy przygotowali gratkę dla wszystkich miłośników klasycznej muzyki filmowej oraz Jamesa Bonda - film „Casino Royale”, który zostanie zaprezentowany z niezwykłą muzyką Davida Arnolda wykonaną na żywo przez orkiestrę Sinfonietta Cracovia, pod dyrekcją brytyjskiego dyrygenta i kompozytora Gavina Greenawaya.

Podczas jedenastej edycji festiwalu wręczymy także nagrody: statuetkę FMF Young Talent Award, tytuł Ambasadora FMF oraz Nagrodę im. Wojciecha Kilara, przyznawaną każdego roku twórcom, którzy – jak niegdyś jej patron – poruszają się w interdyscyplinarnym świecie kina i telewizji stojąc jednocześnie na straży etosu i tradycji sztuki kompozytorskiej. Program festiwalu dopełnią warsztaty dla dzieci, seminaria kompozytorskie, panele dyskusyjne oraz spotkania z mistrzami muzyki i filmu zorganizowane w ramach corocznego Forum Audiowizualnego FMF.

11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie potrwa do 5 czerwca. Organizatorami są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz RMF Classic.

Pokaż metkę
Autor: IGA CHYLICKA
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Zobacz także